|
Problemer med TV2 og DD 5.1 |
Besvar |
Forfatter | |
Cyberguyen
Guld medlem Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4944 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 04-Juni-2015 kl. 17:02 |
Jeg har lagt mærke til at TV2 på YouSee de sidste par dage opfører sig mystisk med DD 5.1 lyd.
Hvis jeg ser TV2 så ligger dialogen både i højre og venstre foruden centerhøjttaler. Det virker som om centerhøjttaleren er en mono af højre+venstre samt at lydniveauet er væsentligt højere på centerhøjttaleren. Der er meget lidt lyd i surround og subwoofer, men det er måske fordi det er nogle forskellige programmer og ikke en film, som jeg har set det på. Jeg har testet med en række andre kanaler som sender DD 5.1 og de sender korrekt lyd til alle 6 højttalere. Problemet eksistere både på TV2 og på Zulu, men ikke på andre kanaler. Skulle der være nogen herinde som kan bekræfte at de også oplever problemet?
|
|
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
|
lunddal
Guld medlem Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8582 |
Funktioner
Tak(0)
|
Sådan har TV 2 da kørt i årevis.
|
|
filmfreak
Guld medlem Oprettet: 27-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1385 |
Funktioner
Tak(0)
|
TV2 (HD) har aldrig kunnet finde ud af sende i 'ægte' 5.1 lyd, som f.eks. DR gjorde det for noget tid tilbage.
Lyden fra center afspilles f.eks også i begge fronthøjttalere og der ikke diskret lyd i surround højttalerne - hverken på film eller andet :-( Tror det er en mærkelig form for opskaleret 5.1 lyd de anvender ? Måske for at undgå de samme klager DR fik for at anvende rigtig 5.1 lyd i sin tid ? Har dog tidligere på 'TV2 Film (HD)' oplevet ægte 5.1 lyd på film. TV2 Sport HD kan vist også finde ud af det - men altså ikke TV2. |
|
xcardman
Guld medlem Oprettet: 24-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 8672 |
Funktioner
Tak(0)
|
tv3 og tv3 plus kan finde ud af det
lyder stort set som dvd i 5.1 de ældre film kan dog sendes i 2.0 synes nu aldrig hverken DR1 eller tv2 bare ligner noget fra en dvd altså da dr1 sendte i såkaldt 5.1 Redigeret af xcardman - 04-Juni-2015 kl. 18:03 |
|
Radiomanden
Platin medlem Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det er godt nok DD lyd de sender ud, men at kalde det for 5.1 kan vist kun ske med god vilje. Jeg vil kalde det for DPL, der er bedre lyd når det bruges frem for når Reciver Automatisk vælger den udsendte DD lyd. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
Steen6400
Guld medlem Oprettet: 27-December-2010 Sted: Sønderborg Status: Offline Point: 2116 |
Funktioner
Tak(0)
|
Fra DR HD-tiden var 5.1 lyden i hvert fald som den skulle være, jeg har mange film liggende fra den tid. Og hvis TV2 gør noget, så folk med ældre tv ikke bliver generet af 5.1 lyd, så gør de det i hvert fald forkert. På min Sony EX524 skal jeg hver gang skifte lydspor for at det lyder ordentligt.
Så DR og TV2, send lyden i original DD 5.1, så må de utilfredse få sig noget ordentlig udstyr. |
|
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music |
|
Radiomanden
Platin medlem Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
Funktioner
Tak(0)
|
Ja, det kan vist ikke være anderledes. Men uheldigvis, så er de (DR og TV2) jo af en helt anderledes opfattelse. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
Hancock
Guld medlem Oprettet: 25-Maj-2005 Sted: Valby Status: Offline Point: 544 |
Funktioner
Tak(0)
|
Utroligt! Du har da ellers aldrig holdt dig tilbage for at kalde PL for ubrugeligt, og DD som værende det eneste rigtige. DD er efter min overbevisning jo bare en gammel karburatormotor som er pensionen værdig. Den er ineffektiv og for længst afløst af DTS (indsprøjtningsmotor) og endnu bedre af diverse AAC varianter (indsprøjtningsmotor med turbo). Nu siger du så pludselig at PL er bedre lyd end den udsendte DD. Altså det stik modsatte af hvad du plejer, når nogen tillader sig at mene at PL ikke er så dårligt endda. Det forklarer måske hvorfor du har 34000 +++ indlæg ! Jeg er ikke uenig i at PL _KAN_ give et bedre resultat end DD. Det har jeg altid sagt. Men det afhænger af hvordan man i første omgang behandler de to metoder til at distribuere flerkanals lyd. Man kan altid køre langsomt i en hurtig bil, men det er svært at køre hurtigt i en langsom. Benyttes de korrekt og optimalt, er det stadigvæk min overbevisning at de færreste hører den store forskel. Vigtigst er det, at man lytter med ørerne, og ikke med øjnene. TV2 har historisk set smadret fronten i deres 5.1-lyd lige så længe jeg kan huske. Jeg nævnte det bl.a. i en tråd sidste år, omhandlende DRs lukning af diskret 5.1 Men ingen reagerede på det, måske fordi det netop udstiller hvor "dårligt" DD også kan være, når det ikke bruges korrekt. Jeg ved ikke hvornår de startede, og hvorfor, men jeg gætter på at det er kompensation for dårligt designede fladskærme. Det samme problem som DR modtog en del klager over. Ellers giver det ikke så meget mening. At du vil kalde DD for DPL er fint med mig. Så vil jeg også kalde en turbo for en karburator. Nå, ikke flere bil-analogier herfra, jeg er jo ikke automekaniker. |
|
/Hancock
Livet er bare for kort til interlaced TV og lorteøl |
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |