recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projekt: Looney Bin (hjemmebio) - NYE BILLEDER
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Projekt: Looney Bin (hjemmebio) - NYE BILLEDER

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
vrod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 15-Marts-2018
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vrod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2018 kl. 19:45
Såvidt jeg ved er der ikke isoleret... det er ren beton men kælderen har altid været tør. Jeg har godt læst at man skal passe på at fugt ikke ophober sig, ville være interesseret i om andre her har været igennem den omgang. :)
Til top
madsklit Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-September-2010
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér madsklit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 02:58
Hvad med at lave loftet i troldtekt eller Rockfon plader det hjælper ihvertfald utroligt meget på dårlig akustik i almindeligt byggeri, man kunne måske også sætte Rockfon plader på væggene? 




Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 07:39
Oprindeligt skrevet af vrod vrod skrev:

Såvidt jeg ved er der ikke isoleret... det er ren beton men kælderen har altid været tør. Jeg har godt læst at man skal passe på at fugt ikke ophober sig, ville være interesseret i om andre her har været igennem den omgang. :)

Jeg synes jeg husker et tilsvarende projekt fra dette forum med en kælder der også blev beklædt, men i det tilfælde var der faktisk lidt afstand til væggene så de kunne ånde. Prøv at checke lidt på de andre emner.

Personligt ville jeg nok spare kræfterne med beklædning af væggene og i stedet fokusere på dæmpning via f.eks. troldtekt på loftet, et gulvtæppe (som dog kan komme til at lugte lidt kælderagtigt hvis der ikke er ordentlig varme på) og så f.eks. Rockfon plader strategiske steder eventuelt kombineret med bastraps hvis der er behov for det.

For yderligere inspiration kan jeg anbefale dette svenske forum der har mange spændende projekter:

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 09:48
Der er også tidligere foreslået diffusionsåben maling til kældervægge. Hvis ikke væggene kan ånde, dannes der skimmelsvamp.
https://www.bolius.dk/renovering-af-kaelder-vandtaetning-fugtspaerre-og-diffusionsaaben-maling-32871/
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af madsklit madsklit skrev:

... man kunne måske også sætte Rockfon plader på væggene?

Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

... og så f.eks. Rockfon plader strategiske steder eventuelt kombineret med bastraps hvis der er behov for det.

Jeg ville virkelig ønske at folk ville holde op med at anbefale Rockfon-plader til væg-dæmpning. De er gode i loftet til at dæmpe det værste rumklang i et støjfyldt lokale, især hvis der er stengulv. Men, deres lave massefylde er ikke nok til at gøre gavn i en hjemmebiograf, og det kan ikke betale sig at bruge dem alligevel og så "kombinere med basstraps", da m2-prisen på Rockfon er rasende høj ift. hvad det koster at købe en pakke Flexi-batts eller endnu bedre, terræn batts, og lave dem selv.

Eneste undtagelse er, hvis man kan få dem gratis/røvbilligt, og nok af dem til at stakke dem i flere lag.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af madsklit madsklit skrev:

... man kunne måske også sætte Rockfon plader på væggene?

Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

... og så f.eks. Rockfon plader strategiske steder eventuelt kombineret med bastraps hvis der er behov for det.

Jeg ville virkelig ønske at folk ville holde op med at anbefale Rockfon-plader til væg-dæmpning. De er gode i loftet til at dæmpe det værste rumklang i et støjfyldt lokale, især hvis der er stengulv. Men, deres lave massefylde er ikke nok til at gøre gavn i en hjemmebiograf, og det kan ikke betale sig at bruge dem alligevel og så "kombinere med basstraps", da m2-prisen på Rockfon er rasende høj ift. hvad det koster at købe en pakke Flexi-batts eller endnu bedre, terræn batts, og lave dem selv.

Eneste undtagelse er, hvis man kan få dem gratis/røvbilligt, og nok af dem til at stakke dem i flere lag.
Du kan få 5cm Rockfon. Derudover har de en pæn malet overflade samt kan fås med pæne kanter/sider hvis man ikke gider betrække med stof.

Set ud fra et rent økonomisk perspektiv har du ret - men gider man ikke rode med stof osv, kan Rockfon være en fin løsning til at styre reflektioner.


Til top
vrod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 15-Marts-2018
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vrod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 13:04
Jeg får tjekket op på det. Jeg har nogle billeder af kælderen om en times tid som jeg smider ind her. Så kan i selv kigget på hvad jeg har med at gøre. :)

Indtil videre en hjertens tak for alle de tips i har givet!
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Set ud fra et rent økonomisk perspektiv har du ret - men gider man ikke rode med stof osv, kan Rockfon være en fin løsning til at styre reflektioner.

Tja ... hva' ka' jeg sige ... med penge nok bliver alt jo nemmere. Dog ikke nødvendigvis bedre.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 18:32
Lad være med at male ydrevæggene medmindre du ved hvad du gør. Der er meget få typer maling som er tilstrækkeligt diffusionsåbne og det uanset hvad producenten og diverse boligmagasiner påstår. Kalk og silikatmaling er to typer som kan bruges. Min hjemmebiograf er også i en kælder hvor ydrevæggene er lavet af ytong multipor. Det blev sat op da den tidligere ejer havde malet væggene med "diffusionsåben" maling inden salget. Dette resulterede i at jeg måtte bruge mange mdr. på at hugge alt puds af væggene og starte forfra. I hjemmebiografen har jeg bygget et skelet 30 cm fra væggene, hvori lyddæmpning og højtalere er monteret. Hulrummet imellem skelettet og væggene ventilleres af to 120mm blæsere.
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 18:51
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

I hjemmebiografen har jeg bygget et skelet 30 cm fra væggene, hvori lyddæmpning og højtalere er monteret. Hulrummet imellem skelettet og væggene ventilleres af to 120mm blæsere.

Kan du fortælle mere om den løsning? Har selv overvejet flere metoder til ventilation bag skelet. To blæsere for en hel væg? En oppe og en ned der henholdsvis suger og blæser?
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
madsklit Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-September-2010
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér madsklit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 18:54
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Set ud fra et rent økonomisk perspektiv har du ret - men gider man ikke rode med stof osv, kan Rockfon være en fin løsning til at styre reflektioner.

Tja ... hva' ka' jeg sige ... med penge nok bliver alt jo nemmere. Dog ikke nødvendigvis bedre.

Vægge og loft i rummet udgør ca 40m2 antager vi 20mm Rockfon plader koster 125kr per m2 koster en total inddækning af rummet 5000kr, 
det vigtigste er man sætter et skelet op så der er luftrum bagved pladerne skal man skrue pladerne direkte på feks en beton væg skal man op i en 50mm eller mere for at få samme effekt, men ikke nogen god ide at skrue noget direkte på væggen i en kælder alligevel.

Man spare så også lige 30kvm MDF plade til væggene som man kan trække fra de 5000kr Rockfon pladerne de koster, man kan også få sådan plader beklædt med sort filt kan ikke lige huske producenten men det ville ikke se dumt ud med sort filt på væggene også troldtekt lofter, og det vil virke fint, være pænt, og synes egentlig prisen er fin plus organiske materialer som mdf plader er ikke lige det smarteste i en kælder pga fugt og skimmel.

Men synes da det er rigtigt det med flere penge ikke gør tingene bedre nødvendigvis da dyrer højtaller i et dårligt rum jo er penge ud af vinduet.








Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 19:29
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

I hjemmebiografen har jeg bygget et skelet 30 cm fra væggene, hvori lyddæmpning og højtalere er monteret. Hulrummet imellem skelettet og væggene ventilleres af to 120mm blæsere.
 Kan du fortælle mere om den løsning? Har selv overvejet flere metoder til ventilation bag skelet. To blæsere for en hel væg? En oppe og en ned der henholdsvis suger og blæser?

Skelettet går hele vejen rundt, så jeg har reelt bygget et rum indeni rummet. Afstanden til for og bagvæg er noget større end 30 cm, da jeg har 4 subwoofers og basstraps i disse. Desuden er projektoren indbygget i bagvæggen i en hushboks som samtidig er forbundet med lyddæmpede rør til et andet lokale, så varmen føres ud den vej. Forvæggen er lavet som en baffle wall med AT lærred. Til ventillationen er der lavet to ø120 mm huller i siderne som luften suges in ad. Blæserne sidder i bagvæggen ovenover radiatoren og blæser ud i rummet. Der er lavet en luft guide således at luften i mellemrummet tvinges igennem radiatoren, inden den blæses ud i rummet, således at varmen tages med den vej. Alt andet elektronik er placeret i et andet rum.


Redigeret af Eeyore - 16-Marts-2018 kl. 19:43
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu