|
Problemer med lyd |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
MrVolbeater ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 11-Oktober-2009 Status: Offline Point: 125 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 08-Februar-2016 kl. 18:44 |
Jeg har et lille problem med mit 5.1 setup, og kan ikke helt blive klog på hvor "fejlen" skal findes".
Problemet er, at ofte når jeg ser en film om det er streaming eller dvd/Blu-Ray, har jeg problemer med at høre hvad folk siger. Talen virker uklar. Al lyd kører igennem min surround-receiver via hdmi, fra Apple-tv og PS3. Jeg sidder cirka 2,5 meter fra tv'et, samme afstand fra center og front (afstand mellem front er 1,8 meter) Mit setup er en Sony str-dh500 (som jeg overvejer at udskifte) front er to gamle højtalere (vist selvbyg med wifa elementer. Center er en audio-pro image 22. Inden jeg flyttede sammen med kæresten synes jeg ikke at jeg havde dette problem. Nogle forslag til hvad nit problem kan skyldes? |
|
![]() |
|
dr gonzo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1316 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
At du undersøgt om der er skruet helt ned for centeren? Prøv at afspille pink noise, og lyt om der kommer lyd ud af centeren og om det er lige så højt som de andre kanaler
|
|
![]() |
|
MrVolbeater ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 11-Oktober-2009 Status: Offline Point: 125 |
Det er tjekket og afprøvet. Der var ikke skruet ned for center og lyden virkede lige høj i de forskellige højtalere.
|
|
![]() |
|
jacobe ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Februar-2006 Sted: Lund, Sverige Status: Offline Point: 1858 |
Tjaa ... ![]() Spøg til side - har du tjekket om alt er tilsluttet korrekt, f.eks. om du kan have fasevendt en højttaler? |
|
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :) |
|
![]() |
|
Har lige tjekket og alle ledninger vender korrekt/ens. Både på receiver og højtalere.
Kan problemet ligger i hdmi-kablerne eller selve receiveren (som jo er en del år gammel) |
|
![]() |
|
dr gonzo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1316 |
Prøv at sætte din reciever op som om du ikke har en center, så skulle dialogen gerne komme ud af de dine to front højtalere. Lyder det normalt når du gør det?
Muligvis er diskanten gået i din center Redigeret af dr gonzo - 09-Februar-2016 kl. 12:03 |
|
![]() |
|
Du tænker på at sætte recieveren op som et 2.1 setup?
Har prøvet både med den audio-pro image også en focal fra et fælleskøb herinde. Vi så "dreamhouse" igår via netflix, der var nogle scener hvor talen var svær at høre, og det samme med en film som "rosens navn" (afspillet på dvd). Det er ikke igennem en hel film at talen er svær at høre, men mere engang imellem. Det smarte højtaler-setup med målemikrofonen er også stået af på min reciever, derfor jeg tænkte om det måske kunne være selve receiveren der ikke havde det så godt. Så højtalerne er sat op efter at lytte til den prøvetone som receiveren kan afspille, også indtaste afstanden fra hver højtaler til lyttepositionen.
|
|
![]() |
|
Har nu prøvet at afspille diverse scener fra "rosens navn" hvor receiveren har været sat til at have en centerhøjttaler og til ikke at have en.
Uden center kommer dialogen godt unik ud af de to fronthøjttalere og synes ikke at jeg kan høre nogen forskel - altså udover en anden "lyd" pga det er nogle andre højtalere. |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Prøv mens filmen kører, at skrue højere op for center. Hjælper det på dialogen? Hvis ja, så lad indstillingen være højere. Måske skal der skrues lidt op eller ned for center ved efterfølgende film. Men tror den metode er bedre end at du lytter på hvidt støj.
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Står center på et møbel? Så flyt den helt ud til forkant, og læg et par korkpropper under så den spiller i retning af dine ører.
|
|
![]() |
|
Har prøvet at flytte center så den står foran tv og i rimelige ørehøjde. Før stod den i/på et møbel dog vinklet så den var i retning af mine øre og stod helt ude til kanten. Synes ikke at jeg kan høre forskel.
Har prøvet at skrue op for center men synes der skal skrues rimelig meget op (+6 ud af 10 mulige) Har ikke haft behov for alt det hurlumhej før, ligemeget om jeg har set dvd/Blu-ray, streamet eller set tv. Hvis man bare havde en anden receiver jeg kunne have prøvet med, så kunne jeg jo hurtigt se om det ville have løst problemet. |
|
![]() |
|
I første omgang skal du finde ud af om problemet ligger i din center eller i din reciever. Prøv at bytte rundt på ledningerne, således at din center spiller en af front kanalerene og en af front kanalerne spiller center-lyden...
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |