recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > IP TV og WebTV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Profiber med Alternativ Router(2)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProfiber med Alternativ Router(2)

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
apfolmer@hotmail.com Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-Marts-2010
Sted: dk
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Emne: Profiber med Alternativ Router(2)
    Sendt: 21-Marts-2010 kl. 10:01
 Jeg har Profiber , og både net og TV igennem dem (alle tv pakker) .
 Vi har i huset gerne ville have 1000 mbit netværk, samt "Draft" trådløst.
 
 DErfor skiftede jeg Linksysén fra profiber ud med en D-link 655.
 
 Det eneste der nærsten skulel gøres var at aktivere Multicast, og så sætte kablerne over i den nye router.
 Endnu en fordel var aat vi pludselig havde mindst 20% mere båndbredde på nettet nu Big smile ... i forhold til linksys routeren.
 
 MEN .... Af og til skal tv boksen bootes med linksys routeren... HVORFOR ?
 MEN .... Efter D-link er koblet på, tager det ca 5-6 sek imellem hvert kanal-skift .... HVORFOR ?
 
 Nogen hjælp ? ... Jeg HAR set den anden guide, men kan ik se hvad der er anderledes her, som i den anden guide.. alt virker ellers ok ....
--- OBD/Chiptuning af VW-Seat-Skoda-Audi TDI årg 2000->>>
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2010 kl. 11:40
Vedr 1. punkt: Linksys routeren har en DHCP parameter som angiver en IP adresse hvorfra routeren skal hente sit boot image. Denne parameter kan ikke indsættes i D-link routeren. Hvis du kigger lidt tilbage i forum vil du se at der har været skrevet en masse omkring dette, samt mulige løsninger. (Kræver at man har en anden maskine på nettet som DHCP server.)
Punkt 2 har jeg ingen bud på.
/PF
Til top
apfolmer@hotmail.com Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-Marts-2010
Sted: dk
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2010 kl. 12:09
kunne man bruge min Qnap 219P turbo nas som DHCH ?
Og hvilket settings skal laves, for at det komemr til at funke ... ?
--- OBD/Chiptuning af VW-Seat-Skoda-Audi TDI årg 2000->>>
Til top
sortsnak Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 13-Marts-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2010 kl. 16:02
Jeg er ikke overbevist om at d-linkén er 100% igmp v2 kompatibel. Jeg har en personlig teori om at igmp ikke er d-link's 'speciale' og er noget der ikke bliver prioriteret højt i firmwaren. Jeg tror desværre dette kan være grunden til  at kanalskiftet tager så længe.
en søgning på google 'd-link 655 igmp v2' giver ikke et godt feedback efter min vudering. Jeg savner det "[X] igmp v1, v2 og (v3) supported" i det materiale jeg kan finde.

Når man sender igmp leave pakke og streamingen af nuværende kanal skal stoppe, hvor hurtigt det går igennem, før den nye join kommer, og at streamningen routes videre tilgin boksen. Det bør ikke tage længe, en ting er teori noget andet er praksis.

Nu har jeg ikke en d-link router, men lidt lytning på netværket kunne måske give nogle svar, jeg vil tro at tilgin boksen ikke kommer igennem med alle forespørgsler og derfor skal genstartes med jævne mellemrum. Jeg vil ikke tro den iprække man kører bag dlinken kan have betydning men måske, dvs 192.168.15.* / 10.0.0.*.

Fx virker dit EGP? Dvs kan du se hvilket program der kører og hvornår det er slut + kanaloversigten?


Redigeret af sortsnak - 21-Marts-2010 kl. 16:04
Til top
apfolmer@hotmail.com Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-Marts-2010
Sted: dk
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2010 kl. 18:05
hmm.. umiddelbart virker EPG, men der er lidt rod i det.. det må jeg da indrømme.. "processbaren" under det kørende program, passer ikke altid...
 
 Kunne jeg evt bruge min qnap 219 p turbonas som DHCP, og i så fald hvordan  laver jeg de indstilliger der kræves ? :O ... eller anden alternativ router som bare SKAL kunne køre 1000 mbit ... Det trådløse er ikke et must, men gerne :)
--- OBD/Chiptuning af VW-Seat-Skoda-Audi TDI årg 2000->>>
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2010 kl. 08:04
Slettet

Redigeret af pfugl - 22-Marts-2010 kl. 08:21
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2010 kl. 08:18
 
Oprindeligt skrevet af apfolmer@hotmail.com apfolmer@hotmail.com skrev:

 
 MEN .... Efter D-link er koblet på, tager det ca 5-6 sek imellem hvert kanal-skift .... HVORFOR ?
 
Det kunne være fordi D-link'en måske ikke supporterer IGMP fast-leave funktionen,som er en del af IGMP V2 specifikationen.

Men - hvis ikke du får den lovede internet hastighed, så bed Profiber om at få routeren skiftet til en Tilgin router,og køb en Gb switch ved siden af (hvis du absolut mener du har brug for Gb hastighed.)

Alternativet er at få fat i en hurtig router der kan køre med OpenWrt eller DD-WRT software. Sidst jeg checkede kostede de på den forkerte side af 1200 kr. Jeg har prøvet med en ASUS WL500G premium, men den var ikke hurtig nok til HD kanaler. Ellers virkede det fint med DHCP osv. Desuden manglede den telefon interfacet, så jeg opgav at arbejde videre med sagen.

Hvorvidt din NAS kan klare det skal jeg ikke kunne sige. Hvis den kører linux og har DHCP server indbygget (eller det kan lægges på) skulle der være en mulighed. rjakobsen har fået det til at køre på en synology NAS.
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=69399&title=profiber-tv-med-alternativ-router

/PF



Redigeret af pfugl - 22-Marts-2010 kl. 08:23
Til top
apfolmer@hotmail.com Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-Marts-2010
Sted: dk
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2010 kl. 09:16
Ja, har set den guide.. og min nas kører linux,og kan køre dhjcp, men syntes ikke man kan angive option 128 settings eller lign ...  og kan ik finde de plugins til min nas, som han kan til den synology ..
--- OBD/Chiptuning af VW-Seat-Skoda-Audi TDI årg 2000->>>
Til top
binderup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2010 kl. 11:20
Jeg har også en D-Link DIR-655 router og har sat min ReadyNAS op til at køre som DHCP server. Jeg har ikke oplevet at kanal skift skulle være langsommere med min D-Link sammenlignet med den oprindelige Linksys router.

Mht at køre DHCP server - jeg har ikke testet dette men man kunne måske bruge den gamle linksys som DHCP server. Slå DCHP fra i D-link og herefter koble Linksysrouteren på en af portene?
Til top
sortsnak Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 13-Marts-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2010 kl. 18:03
god idé, men er der ikke den hage at routeren ikke kan sættes op til at give en anden gateway adresse end den selv? fordelen ved din nas og også andre dhcp-server er at man frit kan ændre alle indstillinger. Jeg tror apfolmer, burde som dig binderup kigge på at køre dhcp på hans qnap, som har et embedded linux som OS.

Man kan argumentere for at det er smart at have alle funktioner indbygget i en router, dvs draft-n, gigabit und alles. Selv har jeg kun 15/15 så linksys routeren er ikke et problem for mig.
Hvis jeg havde båndbredde problemer ville jeg starte med at bruge min gigabit-switch som backbone dvs til alle de ting jeg har på netværket. Og have et alm trådløst AP til at køre net draft-n i en port, og tilsidst linksys'en i en port, så den kun skulle køre internet trafik.
Hvis den kun er belastet på en port og ikke skal køre trådløs, kunne den måske være lidt mere medgørlig. (dhcp tager ikke meget er jeg dog sikker på, men taget i betragtning at linksys'en er ringe, var det en ting mindre den skulle håndtere).

Qnap'en synes jeg er et interessandt produkt, og jeg kan ikke forstille mig du ikke kan få den til at gøre det samme som den omtalte ReadyNas. Som nok er den mest direkte tilgang til dit problem.
Måske vil binderup uddybe configurationen af hans dhcp.
Til top
apfolmer@hotmail.com Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-Marts-2010
Sted: dk
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2010 kl. 00:37
 Jeg kan godt aktivere DHCP på Qnapén , men der er ikke multicasting, eller nextserver, eller andre funktioner (ikke nogle jeg kan finde ihvertfald) .. Derfor kan jeg ik umiddelbart komme igang.

 Jeg har idag smidt linksysén som 1 punkt på netværket, og dertil koblet den nye router , og derfra videre til Pc-Netværksprinter, WD tv live , og trådløs AP i overetagen.. Men da det så er linksysén der varetager trafikken ud af huset, så hakker tvét jo igen, så snart at der er trafik på nettet,,, selv endda mail :S ... og alm surf ... skod...


--- OBD/Chiptuning af VW-Seat-Skoda-Audi TDI årg 2000->>>
Til top
binderup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2010 kl. 06:19
Jeg har skrevet en blog indlæg tidligere omkring min DHCP opsætning på min ReadyNAS: http://peter.binderup.dk/blog/2009/12/17/profiber-iptv-helt-uden-linksys-routeren-fra-profiber.html

Der installerede jeg DHCP serveren dnsmasq og opsatte den med de nødvendige oplysninger.

[edit]

Hvis du ikke har så mange enheder på dit netværk, så kunne du jo installere en DHCP server på din computer og så styre TV boksens netværk den vej. Det vil jo så selvfølgelig kræve at du har startet den service (og computer) når du skal genstarte TV boksen.


Redigeret af binderup - 24-Marts-2010 kl. 06:35
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu