recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Program til at rippe CD'er i god kvalitet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProgram til at rippe CD'er i god kvalitet

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Helmø Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 303
Direkte link til dette indlæg Emne: Program til at rippe CD'er i god kvalitet
    Sendt: 19-November-2010 kl. 09:38
Hej,

Jeg har (endelig) fået opsat en server og er på vippen til at købe et Sonos S5 anlæg. Jeg er interesseret i at kunne tilgå alle mine gamle CD'er.

Jeg brugte i går noget tid på at downloade diverse programmer til at rippe mine musik CD'er. Jeg eksperimenterede lidt med at gemme både som flac og mp3. Tror jeg ender med mp3 i 192kbit - med mindre der er nogen der vil fraråde den kvalitet...

Mit problem var at jeg synes der var for mange fejl i lyden. Findes der et ripper program som bliver ved med at læse CD'en til den er læst korrekt?

Og i det hele taget - er der nogen som har erfaringer med gode CD ripper programmer som de kan anbefale?

Mvh,
Henrik
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2010 kl. 09:42
EAC - http://www.exactaudiocopy.de/
Prøver at lave en bit perfect kopi. Men gør dig nu selv den tjeneste at rip dem i flac. Plads i dag kosten ingen penge, og så hellere lave en MP3 kopi ud fra en flac end at skulle til at rippe hele samlingen igen fordi du finder ud af at 192kbit ikke er godt nok!

Bruger dog selv mediamonkey til at lave flac

Redigeret af kim.t - 19-November-2010 kl. 09:43
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10620
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2010 kl. 09:53
Audiograbber er efter min mening det allerbedste program til den slags. Og så er det gratis.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Point: 907
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2010 kl. 11:11
Jeg bruger ABCDE under Ubuntu, og det fungerer fremragende. 
Til top
deepmagic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-Marts-2008
Point: 483
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2010 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Audiograbber er efter min mening det allerbedste program til den slags. Og så er det gratis.

Flemming

Bruger også Audiograbber, super nemt at gå til.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2010 kl. 13:15
Min favorit er dbpoweramp http://www.dbpoweramp.com/cd-ripper.htm. Nemt at bruge, ripper ret hurtigt og sammenligner det rippede resultat med en database på nettet for at se om dit rip er magen til andres rip af samme cd.

Jeg tilslutter mig Kim T's råd, rip dem tabsfrit i fx. flac format, så du slipper for at skulle have hele pladesamlingen igennem ripperen en anden gang. Hvis du efterfølgende vil have fx. 192 kbit mp3 til din bærbare afspiller kører du bare din flac samling gennem programmet dbpoweramp batch converter (som følger med når du henter dbpoweramp).
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-August-2007
Point: 2943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2010 kl. 13:18
ellers kan jeg anbefale cdex, der kan du også Rerippe filer, som måske ikke kan afspilles på din ipod, ps3 etc. så de virker efterfølgende.
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10620
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2010 kl. 13:27
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

ellers kan jeg anbefale cdex, der kan du også Rerippe filer, som måske ikke kan afspilles på din ipod, ps3 etc. så de virker efterfølgende.

CDex er en klon af Audiograbber.

Flemming

Redigeret af fltk - 19-November-2010 kl. 13:27
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2010 kl. 13:33
Hvis du har en windows maskine, så er media player lige ved hånden.
Og hvis du går efter kvalitet, så rip i højeste MP3 format (320).

Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2010 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Jeg bruger ABCDE under Ubuntu, og det fungerer fremragende. 

Samme her, ingen over - en masse under!

Det kan ihvertfald varmt anbefales.
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2005
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2010 kl. 13:59
DROP for guds skyld MP3 eller noget andet komprimeret format som primært storage-format!!!

Tro mig du ønsker kun at gøre dette én gang i dit liv og du kan altid lave MP3 versioner udfra et lossless format.

Lossless formater:
FLAC som er opensource
WMA Lossless (windows)
Apple Lossless (apple)

Hvis det skal være bit-perfect skal du bruge en ripper som anvender AccurateRip f.eks. EAC eller DB Poweramp.

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2010 kl. 17:27
Mht kvalitet vil jeg klart anbefale et lossless format - Letten lister nogle ovenfor og dér er jeg selv til FLAC som har en god understøttelse med Squeezebox, Sonos og desuden er helt åbent og gratis - det bliver implementeret i flere og flere programmer og hardwareenheder.

HVIS man som udgangspunkt vælger et lossless format, som senere hen viser sig at være "forkert", er det ikke værre end at man kan transcode det om til et andet lossless format - uden at tabe data - så man taber kun tid på det. Hvis man derimod er startet med et format, hvor der ER smidt information/kvalitet væk kan du på ingen måde genskabe den oprindelige udgave og hvis du transcoder til andre formater, vil du typisk forværre kvaliteten yderligere.

Et relativt nyt program som jeg med succes har "prakket" andre på et par gange er MusicBee, som kan bruges til at rippe, tagge og organisere musikken.

Det er et nemt og overskueligt program som giver dig mulighed for at håndtere alle elementer af musik-digitaliseringen på en nem, hurtig og overskuelig måde - samtidig med at der er mange indstillingsmuligheder så du kan tilpasse programmets opførsel til præcist dine behov.

Jeg startede selv med at bruge Exact Audio Copy kombineret med AutoFLAC samt MP3Tag, men jeg forventer snart at skifte til MusicBee.

NB: Tror forøvrigt ikke der er nævnt nogle features til de forskellige anbefalinger, som MusicBee ikke kan matche...

Redigeret af tipsen - 19-November-2010 kl. 18:46
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu