Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Cyberguyen
Guld medlem
Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4951
|
Sendt: 08-Oktober-2009 kl. 11:56 |
Det er fedt at have fast ip adresse, men jeg ville ikke ønske at gøre det bare for at kunne have en smtp afsender.
Når spamfigter og diverse andre filtre modtager en mail, så kigger den i indhold og header på mailen. Den laver en sammenligning af en masse parametre for at give e-mailen et spamlevel.
En smtp server skal være sat op på den rigtige må for at mailen fra den ikke oplever unødig høj spam score.
Det har meget at sige om man benytter SPF og reverse dns opsætning og fully qualilfied domain og hostname.
Hvis man sætter en smtp server på en fast ip adresse uden ovenstående, så vil man stadig have problemer med spam score og nogle mailservere vil afvise mailen alene pga. manglende reverse dns opsætning.
Bedste løsning jeg har læst i denne tråd er faktisk at lade Google stå for mailen. Det er nu muligt at pege sin MX record hen imod dem og derved få en helt transparent løsning, som er meget nem at arbejde med. Så slipper man for at have problemer med ikke at kunne sende mail ude af huset eller andre problematikker.
Korrekt mail opsætning kan ikke udføres uden den nødvendige viden.
Forkert mail opsætning bidrager kun til problemer og mere spam på nettet.
|
 |
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4119
|
Sendt: 08-Oktober-2009 kl. 12:35 |
Cyberguyen skrev:
Det er fedt at have fast ip adresse, men jeg ville ikke ønske at gøre det bare for at kunne have en smtp afsender.
Når spamfigter og diverse andre filtre modtager en mail, så kigger den i indhold og header på mailen. Den laver en sammenligning af en masse parametre for at give e-mailen et spamlevel.
En smtp server skal være sat op på den rigtige må for at mailen fra den ikke oplever unødig høj spam score.
Det har meget at sige om man benytter SPF og reverse dns opsætning og fully qualilfied domain og hostname.
Hvis man sætter en smtp server på en fast ip adresse uden ovenstående, så vil man stadig have problemer med spam score og nogle mailservere vil afvise mailen alene pga. manglende reverse dns opsætning.
Bedste løsning jeg har læst i denne tråd er faktisk at lade Google stå for mailen. Det er nu muligt at pege sin MX record hen imod dem og derved få en helt transparent løsning, som er meget nem at arbejde med. Så slipper man for at have problemer med ikke at kunne sende mail ude af huset eller andre problematikker.
Korrekt mail opsætning kan ikke udføres uden den nødvendige viden.
Forkert mail opsætning bidrager kun til problemer og mere spam på nettet.
|
Jeg tro ikke en gang at løsningen med at bruge google vilel hjælpe. Han bruger jo heller ikke sig egen smtp server, men Webhosting firmaets smtp server som bliver brugt at rigitg mange. Bare Cirque offentlige ip-adresse står i mailheaderen (routningen som mailen har taget) så vil den blive afvist af spamhouse.
Hele problemet er Cirque og at deres offentlige IP adresse er katogoriseret som en spammer adresse, så alle pc'er der sender fra deres net, er ifølge spamhouse.org, en spammer, da alle pc'er på dette får denne ene offentlige IP-adresse. Så den eneste løsning er at Cirque må finde spammeren på deres net (det er fa... deres ansvar) og få lukket den pc'er, indtil den er renset. Det ved jeg sker hos TDC og andre internet udbyder.
|
 |
Cyberguyen
Guld medlem
|
Sendt: 08-Oktober-2009 kl. 16:49 |
PerW skrev:
Jeg tro ikke en gang at løsningen med at bruge google vilel hjælpe. Han bruger jo heller ikke sig egen smtp server, men Webhosting firmaets smtp server som bliver brugt at rigitg mange. Bare Cirque offentlige ip-adresse står i mailheaderen (routningen som mailen har taget) så vil den blive afvist af spamhouse.
Hele problemet er Cirque og at deres offentlige IP adresse er katogoriseret som en spammer adresse, så alle pc'er der sender fra deres net, er ifølge spamhouse.org, en spammer, da alle pc'er på dette får denne ene offentlige IP-adresse. Så den eneste løsning er at Cirque må finde spammeren på deres net (det er fa... deres ansvar) og få lukket den pc'er, indtil den er renset. Det ved jeg sker hos TDC og andre internet udbyder. |
Uden at have testet det er jeg ret sikker på at der ikke bliver lagt hostinformation omkring Cirque's gateway ind i headeren på mailen eftersom kommunikationen er endpoint kryptering med tls. Så med Google løsningen kan man være ligeglad om alle Cirque's udgående ip adresser er blacklisted, mailen vil stadig komme frem.
|
 |
Thorvald
Guld medlem
Oprettet: 23-April-2004
Point: 7981
|
Sendt: 09-Oktober-2009 kl. 09:39 |
Jo men, med min faste ip-adresse tager jeg jo en landevej, hvor den eneste trafik er mig selv - i stedet for at tage motorvejen, der er spærret af politiet, fordi de skal have fanget en narkohandler... Så jeg kan køre lige så hurtigt jeg vil uden at blive taget, for politiet er optaget andetsteds... 
- Det var da en meget god analogi, ikk'... Nå men for nu at snakke lidt om Google g-mail. Nu ved jeg ikke præcist hvordan og hvorledes det fungerer. Men pointen er at jeg skal have mine e-mails lokalt på min computer, så jeg kan tilgå dem lokalt og off-line (ikke fordi man ret ofte har behov for at tilgå dem off-line, men det kunne jo være) og jeg skal kunne tage en lokal back-up af dem. Min Thunderbird e-mail profil er p.t. på små 25 GB - kunne jeg have så meget på g-mail? G-mail kan formodentligt hackes ligesom yahoo osv. kan og langt de fleste af mine e-mails er jo arbejdsrelateret. Generelt bryder jeg mig ikke om princippet med at e-mails ligger på nettet (i hvert fald ikke denne type e-mails). Ja, de ligger selvfølgelig på Webhostings server indtil jeg sletter dem - men det er vel også noget andet.
I hvert fald - så længe jeg får mine e-mails ud, så er det, det væsentligste for mig.
|
Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
 |
jeje
Guld medlem
Oprettet: 19-Januar-2008
Point: 568
|
Sendt: 09-Oktober-2009 kl. 10:08 |
Metoden med at bruge G-mails SMTP-server til afsendelse af mails ændrer KUN ved afsendelse af mails, ikke modtagelse og opbevaring af mails.
Gmails SMTP-server kan sende mails med størrelse op til 20 MB.
|
 |
Cyberguyen
Guld medlem
|
Sendt: 09-Oktober-2009 kl. 14:46 |
Thorvald skrev:
Jo men, med min faste ip-adresse tager jeg jo en landevej, hvor den eneste trafik er mig selv - i stedet for at tage motorvejen, der er spærret af politiet, fordi de skal have fanget en narkohandler... Så jeg kan køre lige så hurtigt jeg vil uden at blive taget, for politiet er optaget andetsteds...  |
For at benytte din analogi, så skal du jo lige først bygge din egen vej. Hvis du ikke kan finde ud af at bygge vejen, så er den jo ikke hurtig at køre på og din bil bryder måske sammen før du når destinationen.
|
 |
Cyberguyen
Guld medlem
|
Sendt: 09-Oktober-2009 kl. 14:48 |
jeje skrev:
Metoden med at bruge G-mails SMTP-server til afsendelse af mails ændrer KUN ved afsendelse af mails, ikke modtagelse og opbevaring af mails.
Gmails SMTP-server kan sende mails med størrelse op til 20 MB. |
Man kan jo så diskutere om det overhovedet er velegnet at benytte smtp protokollen til at sende data i den størrelse, når det ikke er bygget til det. Jeg ville vælge at benytte en fildelingstjeneste som rapidshare, yousendit eller noget tilsvarende. Alternativt opsætte en ftp som er skabt til formålet
|
 |
Thorvald
Guld medlem
Oprettet: 23-April-2004
Point: 7981
|
Sendt: 09-Oktober-2009 kl. 18:47 |
Ja, de er herlige de analogier, hva'? Men som sagt - så længe mine mails bliver sendt og modtaget uden problemer, så er jeg godt tilfreds. Og jeg kan ikke se hvad der skulle få min bil skulle bryde sammen...
|
Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
 |
Cyberguyen
Guld medlem
|
Sendt: 09-Oktober-2009 kl. 18:51 |
|
 |
jeje
Guld medlem
|
Sendt: 09-Oktober-2009 kl. 20:05 |
Cyberguyen,
Kan du ikke forklare mere detaljeret, hvad problemet med at bruge Gmails SMTP-server er?
|
 |
Cyberguyen
Guld medlem
|
Sendt: 10-Oktober-2009 kl. 14:26 |
jeje skrev:
Cyberguyen,
Kan du ikke forklare mere detaljeret, hvad problemet med at bruge Gmails SMTP-server er? |
Jeg tror vi har misforstået hinanden...  Jeg ser det ikke som noget problem med at benytte gmail som smtp. Eneste ulempe som du selv nævner er at den har loft på 20 MB, men det er også efter min mening rigeligt. Faktisk er så Google efter min mening et rigtigt godt valg hvis man har eget domæne og ikke ønsker at betale penge til en udbyder. Så kan man ændre sin MX record og bruge Google som udbyder. Man slipper endda for de mails hvor der skrives "Sendt på vegne af" Man slipper for alt det rod med reserverse dns på host og fqdn som mange modtagere efterhånden kræver på nettet. Google Mail er sagen
|
 |
jeje
Guld medlem
|
Sendt: 10-Oktober-2009 kl. 14:53 |
Hvis Thorvald beholder sit nuværende mailhotel til at modtage mails og kun ændrer afsendelse til at foregå via Gmail som beskrevet i en link i et tidligere indlæg, vil det så give problemer? MX record vil jo så ikke ændre sig. Er en SPF-record nødvendig? Kort sagt, skal Thorvald gøre mere end at ændre afsendelse i mailprogrammet?
|
 |