recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Problemer med GA-MA78GM-s2h og windows
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProblemer med GA-MA78GM-s2h og windows

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10593
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2008 kl. 21:38
Oprindeligt skrevet af ChristianTT ChristianTT skrev:

Hej Alle

I skal have mange tak for hjælpen. Problemet var RAM'en. Da jeg fjernede den ene RAM blok gik alt som planlagt.

Jeg troede ikke det var nødvendigt nu når RAM testen, som Karlshoj foreslog, var OK

TAK

Du har godt set i manualen, at hvis man kører med 2 ram blokke, er det ikke ligegyldigt hvilke slots de er i?

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
ChristianTT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-August-2008
Sted: Hillerød
Point: 800
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2008 kl. 22:04

Jeg vil prøve at sætte RAM -blok 2 i igen i morgen, og jo de har siddet som de skulle.

Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2008
Sted: Denmark
Point: 568
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2008 kl. 22:09
Oprindeligt skrevet af Pizzabager Pizzabager skrev:

Det er sket for mig flere gange når jeg samler computere at den ikke gider installere med 2 blokke i, du kan sikkert godt sætte den anden blok i nu, også det virker sikkert fint, det har det gjort med flere jeg har samet før, den kan godt virke fint med begge blokke, men gider ikke installere.. meget underligt..

Hvilke fabrikater har du set det på? Kunne da være rart at vide, om der er nogle fabrikater, man skal prøve at undgå.
Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2008 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af jeje jeje skrev:

Det er sket for mig flere gange når jeg samler computere at den ikke gider installere med 2 blokke i, du kan sikkert godt sætte den anden blok i nu, også det virker sikkert fint, det har det gjort med flere jeg har samet før, den kan godt virke fint med begge blokke, men gider ikke installere.. meget underligt..

Hvilke fabrikater har du set det på? Kunne da være rart at vide, om der er nogle fabrikater, man skal prøve at undgå.

Jeg bruger ikke noget specielt mærke, men det er ofte ret billige ram, som f.eks kingston, men det er sket med mange forskellige..

Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2008 kl. 22:43

Jeg bruger ikke noget specielt mærke, men det er ofte ret billige ram, som f.eks kingston, men det er sket med mange forskellige..

Hvad med bundkortenes fabrikater?
Til top
Redaktionen
Redaktionen

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2008 kl. 22:47

[QUOTE=Pizzabager]

jeg er glad for gigabyte og Asus, men hvis der er andre som har bedre specs tager jeg dem.. men i mit nuværende udstyr er det gigabyte og asus der styre..

Redigeret af Pizzabager - 17-August-2008 kl. 22:49
Til top
Karlshoj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2006
Point: 522
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2008 kl. 08:54
Oprindeligt skrevet af Karlshoj Karlshoj skrev:

Prøvet med kun et enkelt ram modul?

Prøv evt. at hente memtest fra http://www.memtest.org/ og lad den køre et par timer, for at udelukke RAM fejl.

Stod allerede i 3. post

Hvilken spænding skal dine RAM have? hvis de f.eks kræver 1.9v og bundkortet default giver 1.8v bliver det ustabilt (Jo flere moduler jo værre)

Hvis RAM kun kræver 1.8v og bundkortet er sat til 1.8v i BIOS, prøv at sætte BIOS til 1.85v og se om det er stabilt.

Hvis jeres maskine ikke er stabil med 2 x RAM under installationen, er den heller ikke stabil hvis RAM monteres efter installationen. Måske i bare ikke ser fejlen nu!

Hvis maskinen er stabil SKAL en Windows installation kunne gennemføres med 2 x RAM i korrekt hastighed ellers er der noget galt med jeres maskine.

Til top
Redaktionen
Redaktionen

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2008 kl. 09:00

Prøvet med kun et enkelt ram modul?

Prøv evt. at hente memtest fra http://www.memtest.org/ og lad den køre et par timer, for at udelukke RAM fejl.

Stod allerede i 3. post

Hvilken spænding skal dine RAM have? hvis de f.eks kræver 1.9v og bundkortet default giver 1.8v bliver det ustabilt (Jo flere moduler jo værre)

Hvis RAM kun kræver 1.8v og bundkortet er sat til 1.8v i BIOS, prøv at sætte BIOS til 1.85v og se om det er stabilt.

Hvis jeres maskine ikke er stabil med 2 x RAM under installationen, er den heller ikke stabil hvis RAM monteres efter installationen. Måske i bare ikke ser fejlen nu!

Hvis maskinen er stabil SKAL en Windows installation kunne gennemføres med 2 x RAM i korrekt hastighed ellers er der noget galt med jeres maskine.

Det vil jeg så påstå ikke er rigtigt, jeg har flere gange haft ram problemer ved installation, og installeret med 1 blok, og derefter brugt den anden blok, og der har ikke været noget ustabilt..

Jeg skal dog ikke kunne sige at det altid er tilfældet..

Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Marts-2006
Point: 1271
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2008 kl. 09:29
Windows XP/Vista er når det kører selv med til at rette fejl i RAM-kredsene under kørslen, så det er ikke unormalt at en fejl under installationen ikke optræder når først systemet kører.

Men fejlen er der altså stadig, du ser den bare ikke (og betyder nedgang i ydelsen)

et ustabilt system kan også skyldes at din strømforsyning ikke leverer de præcise spændinger den skal jvf. ATX-standarden:

http://reference.techpowerup.com/ATX_specification_voltages

I BIOS kan du se den aktuelle spænding.

Jeg har selv samme bundkort og processor og her kører det klippestabilt med 2 blokke Geil 800 MHz ram på 1 GB pr. blok. De kører naturligvis i Dual Channel.

Redigeret af pilehave - 18-August-2008 kl. 09:30
Til top
Redaktionen
Redaktionen

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2008 kl. 09:36

Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Windows XP/Vista er når det kører selv med til at rette fejl i RAM-kredsene under kørslen, så det er ikke unormalt at en fejl under installationen ikke optræder når først systemet kører.

Men fejlen er der altså stadig, du ser den bare ikke (og betyder nedgang i ydelsen)

et ustabilt system kan også skyldes at din strømforsyning ikke leverer de præcise spændinger den skal jvf. ATX-standarden:

http://reference.techpowerup.com/ATX_specification_voltages

I BIOS kan du se den aktuelle spænding.

Jeg har selv samme bundkort og processor og her kører det klippestabilt med 2 blokke Geil 800 MHz ram på 1 GB pr. blok. De kører naturligvis i Dual Channel.

Ja det kunne da så forklare hvorfor det køre fint når det er installeret..

Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2008 kl. 09:43

Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Windows XP/Vista er når det kører selv med til at rette fejl i RAM-kredsene under kørslen, så det er ikke unormalt at en fejl under installationen ikke optræder når først systemet kører.Men fejlen er der altså stadig, du ser den bare ikke (og betyder nedgang i ydelsen)et ustabilt system kan også skyldes at din strømforsyning ikke leverer de præcise spændinger den skal jvf. ATX-standarden:http://reference.techpowerup.com/ATX_specification_voltagesI BIOS kan du se den aktuelle spænding.Jeg har selv samme bundkort og processor og her kører det klippestabilt med 2 blokke Geil 800 MHz ram på 1 GB pr. blok. De kører naturligvis i Dual Channel.

Ja det kunne da så forklare hvorfor det køre fint når det er installeret..

Men det kan ikke forklare, hvorfor memorytesten ikke viser problemer.
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2008 kl. 11:44
Men ved nærmere eftertanke, så er der jo den forskel, at der ikke overføres data til og fra harddisken, når memorytesten kører. Så hvis pilehave har ret i, at XP/Vista retter fejl i RAM'en, når installationen er fuldført, og hvis dataoverførsel til og fra harddisken på en eller anden måde kan medføre fejl i RAM'en, så kunne det forklare det.

Kan man se, om XP/Vista har rettet fejl i RAM'en?
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu