recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Progressive scan
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProgressive scan

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Websurfer11 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 222
Direkte link til dette indlæg Emne: Progressive scan
    Sendt: 19-September-2004 kl. 11:03

Ordbogens forklaring her på websitet:

Progressive Scan forbedrer visning på bl.a. projektorer.

I stedet for af afspille TV-signalet som halv-billeder (50/sek ved PAL), så overføres i stedet hel-billeder (25/sek ved PAL) og det passer bedre til den måde LCD og DLP projektorer arbejder på.

Mit spørgsmål:
Har manglen på progressiv scan på en recorder indflydelse på visning på alm. TV eller er det kun på projektorer og storskærme, det har betydning?

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2004 kl. 11:20

Hej Websurfer

Progressiv scan kan kun benyttes på projektorer samt flad-tv (plasma, tft osv). Det er meget få almindelige TV som understøtter dette.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Torben Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Oktober-2003
Status: Offline
Point: 122
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2004 kl. 12:59

Hej Lars

Jeg vil benytte lejligheden til at spørge:

Er Proggressive Scan alene et middel til at imødegå en høj responstid på f. eks. LCD skærme og kan man alene ud fra responstiden udlede om man har glæde af Progressive Scan.

Til de mest kradsbørstige computerspil anbefales en responstid på ikke mere end 15 - 20 ms.

M v h

Torben



Redigeret af Torben
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2004 kl. 13:07

Hej Torben

Oprindeligt skrevet af Torben Torben skrev:

Er Proggressive Scan alene et middel til at imødegå en høj responstid på f. eks. LCD skærme og kan man alene ud fra responstiden udlede om man har glæde af Progressive Scan.

Nej, progressive scan forbedrer opløsningen samt billedekvaliteten når objekter i billeder bevæger sig mv.

Dette skyldes at et normalt TV-billede består af 2 del-billeder, og denne teknik giver nogle uheldige effekter ind imellem. Ved progressive scan udsendes istedet kun hel-billeder, ligesom på en computer-skærm iøvrigt, og det giver synligt bedre billeder ved afspilning af DVD.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2004 kl. 13:13

Hej Alle

Her er et eksempel fra Home Theatre HiFi's artikel om progressive scan.

Billedet til venstre er en demonstration af hvad der sker med bevægende objekter på et normalt TV billede (interlacet) kontra billedet til højre som viser samme objekter i et progressive scan setup.

 

Kilde: Home Theatre High Fidelity

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Websurfer11 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 222
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2004 kl. 13:54

 

Til Lars

Hvis en optager ikke har progressive scan - vil det altså sige, at den heller ikke afspiller DVD-film ligeså godt som en recorder, der har det.
Progressive scan har altså  større betydning end blot at forbedre visning på projektorer og LCD-skærme. Er dette korrekt?
En Pioneer DVR 520H indgår i mine overvejelser sammen med Sony RDR HX 900 - men jeg er lidt betænkelig ved at Pioneeren ikke har progressive scan. Vil det betyde noget for mig til almindelig brug sammen med mit TV?

Websurfer11

 



Redigeret af Websurfer11
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2004 kl. 14:04

Hej Websurfer11

Oprindeligt skrevet af Websurfer11 Websurfer11 skrev:

Progressive scan har altså  større betydning end blot at forbedre visning på projektorer og LCD-skærme. Er dette korrekt?

Nej, du kan ikke bruge progressive scan uden noget der kan vise det.

Så har du kun et almindeligt TV, kan du slet ikke bruge det.

Udover det, så er der også stor forskel på kvaliteten af progressive scan, og oftest skal man aligevel ofre en god DVD-afspiller ved siden af, før det giver et fornuftigt udbytte sammen med en god projektor.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Avatar
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2004 kl. 22:32

Jeg kan tilføje at vores almindelige TV-serie som hedder HV-28P40, HV-32P40 samt HV-36P38 alle kan gengive Pal Progressive samt HDTV begge kun via komponent tilslutning.

Derudover er alle DVD film indspillet ved Progressive Scan teknologi, så du opnår bedre billeder på alle dine DVD-film. Ægte Pal Progressive Scan kan kun gengives via komponent, og det kræver netop at det skærmprodukt du vælger har komponent indgang og forberedt til 525/625P gengivelse.

Vores DVD-optagere både med og uden HDD, har Pal Progressive gengivelse. Og kan desuden konvertere det almindelig TV billede til progressiv gengivelse. Det er dog ikke altid en forbedring af billedet, da det stiller lidt krav til den enkelte stations sendekvalitet.



Redigeret af BrianJVC
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
Dan1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 146
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2004 kl. 19:20
Mit Panasonic PD30 kan vise Progressive Scan. Jeg vil tro det gælder alle deres fjernsyn med SR billedrør.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu