recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Plasma TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - professionel kalibreret Samsung 50B850
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketprofessionel kalibreret Samsung 50B850

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
kskruger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3498
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2010 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af kskruger kskruger skrev:

 
Er godt klar over, at der kan vindes en del, men det også mere for , at høre folks erfaring.
Måske jeg kan være heldig, at Otto eller andre som laver prof. kalibrering, beskriver deres erfaring.
 
Jeg har ikke lige svaret fordi jeg ikke ligefrem er neutral i spørgsmålet, men jeg oplever forskellen som ret markant og vil betegne det som en tvingende nødvendighed på det tv hvis man er interesseret i maksimal billedkvalitet. Jeg garanterer fuld tilfredshed eller pengene tilbage.
 
Jeg ved, at Samsung 50B850 har man mange just. muligheder ved en kalibrering, hvor dybt går man til værk ved en prof. kalibrering? Hvis man bestilite en kalibrering hos dig.
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2010 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af kskruger kskruger skrev:

Slet ingen, som har set en professionel kalibreret Samsung 50B850?
Jo - det kan man sige, der er flere, der har. Se denne tråd, hvor der er omtale af PS50B855 (svarende til B850) i sammenligning med Pana's V10 og Z11 i forbindelse med plasma-shootout hos Otto i sommeren 2009.
/lars
Til top
kskruger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3498
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2010 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Oprindeligt skrevet af kskruger kskruger skrev:

Slet ingen, som har set en professionel kalibreret Samsung 50B850?
Jo - det kan man sige, der er flere, der har. Se denne tråd, hvor der er omtale af PS50B855 (svarende til B850) i sammenligning med Pana's V10 og Z11 i forbindelse med plasma-shootout hos Otto i sommeren 2009.
 
Tak bantam, den tråd må jeg ha overset Smile
Til top
kskruger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3498
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2010 kl. 18:37
Oprindeligt skrevet af ctacta ctacta skrev:

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

 
...som en tvingende nødvendighed på det tv hvis man er interesseret i maksimal billedkvalitet.

Hvor meget vil standard instilling da afvige fra det du får kalibreret ind?

Iflg Joel Silver, så skal man kalibrer hvert år, for at holde standarden og kompentere for de afvigelser som alm. forældelse og brug medfører.

 
Det er rigtigt, at hvis skærmen skal vise et 100% korrekt billede, så skal man få det kalibreret løbende i skærmens levetid. Men det er nok de færeste der får det gjort, da det jo troeds alt koster 2800,- pr. gang.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2010 kl. 01:14
Oprindeligt skrevet af ctacta ctacta skrev:

Præcis og derfor får man mere glæde af selv at foretage kalibrering løbende med DVD/BD kit og/eller sugekop, og ramme 90% af det som Otto kan indstille, og løbende gøre det til et langt mindre beløb.
Det er vist meget subjektivt og 100% et spørgsmål om hvor dygtig man selv er og hvor meget man sætter sig ind i stoffet.

Og det med at billedet skal kalibreres årligt for at være 100% korrekt er jo rigtigt nok, men det behøver man jo ikke at gøre.
Det er jo ikke sådan at hvis man får sit tv kalibreret, så er man afhængig af at få det kalibreret hvert år for ellers er billedet helt fucked. Et kalibreret billede vil jo stadig være bedre/mere korrekt end et ikke-kalibreret, også om 1,2 eller 5 år selvom skærmen slides lidt.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12293
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2010 kl. 01:23
Ctacta:

Det er jeg ikke enig i. Hvis vi siger at Otto rammer 100% og tv'et mister 2% om året, bare for at slynge nogle tal ud på noget man alligevel ikke kan sætte tal på, så holder kalibreringen i fem år. Og det er på den betingelse at man overhovedet kan/gider sætte sig ind i kalibrering som alternativ til Otto. Det er fint med mig at du gør det selv, men jeg synes at det er lige overdrevet nok at du dømmer at professionel kalibrering er komplet ubrugeligt bare fordi du lige mener du kan finde ud af det. Nogle vil bare have det til at virke uden for meget bøvl, og være sikker på det er gjort ordentligt.

Redigeret af Naiera - 11-Januar-2010 kl. 01:37
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2010 kl. 08:17
Oprindeligt skrevet af ctacta ctacta skrev:

Præcis og derfor får man mere glæde af selv at foretage kalibrering løbende med DVD/BD kit og/eller sugekop, og ramme 90% af det som Otto kan indstille, og løbende gøre det til et langt mindre beløb.
og det vil sige at et dvd/bd kit med sugekop helt præcist kan fortælle dig hvad du nu skal skrue på på din skærm for at få den helt optimale indstilling???.
 
Tit og ofte har skærme yderligere indstillingsmuligheder som os almindelige brugere slet ikke kommer i nærheden af, enten i isf indstillingsmenu eller direkte i servicemenuen.
 
Jeg har prøvet.... og det ville være og sige den indstilling som jeg nåede fra til inden otto kalibrerede mine skærme var ret meget værd... faktisk var den langt fra... og jeg syntes endda selv jeg er en habil bruger.
 
Du skal vide hvad der sker hvis du skruer der, for det kan nogle gange påvirke ting du allerede har justeret.
Du får en bunke knowhow med når du køber en proff kalibrering, så med mindre man har en base af viden at trække på så syntes jeg ikke rigtigt man tilnærmelsesvis kan sammenligne en dvdkalibrering med en kalibrering af en proff.
Mvh

René
Til top
kskruger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3498
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2010 kl. 08:37
Oprindeligt skrevet af ctacta ctacta skrev:

Præcis og derfor får man mere glæde af selv at foretage kalibrering løbende med DVD/BD kit og/eller sugekop, og ramme 90% af det som Otto kan indstille, og løbende gøre det til et langt mindre beløb.
 
Jeg har prøvet både SpyderTV og kalibrering dvd på mine tidligere skærme. Og de slår slet ikke mål med med prof. kalibrering, som jeg også har prøvet tidligere. Problemet med SpyderTV og kalibrering dvd, er at det er kun ganske lidt man ændre ved ens skærm instillingere, når man bruger dem. Derimod der hvor ens skærm har problemer, der hjælper de her hjælpemidler på ingen måde. I mine øjene er de faktisk spild af penge.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2010 kl. 12:56
Oprindeligt skrevet af ctacta ctacta skrev:

Hvor meget vil standard instilling da afvige fra det du får kalibreret ind?

Vil du have tal på, eller? Forskellen er større end på Panasonic og Pioneer.
 
Jeg har ikke pre/post data liggende på en B850. Jeg har såvidt jeg kan se ikke kalibreret andre end demo-modellen jeg brugte til arrangementet, og der har jeg ikke gemt værdierne. Men der er tale om synlige afvigelser (f.eks. dE på 4-5-6 stykker på gråskalaen) på næsten alle punkter (gråskala, gamut, color decoding, gamma), som er relativt svære at balancere ud med hinanden. Hvis der var fejl i dette niveau et enkelt sted, så ville det ikke være særligt problematisk, men "mange bække små", så har du en ret signifikant forskel.
 
Det er i forhold til movie mode, ikke standard, den er meget mere skæv.
 
Oprindeligt skrevet af ctacta ctacta skrev:

Iflg Joel Silver, så skal man kalibrer hvert år, for at holde standarden og kompentere for de afvigelser som alm. forældelse og brug medfører.
 
Hvis du vil holde den på 100% samme niveau som da den blev kalibreret, ja. Men det betyder ikke at kalibreringen er værdiløs efter et år. Alle tv bliver ringere over tid, det er alt andet lige bedre at de bliver ringere ud fra det bedst mulige udgangspunkt. Hvis du vil have perfekt billede altid, ja så skal du kalibrere løbende. En B850 vil aldrig falde så meget fra det kalibrerede niveau, at den bliver lige så dårlig som standard-indstillingerne.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2010 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af ctacta ctacta skrev:

Præcis og derfor får man mere glæde af selv at foretage kalibrering løbende med DVD/BD kit og/eller sugekop, og ramme 90% af det som Otto kan indstille, og løbende gøre det til et langt mindre beløb.
 
På visse tv kunne jeg godt overtales til at være enig, men ikke på dette. Det er ret komplekst at kalibrere, det er ikke bare lige at få gråskalaen på plads og så er det dét. Hvis man KAN kalibrere selv, så er det naturligvis det optimale, ingen tvivl om det - det er der bare ikke ret mange der reelt kan. Heller ikke alle der tager penge for det, vil jeg lige indskyde.
 
Desuden, de billige sensorer måler som regel mere skævt end tv'et ville flytte sig efter et par år, forudsat at det er kørt til før man foretager kalibreringen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu