|
Problemer med NAS |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | |||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19651 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Vil du gerne kunne tilgå din NAS udefra? Så skal du lave port forwarding i din router, som sender forespørgsler fra "det store internet" over til din NAS. Hvis du ikke har brug for at tilgå din NAS udefra, så drop det. Hver gang du åbner en port, åbner du også for hackerangreb, hvis du ikke har 100% styr på sikkerheden i dit udstyr. Klaus |
|||
![]() |
|||
jimjim86 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 23-August-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 126 |
||
Okay, mange tak for info - jeg må vist have en kyndig til at se på det - jeg er efterhånden ret godt rundt på gulvet og bliver i tvivl om selv de mindste ændringer - som ellers synes så ligetil. Så må jeg betale mig for at få den optimale opsætning :) Men endnu engang tak for info
|
|||
![]() |
|||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19651 |
||
Er du klar på at forsøge selv, så host op med, hvad du har af udstyr med netværksstik i røven, hvordan du ønsker det forbundet og hvilke maskiner der skal have adgang til hvad. Så tager vi den derfra......... Klaus |
|||
![]() |
|||
jimjim86 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 23-August-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 126 |
||
Er helt klar på at forsøge - jeg er bare ikke så skarp på dette område, så hvis du mener du har tålmodighed til det og er klar på at "skære det ud i pap" på nogle områder, så vil jeg da takke mange gange ja til dit tilbud :) Vil dog give dig muligheden for at trække dig, hehe :)
|
|||
![]() |
|||
||
NAS: http://www.proshop.dk/Netvaerksharddisk-NAS-server/Western-Digital-My-Book-Live-Duo-WDBVHT0060JCH-2325475.html
Router: http://www.proshop.dk/Netvaerk-router-og-firewall/Netgear-N600-Wireless-Gigabit-Router-2272769.html Dune HD MAX Alt er koblet på netgear routeren og alt spiller sådan set - kan gå ind på de forskellige enheder og flytte filer frem og tilbage. Tror derfor "bare" at det er finpudsning der mangler. Jeg vil jo meget gerne kunne tilgå min NAS udefra, så der skal gøres et eller andet ifm. det. Hvad har jeg ikke helt styr på. Ud over det, så ved jeg ikke om jeg burde ændre på nogle indstillinger i routeren (har intet gjort ind til videre) Jeg har stofa som udbyder, så har et "accespoint" bestående af et thompson modem som første led i kæden (model: TWG870TS) Denne kan jeg dog ikke komme ind på - kan kun tilmelde enheder på "min side" (stofa) til "always on" (er gjort med alle enheder) Ud over det har jeg også mulighed for følgende: "Når router funktionaliteten er tilkoblet er din(e) computer(e) "skjult" ud imod internettet - du kan have op til 100 computere tilkoblet bagved kabelmodemet. Hvis router funktionaliteten er frakoblet kan du kun have 2 computere på ad gangen og de er helt sårbare ud imod internettet." Her skal så sættes kryds i en boks alt efter om det skal være slået fra eller til. Stofa-manden sagde der ikke skulle være kryds, da routeren står for at distribuere IP osv nu. Så derfor er der ikke kryds i den box. Det var vist hvad jeg kunne fortælle^^ |
|||
![]() |
|||
||
Har du sat din NAS op med fast ip adresse?
Hvis du vil kunne tilgå dine filer udefra via "WD 2go", skal du blot enable UPnP i din router Se side 6-13 her: ftp://downloads.netgear.com/files/WNDR3700_UM_16OCT2009.pdf Opsætning i NAS beskrevet på side 100 til 102 her: http://www.wdc.com/wdproducts/library/UM/DAN/4779-705065.pdf Nu vi har gang i routeren, så på side 5-2 i manualen står der at DHCP serveren deri tildeler adresser fra 192.168.1.2 til 192.168.1.251. Jeg ville måske ændre det sidste til 200 og så have de sidste 55 i "baghånden" til udstyr end fast ip adresse (NAS, netværksprintere osv) Klaus |
|||
![]() |
|||
||
Jeg vil starte med det samme jeg kommer hjem fra Universitetet - mange tak for hjælpen ind til videre :) Jeg har kig på denne manual http://www.downloads.netgear.com/files/GDC/WNDR3800/WNDR3800_UM_05DEC2011.pdf Da det er den jeg har - men ved ikke om den anden forklarer det bedre?
|
|||
![]() |
|||
||
Har nu fulgt dine punkter.
UPnP var aktiveret. DHCP start slut IP tildeling var fra 192.168.1.2 til 192.168.1.254. - har ændret det sidste til 200 - som du sagde. For at være helt sikker, så har jeg foretaget den ændring under fanen "lan-opsætning" - det er korrekt, ikke? Angående NAS'en så var den også indstillet som den skulle - eneste der jeg er i tvivl om er om det er nok at have connection options til automatisk?
|
|||
![]() |
|||
||
Jo
Det burde det. Har du sat IP adressen på din NAS til statisk IP? (side 67 i manualen) Klaus |
|||
![]() |
|||
||
Har jeg ikke gjort - det nok her jeg har et af de dumme spørgsmål - jeg ved ikke hvilken IP og netmaske der skal skrives det? Det samme med gateway og DNS server? Er det routerens oplysninger, eller noget helt andet? Jeg kunne også godt tænke mig at få min Dune med statisk - er det ikke det smarteste? ift at skulle overføre film til den osv?
Redigeret af jimjim86 - 03-Maj-2012 kl. 17:43 |
|||
![]() |
|||
||
IP på din NAS ville jeg sætte til 192.168.1.250 netmaske 255.255.255.0 Gateway+DNS = routerens ipadresse (typisk 192.168.1.1)
Sæt ip adsressen til det ønskede. de restende er de samme som dem din computer får tildelt. Se dem der.
Jo, det er det. 192.168.1.240 kunne være et godt valg...... Klaus |
|||
![]() |
|||
||
Okay - jeg har netop sat den til dit forslag og under gateway og DNS adresse har jeg "bare" skrevet routerens IP (begge steder)
Jeg vil prøve at gøre det samme med dunen - skal bare have startet den op :) I det tilfælde skal jeg også angive routerens IP ved gateway og DNS ? Det godtnok en proces der tager noget tid ^^ den er stadig ikke færdig med at tænke over den ændring :D fra DHCP til statisk
Redigeret af jimjim86 - 03-Maj-2012 kl. 17:54 |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |