recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > IP TV og WebTV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Profiber opdatering d. 1/6-10
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProfiber opdatering d. 1/6-10

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Ozzy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Andst, Denmark
Status: Offline
Point: 698
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2010 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af binderup binderup skrev:

Jeg vil sige at alle de problemer vi havde med Profiber og IPTV forsvandt da vi lavede vores egen løsning med en DIR-655 kørende op mod en dnsmasq på vores NAS samt egen VOIP boks.

Jeg fatter simpelthen ikke hvorfor Profiber ikke dropper den løsning hvor de kører med en alternativ DHCP opsætning med TV boksen. Det ville være meget bedre hvis de havde en løsning hvor TV boksen via login fandt frem til den rette server i stedet for alternativ boot option i DHCP. På den måde kunne man lade folk køre med eget udstyr i de tilfælde hvor det er bedre end standard udstyret.

Jeg er ret sikker på at den negative kritik Profiber får rundt omkring ene og alene skyldes deres valg af IPTV udstyr koblet sammen med deres routere - kører man med egne opsætninger, så er det en helt anden oplevelse at være kunde ved dem.

binderup... hvad mener du lige med alternativ DHCP opsætning ??? 

Der er jo ikke 2 tv bokse som har samme opsætning, og der er ikke 2 routere som er ens. :-)
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |
Til top
binderup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2010 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af Ozzy Ozzy skrev:

 
binderup... hvad mener du lige med alternativ DHCP opsætning ??? 

Der er jo ikke 2 tv bokse som har samme opsætning, og der er ikke 2 routere som er ens. :-)

Det problematiske er at de har valgt en boks løsning, som kræver at der i DHCP serveren (routeren eller dnsmasq) bliver lavet en "undtagelse" for dhcp-boot.

Det havde været en langt mere elegant løsning hvis man bare kunne indtaste brugernavn/password i Tilgin TV boksen og så være mere uafhængig af ændringer i routerens DHCP server (Linksys routeren kørte med en special tilpasset firmware fra Linksys. Tilgin routeren skal jeg ikke kunne sige hvordan den er sat op med DHCP indstillinger)

Men faktum er at Profiber IPTV fungerer langt bedst med egen router, med egen DHCP server. På den måde har jeg gigabit hele vejen rundt (ja jeg ved godt at Profiber maks giver 100 på deres WAN)
Til top
Ozzy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Andst, Denmark
Status: Offline
Point: 698
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2010 kl. 15:39
Oprindeligt skrevet af binderup binderup skrev:

Oprindeligt skrevet af Ozzy Ozzy skrev:

 
binderup... hvad mener du lige med alternativ DHCP opsætning ??? 

Der er jo ikke 2 tv bokse som har samme opsætning, og der er ikke 2 routere som er ens. :-)

Det problematiske er at de har valgt en boks løsning, som kræver at der i DHCP serveren (routeren eller dnsmasq) bliver lavet en "undtagelse" for dhcp-boot.

Det havde været en langt mere elegant løsning hvis man bare kunne indtaste brugernavn/password i Tilgin TV boksen og så være mere uafhængig af ændringer i routerens DHCP server (Linksys routeren kørte med en special tilpasset firmware fra Linksys. Tilgin routeren skal jeg ikke kunne sige hvordan den er sat op med DHCP indstillinger)

Men faktum er at Profiber IPTV fungerer langt bedst med egen router, med egen DHCP server. På den måde har jeg gigabit hele vejen rundt (ja jeg ved godt at Profiber maks giver 100 på deres WAN)

Hvordan vil du så lave en løsning hvor man skal indtaste brugernavn og password i ens tv boks ?? 

Den løsning vil jeg meget gerne. :) 

for at en tv boks skal kunne boote op skal den kendes ens path altså hvor den skal boote op i mod for at kunne hente ny software, loade div info mv. og den info kan man jo kun få ud til boksen via dhcp options. 

Dette er også en af grundene til at man lave software til routere for at den kender disse info. Det er lige meget  om man benytter den ene eller anden tv boks eller router for den sags skyld :) 
Og det er også derfor du er nød til at sætte din egen DHCP server op, for at boksen til at kunne boote op korrekt. 
Det er vel korrekt at du har været inde og sniffe på de data som kommer fra din tv boks ikke ?? 


| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2010 kl. 16:31
Efter at jeg har fået Tilgin routeren, har jeg ikke haft nogen væsentlige problemer med udfald. 
Om man henter firmwaren til TV boksen på den ene eller den anden måde har vel ingen indflydelse på kvaliteten. Hvis man tillader folk at bruge egen router vil man garanteret få mange flere problemer med folk der ikke kan forstå at deres billige 200kr's router ikke kan klare mosten, samtidig med at man ville få en masse problemer med at supportere alle de forskellige opsætninger, som måske heller ikke understøtter multicasting protokollen fuldt ud.
 
Til top
binderup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2010 kl. 17:54
@Ozzy. Der er flere der tidligere har oplevet at TV boksen har bedt om indtastning af brugernavn og password - dette viste sig vist så at være en fejlkonfiguration fra Profiber af for enkelte kunder. Så noget tyder da på at boksen er i stand til at logge på "et eller andet".

Jeg kan heller ikke se at det ikke skulle være muligt - boksen er jo basalt set en lille computer, og hvis firmware delen er den eneste grund til at man ikke bare kan koble en vilkårlig router på der understøtter multicast så tyder det på at Tilgin ikke er et særlig internet orienteret produkt at være.

Jeg tror at det mere hænger sammen med at den via den boot option verificerer at man kommer fra et Profiber netværk (subnet) og ikke et "fremmed" netværk - dette sikkert for at tilfredsstille Viasat/Canal Digital, da det sikker kan misbruges i en eller anden form på et andet net end Profibers (TV Pirater?).

Så jeg beklager jeg tror simpelthen ikke på at: "for at en tv boks skal kunne boote op skal den kendes ens path altså hvor den skal boote op i mod for at kunne hente ny software, loade div info mv. og den info kan man jo kun få ud til boksen via dhcp options. ". Boot option _er_ ikke den eneste løsning, men blot den Profiber har valgt (måske fået pålagt)

Mht. til brug af andre routere og support, så kan jeg fint acceptere at man ikke kan yde support på andet end det man leverer, men man kunne måske godt uddybe nogle vejledninger på profiber hjemmesiden til "gør-det-selv" typen - eller endnu bedre droppe den forbandede boks og så send alle kanalerne via DVB-C - i det tilfælde ville den gamle Linksys endda være en acceptabel router (men igen, Canal Digital / Viasat er måske ikke helt interesseret i den løsning...).
Til top
Ozzy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Andst, Denmark
Status: Offline
Point: 698
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2010 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af binderup binderup skrev:

@Ozzy. Der er flere der tidligere har oplevet at TV boksen har bedt om indtastning af brugernavn og password - dette viste sig vist så at være en fejlkonfiguration fra Profiber af for enkelte kunder. Så noget tyder da på at boksen er i stand til at logge på "et eller andet".
---- Profiber har jo nok nogle systemmer hvor alle kunder er registeret i, og hvis ens tv boks ikke har været registeret korrekt, så vil den jo nok netop komme op med at den ikke er registeret korrekt. :) 


Jeg kan heller ikke se at det ikke skulle være muligt - boksen er jo basalt set en lille computer, og hvis firmware delen er den eneste grund til at man ikke bare kan koble en vilkårlig router på der understøtter multicast så tyder det på at Tilgin ikke er et særlig internet orienteret produkt at være.
--- Hvor meget kender du til multicast ??? Hvis man ved bare lidt om det, så er der mange iper mv man kan bruge til multicast, også derfor at en hver router leverandør ikke bare kan bruges da de simpelhen ikke vil bygge det ind i deres software, og det er nu lige meget om man hedder Tilgin, Linksys, D-Link mv. 


Jeg tror at det mere hænger sammen med at den via den boot option verificerer at man kommer fra et Profiber netværk (subnet) og ikke et "fremmed" netværk - dette sikkert for at tilfredsstille Viasat/Canal Digital, da det sikker kan misbruges i en eller anden form på et andet net end Profibers (TV Pirater?).

Så jeg beklager jeg tror simpelthen ikke på at: "for at en tv boks skal kunne boote op skal den kendes ens path altså hvor den skal boote op i mod for at kunne hente ny software, loade div info mv. og den info kan man jo kun få ud til boksen via dhcp options. ". Boot option _er_ ikke den eneste løsning, men blot den Profiber har valgt (måske fået pålagt)
---- For at en computer kan få en ip så benytter den jo også options til dette, og det samme gør en tv boks, og de option som bliver brugt er ud fra hvad hver leverandør mener at være den rigtige løsning at bruge, om det så er den rigtige eller forkerte måde, kan man altid diskutere jo :) 


Mht. til brug af andre routere og support, så kan jeg fint acceptere at man ikke kan yde support på andet end det man leverer, men man kunne måske godt uddybe nogle vejledninger på profiber hjemmesiden til "gør-det-selv" typen - eller endnu bedre droppe den forbandede boks og så send alle kanalerne via DVB-C - i det tilfælde ville den gamle Linksys endda være en acceptabel router (men igen, Canal Digital / Viasat er måske ikke helt interesseret i den løsning...).
---- Jeg synes det er super fint at du er glad for at køre med din egen router, men hvad med hr. og fru jensen eller ham som måske tror han ved lidt om hvordan man sætter  tingene op, men når alt kommer til alt ikke kan få det til at fungere ??? Hvis Profiber support skulle lave flere gør det selv vejledninger ud for hver router, så vil de ikke kunne lave andet jo. Så den ide holder jo ikke særlig meget. 
Det samme gør hverken TDC, Cybercity, stofa osv osv. 
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |
Til top
Tine M. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-April-2008
Sted: Horsens
Status: Offline
Point: 97
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2010 kl. 22:09
Oprindeligt skrevet af pfugl pfugl skrev:


Ret besynderligt og irriterende, da jeg kører med en harmony fjernbetjening hvor jeg ikke har tilgin mute kappen programmeret ind, så jeg skal hen og finde den originale fjernbetjening hver gang det sker. Problemet var der ikke før den 1/6.
Det tyder på et generelt problem i den sidste firmware opdatering.
Edit: Kommer lige til at tænke på om det kan være harmony'en der gør et eller andet som forvirrer Tilgin boksen? Janbau - bruger du harmony remote?
/PF


Hej pfugl,

jeg bruger en Harmony One, og tror faktisk, der kan være noget om det, du siger, med at harmony'en forvirrer tilgin boksen. Når jeg starter aktiviteten "Se TV", så starter alt fint op, men der går op til flere minutter, før jeg kan skifte tv-kanal. Det er som om tilgin boksen får for meget signal på én gang, og fryser. Der er så ikke andet at gøre, end at vente.....så lige pludselig kan man skifte.

Når jeg tænder boksen med den originale fjernbetjening, blinker den én gang, når jeg tænder med harmony'en blinker den 3 gange, så et eller andet sker der.
Jeg har haft sagen liggende hos Logitech i et halv års tid, uden de fandt en løsning på problemet, - jo, de gav mit samsung tv skylden, det skulle sende "for meget infrarødt signal". Det forelagde jeg Samsung, som afviste det. Så jeg er lige vidt.

Jeg er dog glad for, at jeg, ret hurtigt, fik kodet "mute" knappen fra tilgin remoten ind på harmony'en, for jeg har kun dårlige erfaringer med profibers tekniske service, så jeg tænkte nok, at problemet ikke ville blive løst med det samme. Wink

(Da jeg fik digital boksen sat til første gang, manglede der en masse kanaler. Jeg vidste, at boksen havde været ude hos en anden kunde, og nævnte det for profiber, - at den jo så kunne være sat op til den anden kundes kanaler. Det tog dem 14 dage (!), med mig i røret dagligt (sammenlagt over 6 timers samtaler), før de fandt ud af at........ja.........at den var sat op til en anden mands kanaler!)

Jeg har egentlig altid haft problemer med at tv'et hakker og kanalerne fryser, men med ovennævnte dårlige oplevelse, "magter" jeg ikke at ringe til dem igen, og får jeg en ny boks, skal harmony'en vel også programmeres om, det "magter" jeg heller ikke lige nu, så jeg venter nok bare på, at profiber kommer med den nye router/tv-boks til alle?....(er det routeren eller boksen, der testes nu?).

/Tine





Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2010 kl. 07:43
Jeg kan desværre kun give dig ret mht Profibers support. Den er ikke noget at råbe hurra for.
Mht Harmony'en, så er det ikke den der giver lydproblemet. Jeg har prøvet at starte op  ved hjælp af de originale fjernbetjeninger, og der fejler lyden også. Jeg har løst problemet midlertidigt ved at lægge en volume up - volume down ind efter starten af TV boksen. I øvrigt virker Harmony'en fint her - jeg har ingen problem med kanalskift efter opstart.
Hvis du kører med den "gamle" Linksys router, så bed Profiber om at få den udskiftet til Tilgin routeren. Hos mig kører det rigtig godt efter jeg har fået den.
/PF
Til top
Ozzy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Andst, Denmark
Status: Offline
Point: 698
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2010 kl. 18:21
Så er mute problemet fikset.... Hvis der er nogle som stadigvæk oplever dette, så skulle man blot genstarte sin tv boks i følge support :)
 
Det virker i hvertfald her som det skal nu :)
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu