|
|
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
Een ting ad gangen. NAT er et udtryk for, hvilken metode der bruges for at oversætte pakkerne der kommer ind i din router og vidre ud på dit net (i dette tilfælde dit lokale net). Det hele kunne sådan set godt være dit lokale net, både før og efter din router, hvilket er årsagen til at jeg nævner, at det INTET har med fast ip adresse at gøre. Det er en metode til at oversætte og route pakkerne i routeren. Du er nødt til at vide lidt omkring din forbindelse og ikke mindst dit netværk, såfremt du ønsker at have tilgang udefra til din maskine/PS3/server/Whatever inden for. Rent principielt BØR din udbyder bare lade alt suse direkte igennem, uanset om du har fast IP eller ej. Dette gør langt de færreste desværre, men det skyldes mest af alt, at de vil undgå spam fra deres net/navn. Derfor lukkes bla. port 25 udgående, for at så kan du ikke sætte en mailserver op, som står og sender spam. (en lang forklaring jeg ikke orker at komme ind på her, men den er totalt forkert, men de tosser til ISPére fatter det bare ikke). Når du ved lidt omkring din forbindelse, (udover om du har fast eller tildelt IP, som er ragende ligegyldig), så kan du overveje om det er nødvendigt med en router og vigtigst af alt, en firewall. For som udgangspunkt vil der være åbent til alle porte, udover dem som skal/bør nævnes fra din ISP. Hvis du sætter din PS3 direkte i væggen, så er det korrekt, at så ligger begrænsningen for NAT hos din ISP. Det er derfor man selv sætter en router på, så man kan lave sit eget NAT´et netværk, og selv har kontrol over portene. Hmm, det er en lang teknisk forklaring. Men udgangspunktet er først og fremmest, at du ikke aner hvordan trafikken er routet til dig/dit stik, hvis du ingen router har på. Så vil NAT i din PS3 være styret af din ISP.
|
|
![]() |
|
KongKurs ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 30-Juni-2008 Status: Offline Point: 22 |
![]() |
Okay, nu må vi se hvad der sker med den faste IP, hvis Charlie har haft held med det kan det jo være jeg også har... Dernæst siger du, at jeg har muligheden for selv at tilslutte en router og så styre NAT på den måde. Det troede jeg ikke var muligt, da min router "kommer i forlængelse" af deres router, dvs. i mit hoved ville de porte som ikke er åbne vel ikke kunne åbnes på mit lokale netværk? Men det kan de åbenbart godt hvis jeg forstår dig ret. Er det fordi NAT og portforwarding ikke har noget med hinanden at gøre? Men jeg undrer mig lidt over at udbyderen (FasCom) sagde at de ikke har lukket nogle porte, at alt skulle være åbent...? Undskyld mig hvis jeg vrøvler, men kendte ikke noget til IP'er og NAT for 2 dage siden Redigeret af KongKurs - 01-Juli-2008 kl. 16:55 |
|
![]() |
|
Gauze ![]() Bruger ![]() Oprettet: 13-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 108 |
![]() |
Nu ved jeg ikke hvilken router du har, men på min D-Link D-655, kan jeg logge ind på en webbaseret menu og ændre på en masse indstillinger. Det kan man forresten på de fleste andre routere. Du kan under indstillingerne, også vælge hvilke porte der skal være åbne. Per default er de fleste porte lukket via routeren. Det er ren og skær pga. sikkerhed. Men altså, du kan åbne og lukke dem, som det passer dig. Du kan i din manual læse, hvordan du finder den menu. Har du ikke en manual, så må du finde producenten af routeren på nettet og hente manualen fra deres hjemmeside. |
|
![]() |
|
Klondike ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-Marts-2008 Status: Offline Point: 1215 |
![]() |
Problemet er jo at Kongkurs ikke har en router. Men en direkte forbindelse fra et stik i væg til hans PS3, det er ivertfald sådan jeg har forstået det.
|
|
![]() |
|
Gauze ![]() Bruger ![]() Oprettet: 13-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 108 |
![]() |
Hov, det kunne være jeg lige skal læse hvad manden egentlig skriver :P Min fejl! |
|
![]() |
|
KongKurs ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 30-Juni-2008 Status: Offline Point: 22 |
![]() |
Okay tak for tippet. Men jeg kan stadig ikke se hvad en router kan gøre anderledes i forhold til mit NAT problem; det sikkerhedsmæssige kan jeg godt se det smarte i, men hvis jeg sætter en router til, kan jeg så ikke risikere at få problemer både med min egen router og med den router som min udbyder bruger? Jeg mener, en router er god fordi man kan nøjes med at åbne kun de porte man skal bruge, men hvis alle er åbne nu, hvorfor får jeg så problemer? BTW: Wow det er en dyr router! Håber ikke det bliver nødvendigt Redigeret af KongKurs - 01-Juli-2008 kl. 22:17 |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
Det er fordi det er en gigabit router du blev anbefalet. De findes også MEGET billigere, f.eks: http://www.dataworld.dk/product_card.php?prod_nr=DI-524%2FE http://www.dataworld.dk/product_card.php?prod_nr=WRT54G-EU Jeg er normalt ikke tilhænger af D-link, men til formålet er de som udgangspunkt okay. Din PS3 kan alligevel ikke køre Gigabit, så absolut ingen grund til at satse på det. Jeg brugte selv en Linksys WRT54G før, og den er jeg oven ud tilfreds med. Den er meget tilsvarende den Dlink jeg henviser til, dog lidt dyrer, som du kan se.
|
|
![]() |
|
Klondike ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-Marts-2008 Status: Offline Point: 1215 |
![]() |
Jeg er slet ikke sikker på at det vil hjælpe dig at få en router på. Men anyway, ja det er noget af en jungle med de routere. Hvis du vælger på at spare på en router og købe en billig en, så sørg for at købe den et sted hvor du kan få den byttet til en anden eller pengene tilbage. Der er nemlig massere af routere der overhovedet ikke vil give dig NAT2 og UPnP enabled selvom de i forhold til specifikationerne burde kunne gøre det. Ellers ville jeg også anbefale D-Link Dir 655 hvis du har råd til det, og det er det der er problemet. Den router er bare perfekt til PS3. |
|
![]() |
|
![]() |
Hvad mener du? Jeg har snakket med ISP'erne igen, og de siger (som det tidligere er blevet nævnt) at pga. deres firewalls er mange porte lukket, så oprettelsen af en fast IP vil gøre min opkobling helt "åben" - og så er det vel kun af hensyn til sikkerheden at det vil være en god idé med en router, ikke? |
|
![]() |
|
![]() |
Jo, hvis din forbindelse bliver helt åben så har du ret.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |