Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
mach3
Super bruger
Oprettet: 14-August-2006
Status: Offline
Point: 366
|
Emne: Progressive scan nødvendigt til lcd? Sendt: 01-Marts-2007 kl. 14:30 |
Hej,
Er der nogen fordele ved at købe en dvd afspiller med progressive scan, hvis den skal tilsluttes en lcd?
Jeg tænker på, at lcd'er kun kan vise progressive, så omformer den ikke alt hvad der kommer ind til progressive automatisk?
Mvh
|
|
mach3
Super bruger
|
Sendt: 01-Marts-2007 kl. 19:52 |
Tror jeg har fundet svaret.
Link: http://www.projectorcentral.com/480i_vs_480p.htm
Det handler tilsyneladende om, hvorvidt den indbyggede deinterlacer i lcd'en er bedre end dvdafspillerens ditto.
Næste trin er så at undersøge, hvor god deinterlacer der sidder i en almindelig mellemklasse 32" lcd.
Inputs er velkomne.
Mvh
|
|
Ken_T
Guld medlem
Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Point: 1757
|
Sendt: 02-Marts-2007 kl. 01:41 |
Jeg syntes nu at det også kan forklares på en anden måde.
Det kan godt være at der ved rolige optagelser ikke rigtigt syntes at være en forskel på interlaced og et progressive signal. men tit er det måske netop fordi man ikke tester under de rigtige omstændigheder.
Jeg har for eksempel et klip der viser nogle motorer og tandhjul i hurtig bevægelse, samtidig med at der panoreres meget hurtigt og jeg mener rigtig hurtigt. Det er holdt i gyldne farver.
Hvis jeg nu afspiller gennem komponent kabel som progressive, forekommer de hurtige afsnit som naturlige og rigtige. De hører hjemme kan man sige. Alt er skarpt og farver er korrekte. Men hvis jeg skifter til interlace, får jeg en utydelig gengivelse i disse hurtige afsnit og en tydelig mangel på dybte, samtidig med at farvegengivelsen ikke er korrekt, men falmet.
Men det kan ikke ses ved for eksempel et stilbillede hvor der er ses nogen forskel på progressive og interlace.
Og hvorfor er nu sådan. Jo, det skyldes at det progressive video signal sendes i hele billeder , hvorimod det interlacede sendes i 2 omgange. Først sendes de lige linier i et billede og siden de ulige. Når der altså er meget hurtige bevægelser, vil man få en ujævn gengivelse af kanter og konturer. Det betyder mindre skarphed og netop dårligere farver. Og det er netop det man kan se.
Ved sport eller anden hurtig gengivelse vinder altså progressive og component over det interlacede signal.
Men ved rolige bevægelser ser man ikke noget rigtigt. Måske er farver dog lidt bedre og mere naturlige
(syntes jeg)
Naturligvis kan det spille en rolle hvis billedbehandlingen er dårlig i et TV eller måske i en DVD afspiller, men alt andet lige altså. Ken_T
|
|
mach3
Super bruger
|
Sendt: 02-Marts-2007 kl. 06:31 |
Ok, tak for uddybningen.
|
|
Gerdes
Redaktionen
recordere.dk teamet
Oprettet: 12-Februar-2006
Sted: Denmark
Point: 425
|
Sendt: 02-Marts-2007 kl. 07:37 |
mach3 skrev:
Næste trin er så at undersøge, hvor god deinterlacer der sidder i en almindelig mellemklasse 32" lcd.
Mvh |
Hvilken DVD-afspiller skal tilsluttes?
|
|
mach3
Super bruger
|
Sendt: 02-Marts-2007 kl. 08:59 |
Gerdes >> Eksempelvis Sony NS76.