nextgeneration skrev:
AndyK skrev:
nextgeneration skrev:
Det er vel ikke et spørgsmål om enten eller. Mon ikke de fremtidige blu-ray DVD afspillere kan outputte i flere forskellige formater ?
Det lader til at de forskellige TV er "tunet" til at stå godt i et bestemt format, så kan man vel vælge det format fra blu-ray der passer bedst til ens TV ?
|
..... jeg har ikke noget om at HD-DVD afspillere vil kunne afspille 25fps materiale i 24fps (og så enten outputte i 24Hz, 48Hz el. 72Hz eller ... lave 2-3 pulldown og outputte i 30/60Hz).
|
Nu er blu-ray DVD afspillere ikke kommet på markedet endnu, men mon ikke det er sandsynligt at de vil kunne outputte i forskellige formater ?
|
Jo man kan godt vælge format til en hvis grænse, men hvis billedmaterialet ligger på disken i 25fps, så tvivler jeg stærkt på at man kan outputte i 24fps, det vil kræve at afspilleren kan ændre hastigheden, og jeg har endnu ikke set en enste DVD afspiller, der kan gøre noget tilsvarende. Så hvis jeg var dig ville jeg nok ikke satse på at kunne output'e en 25fps HD-DVD som 24fps.
Du skriver så om bluray afspillere, og de har slet ikke noget problem, for de understøtter slet ikke 25fps materiale.
For lige at slutte, så vil man ikke komme til at stå med en HD-DVD som man ikke kan vise på sit TV, men man kan i tilfælde med 25fps materiale blive nødt til at leve med den 4% højere pitch (med mindre der er lavet pitch korrektion).