recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projekt: Looney Bin (hjemmebio) - NYE BILLEDER
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Projekt: Looney Bin (hjemmebio) - NYE BILLEDER

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
vrod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 15-Marts-2018
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vrod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Projekt: Looney Bin (hjemmebio) - NYE BILLEDER
    Sendt: 15-Marts-2018 kl. 10:32
Hej folkens,

Jeg er helt ny herinde og jeg håber at nogle af jer kan give mig et par tips med på vejen da jeg har besluttet delvist at bygge et kælderrum i huset om til en hjemmebio. :)

Da jeg har luftet mine tanker til min forlovede omkring at jeg vil have hele rummet lydisoleret (som i biografer) har hun valgt at døbe projektet Looney Bin (de isolationsceller som psykopater bliver smidt ind i) :D


Kælderrummet er ca. 4,5L x 4,35B x 2,1H meter. Jeg har læst en del om at kvadratiske rum ikke er så gode for akustikken og har derfor overvejet at konstruere en træmur inde i selve rummet som vil kunne lukke rummet af for den resterende del af kælderrummet, således at rummet vil have den mest optimale rektangulere form.

Da kælderrummet er beton hele vejen rundt, bliver der lagt tæppe og loftet støjdæmpes. Væggene som jeg bygger til rummet har jeg tiltænkt således (pdf):


Dog har jeg efter en snak med min fatter, besluttet at skelletet's tykkelse nok bliver 74mm istedet for 44mm samt at han nævnte det er bedre at bruge MDF plader end sponplader. Det giver mulighed for at trække kabelslanger inde i væggen til højtalere, strøm osv. jeg regner med at trække 2 slanger, en til strømkabler og en til højtaler/hdmi kabler.

Målet for mig er at skelettet kan konstrueres på gulvet og derefter bare rejses op til væggen hvor den så bliver skruet fast. Jeg regner med at bruge samme koncept til loftet, dog med 44mm eller tyndere paneler da sluthøjden bliver lidt over 2 meter.

Til støjdæmpning har jeg tænkt på sådan nogle paneler her: http://bit.ly/2HxGZis overalt på væggene. Jeg har også overvejet nogle "bass-traps" til hjørnerne men ved ikke helt om det vil give noget.

Rummet indenfor efter konstruktionen bliver ca. 4,15L x 3B x 2H meter. Jeg har dog mulighed for at gøre rummet lidt bredere. Det eneste der kommer til at være i rummet er højtalerne, tv/lærred og møbler. Forstærker, mediepc osv. bliver stille udenfor rummet. Jeg har en NAD T758 og der bliver koblet en IR-forstærker på som så går ind til rummet. Resten af tingene kan jeg styre over netværket.

Planen er et 110" lærred men en kollega har sagt at det måske vil være for stort til det lille rum. Alternativet for mig vil være et 65" LG OLED TV. Vi har allerede et 55" B6 OLED TV i stuen og jeg kan ikke forestille mig at købe et non-oled tv såfremt en beamer ikke valgt istedet.

Siddepladser vil være omkring 2,5 meter fra skærmen og 1 meter fra bagvæggen. Pt. har jeg et Dali Zensor system til 5.1 og jeg ville placere surround-højtalerne godt en meter fra stolene bagved. Jeg har overvejet 7.1 men jeg ved ikke om bredden er for lille til det. Subwooferen er en B&W, model har jeg ikke lige på stående fod.

Jeg har også overvejet Dolby Atmos med de 4 overhængende low-profile højtalere men jeg ved ikke om det vil være fornuftig nu når højden allerede er begrænset. Jeg er en gut på 194 cm så der vil være risiko for at jeg knalder hovedet ind i højtalerene :D

Nu til spørgsmålene:

- Hvad synes i om min idé til at konstruere rummet? Jeg kan ikke bruge hele rummet da bunden af vores skorsten er i det nedre højre hjørne (billede) og skorstensfejeren skal af og til have adgang når han tjekker den.
- Beamer eller TV? LG OLED har virkelig imponeret mig men man bygger vel også en hjemmebio for at få en stor beamer? :D
- Giver det mening at støjdæmpe alle væggene? Jeg vil have den bedst mulige akustik i rummet, derfor tænkte jeg på det. Er der nogle bestemte mærker eller former man skal gå efter? Giver Bass-traps mening?
- Vil et Dolby Atmos system passe ind i rummet eller er det for småt? Er der nogen her som kender nogle gode low-profile højtalere?
- Sponplader eller MDF? Gør det nogen forskel når der alligevel ikke skal hænge andre ting end støjdæmpningsmaterialet på væggene?
- Er 2-2,5 meter distance til skærmen fornuftigt? Er det fornuftigt at placere surround højtalerne 1 meter væk eller er det for tæt på? Hvad med siderne, er det muligt med 7.1?

Jeg snupper alle de tips jeg kan. :)

Billeder fra aktuelle status:






Hilsen Christoffer


Redigeret af vrod - 29-April-2020 kl. 10:57
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2018 kl. 10:48
Spændende projekt! Et par ustrukturerede inputs:

Det "støjdæmpning" du har valgt, er ikke godt. At placere det overalt vil gøre lyden i rummet dårlig. Det dæmper kun diskanten og hjælper ikke på mellemtone eller bas og giver en kedelig lyd til følge. 

Jeg har 2m lofthøjde og har stadig valgt Atmos ved at bygge højttalerne ind i loftet. Ved ikke om du har disse muligheder. Ellers findes der højttalere der kun er 8-10cm dybe.

Jeg vil klart anbefale projektorløsningen og vælge et lærred hvor du ved første øjekast tænker "det er sgu for stort". Hvis man skal følge tommelfingerreglerne fra THX og diverse andre biografstandarder, skal lærredet være større end de fleste er klar over. Det giver bare en federe oplevelse.

Ved projektorløsningen kan du også overveje, om du skal have et akustisk transparent lærred hvor du kan placere højttalerne bag. Det løfter oplevelsen en hel del, at lyden kommer bag lærred.

Hvis du gerne vil shortcutte noget læsning for at få det bedste resultat, kan du overveje at teame op med en hjemmebio-installer ift. rådgivning omkring valg og placering af akustik. F.eks. CSO. Kender dog ikke prisniveauet.
Til top
vrod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 15-Marts-2018
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vrod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2018 kl. 11:01
Tak for dit input Jonas! :)

Har du nogle tips til noget bedre støjdæmpningsmateriale? Har du evt. en anbefaling til hvordan det best kan placeres? 

Teoretisk set kan jeg godt bygge dolby atmos højtalerne ind i loftet. Jeg har målt 210cm til loftet, så hvis jeg sætter højtalerne direkte fast på loftet og bygger det støjdæmpede loft "udenom" vil det vel kunne virke? Idéen om 3D-placeret lyd med Dolby Atmos er fed, virker det godt hos dig?

Kan man få en beamer til en fornuftig pris som kan matche et LG OLED en smule? Jeg så i en anden tråd at et Sony 75XE9005 også kunne være en løsning. Baren er sat lidt højt pga. det OLED tv vi har i stuen. :D

Vil der være nok distance til at kunne "skyde" lærredet frem en 30 cm? I det tilfælde vil jeg kunne placere mine Zensor 7 og Zensor center højtalere bagved lærredet.

Kører du med 5.1.4 på dit atmos eller 7.1.4?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2018 kl. 11:09
Rockwool er godt til at styre lyden inde i rummet. Hvor det skal placeres er desværre ikke simpelt - det kommer helt an på lytteposition, højttalerplacering og "kvaliteten" af højttalerne - helt konkret hvor god højttalerens spredning er.

Jeg synes Atmos fungerer godt hos mig. Det er ikke sådan en "woooow nu spiller loftet med", men det får bare alle lyde til at hænge utroligt godt sammen. Jeg kører med 7.1.4.

Jeg er ikke så stærkt ift. TV. Men størrelsen og fordelene ved lyd ud af skærmen, det vil et TV aldrig kunne slå.  
Til top
vrod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 15-Marts-2018
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vrod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2018 kl. 11:52
Jeg tror at jeg prøver mig frem med noget trial&error. Rockwool kommer i hvert fald ind mellem træpanelerne, under vægpladerne. har du et specifikt lærred du kan anbefale? jeg har kigget lidt rundt på de akustisk transparente men der er meget at vælge imellem. Jeg tror nok at en 100-105" ville række :)

Jeg fandt Optoma UHD60 og 65 som evt. projektører. De har også fået gode review. er der nogen herinde der er sprunget på dem?
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2018 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af vrod vrod skrev:

Rockwool kommer i hvert fald ind mellem træpanelerne, under vægpladerne.

Hvis du mener som fyld (isolering) indeni væggene, så gør det ingenting for akustikken. Når Jonas siger "Rockwool er godt" mener han, at du skal bygge store "plader" ud af Rockwool-batts, som du pakker ind i tyndt stof og hænger op på væggen.
Dem du har kigget på, og alt andet tyndt skumgummi, giver blot en falsk fornemmelse af dæmpning. De største problemer vil stadig være uløst.


Redigeret af jacobe - 15-Marts-2018 kl. 14:32
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2018 kl. 14:28
Synes det er mærkeligt du korter rummet af i dybden. Som det er, er der bedre mulighed for at lave komplet Atmos 7.2.4 setup. Der kan blive plads til to rækker. Eller med en række blir der bare mere luft bagved siddepladserne. Har du overhovedet tænkt på udluftning og friskluft tilførsel. Jo mindre rum, jo mere påkrævet
Til top
vrod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 15-Marts-2018
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vrod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2018 kl. 16:10
Den primære grund til Rockwool i muren er at der er pi..ekoldtni kælderen om vinteren f.eks. :) der er ingen varme der så deeeet...

Jeg kan måske skubbe en 30-40cm mere bredde ind i konstruktionen men så strækker jeg den også. Jeg tager gerne imod alle gode tips!

Jeg kan måske klemme 3 sæder ind på 1 række men jeg kan ikke se hvordan jeg ka klemme en ekstra række ind :D
Til top
vrod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 15-Marts-2018
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vrod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2018 kl. 16:35
Og ang. Ventilation så er der et vindue direkte “op” til terassen. Jeg har overvejet at installere en lille ventilator til at smide noget luft ind. I den anden side er der en lille skalt op til stuen, så der er også mulighed for noget ventilation der.
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2018 kl. 17:20
Spændende projekt, og ikke ulig hvad jeg forhåbentlig snart skal i gang med :)

Er ydervæggene isolerede udvendigt? Ellers skal man vist passe på med at begynde at dække væggene helt til, så får du fugt- og skimmelsvamp-problemer...
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2018 kl. 19:00
Min første tanke da jeg så dit billede var også hvorfor du vil bygge et rum i rummet? Det synes jeg er lidt overkill, og med hensyn til akustikken er det mest refleksioner man skal være opmærksomme på, medmindre du vil afskærme lyden fra andre værelser/etager. Og jeg ville bestemt også være opmærksom på fugt hvis du begynder at beklæde væggene. Du skal helt klart have mellemrum til væggen og plads til udluftning.

Til den biomæssige del, ville jeg klart pege på en projektor, men når du skriver du sidder blot 2,5 meter fra lærredet så kan et 75" TV også være en løsning. Prismæssigt er det nok lidt billigere hvis du kan få sådan et 75XE9005 til 17-18.000 kr. Men hvorfor er det du skal sidde så tæt på?

Til lyden vil jeg da bare gå all in med 7.1/Atmos hvis du har pengene. De korrektions mekanismer der er i moderne receivere tager højde for afstanden til lytte position og hjælper med korrigering af de værste unoder.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2018 kl. 19:02
Glemte lige at linke til denne video der er ganske fin til at forstå lidt om rum akustik og "first reflections". Du kan sikkert få god gavn af spejlmetoden til at se hvor det er vigtigst at dæmpe refleksioner.



Redigeret af bphhm - 15-Marts-2018 kl. 19:43
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu