|
Projektor i stedet for TV? |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |
Schulz
Guld medlem Oprettet: 20-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 845 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 15-September-2012 kl. 12:34 |
Er er nogen derude der kører med en ren projektor løsning?
Kommentarer til hvorvidt det ville kunne fungere eller ej er velkommen! Jeg drømmer selv om en løsning med en (støjsvag) projektor og et fastramme lærred der kan benyttes uden total mørklægning. DNP har f.eks lavet nogen, men der findes muligvis også lidt billigere alternativer. Lad mig høre hvad i syntes om sagen? |
|
Pony65
Guld medlem Oprettet: 20-September-2008 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 1840 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hej Schulz
Vi har jo lige snakket om det her emne på min tråd. Jeg kender ikke de der DNP lærreder og søgte lige lidt på Youtube. Det er dem her du mener ikke ? eller denne Fra dette firma http://www.dnp-screens.com/DNP08/Frontpage.aspx Det ser jo rigtigt godt ud og jeg glæder mig til at høre om hvis der er nogen som har erfaringer med dette lærred. NB. det lyder umiddelbart som om det virker med en meget høj gain og det kan jo give nogle store problemer
|
|
Schulz
Guld medlem Oprettet: 20-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 845 |
Funktioner
Tak(0)
|
DNP har lavet en skærm der hedder Super nova Core II 08-85
http://www.dnp-screens.com/DNP08/Segmenter/Home-Entertainment/Screens/Front-projection-screens/dnp-Supernova-Core.aspx Den skulle egne sig godt til stue forhold, men stadig også være god under mørklagte forhold. Prismæssigt ligger sådan en skærm i 100" vist omkring 20-25.000 Jeg tror dem du viser der hedder 23-23 og de er specielt designet til fremvisninger i større lokaler uden mulighed for reel mørklægning og de er ikke specielt gode til stueforhold. Men princippet er det samme. Skærmene er designet så de ikke reflekterer ret meget af det lys der kastes på dem, bortset fra det der kommer i den vinkel fra projektoren Redigeret af Schulz - 15-September-2012 kl. 14:13 |
|
tvkartoffel
Guld medlem Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Funktioner
Tak(0)
|
Du skriver ikke hvad det er du gerne vil opnå med en ren projektorløsning?
|
|
Schulz
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg vil se tv, film og på sigt måske spille noget ps/wii/x-box. Det er bare en løsning i stedet for et tv i stuen, så jeg vil de samme ting som med et tv.
Jeg har pt et plasma tv, som gør sig bedst når der ikke er for meget lys, så jeg tænker jeg kan opnå noget der er tæt på med en projektor løsning, blot med en dobbelt så stor skærm? Så slipper jeg for at have både det ene og det andet hængene, det vil være en pænere løsning tror jeg. Redigeret af Schulz - 15-September-2012 kl. 14:43 |
|
tvkartoffel
Funktioner
Tak(0)
|
Ja det er jo ikke fordi jeg ikke kan følge dig, men jeg kan ikke rigtig forestille mig at det vil være en fed løsning med projektor alene. Nu har jeg ganske vist ikke et DNP lærred, men her hos mig bliver billedkvaliteten fuldstændig ødelagt hvis bare der er lidt lys i stuen. Jeg har sandfarvede vægge og ingen vinduer direkte overfor lærredet. Efter billederne i din biotråd har du vinduet direkte overfor lærredet ( der hvor TV hænger ) hvilket giver lysindfald i ca samme retning som det der ville komme fra projektoren. Det vil utvivlsomt minimere den positive virkning af et DNP lærred en hel del. Dertil har du helt hvide vægge.
Jeg tror simpelthen ikke det kommer til at fungere godt hvis ikke du er villig til at sætte mørklægningsgardiner ( og bruge dem ) foran vinduet. Du bør helt klart også overveje at male en mørkere farve i stuen. En anden ting du skal være opmærksom på er at meget af det der bliver sendt i TV ikke ser ret godt ud i 100". Kvaliteten er simpelthen for ringe. IMO er den bedste løsning at have både TV og projektor. Så har du alle muligheder og er ikke tvunget til at mørklægge stuen hele tiden. EDIT: Jeg kan se at du har spurgt om det samme ovre i Pony65s biotråd. Jeg er i det store hele enig med Pony65. MVH Redigeret af tvkartoffel - 15-September-2012 kl. 15:17 |
|
Pony65
Guld medlem Oprettet: 20-September-2008 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 1840 |
Funktioner
Tak(0)
|
Skriv til en af disse Danske forhandlere:
Og hør om de har en lærredsprøve, hvis de har og du får fat i en så besøg en ven med en projektor og prøv at sætte prøven op på hans lærred i fuld dagslys. Så vil du hurtigt kunne vudere om det kan gå. Ellers ville det blive en stor dyr investering du ikke vil blive glad for ( lærred 20-25000 + Projektor 15- 25000 ) Så ville det måske være bedre og vente på Samsungs 75" TV eller Panasonic 103"
|
|
Schulz
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg er flyttet og min bio-tråd er ikke opdateret, så min stue ser ikke sådan ud mere. Der er ikke meget lys indfald her. Der er et vest vendt vindue som måske vil påvirke lidt, men der er sorte persienner, så det er ikke et problem vil jeg mene.
Jeg har set lærredet i aktion. CSN teknik forhandler dem og han viste dem frem sammen med JVC projektorerne da de nuværende JVC modeller kom frem. Det var efter denne fremvisning jeg for alvor begyndte at overveje muligheden for en ren projektor løsning. Det skal siges at jeg ikke står lige for at skal handle, det er ind til videre bare tanker/drømmerier og nej billigt er det ikke. Men det med tv-kanalerne ikke står så godt og at det bliver tydeligt når det kommer op i 100" det er selvfølgelig et problem (som jeg ikke lige havde tænkt på). Det problem vil man også have hvis man køber et tv i 75" eller 100" |
|
Supergris
Guld medlem Oprettet: 10-December-2006 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg kan så tilføje, at jeg har den samme billige, men mere end udmærkede projektor som tvkartoffel har ( Epson TW3200 ), og jeg og alle de, som har set min løsning, er nok ikke så kritiske som ham.
De fleste kanaler står rigtigt godt. Det behøver ikke at være HD for at se godt ud, men det hjælper selvfølgelig. Jeg er gået fra en 50 " plasma, og jeg synes ikke, at billedet er blevet dårligere af den grund. Selvfølgelig vil alle detaljer blive tydeligere, men det er kun, hvis det er noget skod-signal, at det ikke ser godt ud... Hvis man har mørklægningsgardiner om dagen, kan man godt se billedet, men det bliver ikke særligt godt. Det kan dog sagtens bruges, og hvor mange ser tv om dagen? Jeg er ihvertfald meget glad for min projektor-løsning, og har ikke mødt andre reaktioner, end at folk er imponerede over det store og ikke mindst gode billede...
Redigeret af Supergris - 15-September-2012 kl. 17:29 |
|
tvkartoffel
Funktioner
Tak(0)
|
"Hvis man har mørklægningsgardiner om dagen, kan man godt se billedet,
men det bliver ikke særligt godt. Det kan dog sagtens bruges, og hvor
mange ser tv om dagen?"
Det her er faktisk lige præcis det jeg mener. - Altså man kan godt have en ren projektorløsning hvis man vil. Selvfølgelig kan man det, men min egen oplevelse at billedet på et TV (jeg har også plasma) er en hel del bedre om dagen hvis man ikke mørklægger effektivt. Spørgsmålet er så om man gider dét hver gang man skal se noget i TV. Jeg gider ikke. Dertil kommer at man er tvunget til at slukke lyset om aftenen hvis man vil have et ordentligt billede. Hvor meget et DNP vil hjælpe skal jeg ikke kunne sige efter som jeg ikke har set en demonstration, men som jeg var inde på før vil det med sikkerhed afhænge af de konkrete forhold. Angående TV billedkvalitet så kommer der løbende flere og flere HDkanaler så den problemstilling bliver self mindsket hen ad vejen. Selv om Yousee får bank for at komprimere for meget, så er det trods alt bedre end SD og det er jo helt rigtigt at et TV i samme størrelse vil have nøjagtig de samme problemer i den retning. Husk bare at en 100" skærm er 78% større end en 75" For lige at slå det fast, så var perspektivet på mit svar ikke om det kan lade sig gøre at bruge en ren projektor løsning. Det kan det sikkert godt hvis man er indstilet på at leve med de ulemper der følger med. Mit perspektiv var hvad der er den bedste løsning. Det mener jeg stadig er både og... MVH Redigeret af tvkartoffel - 15-September-2012 kl. 21:51 |
|
Hother
Platin medlem hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23899 |
Funktioner
Tak(0)
|
Selv ville jeg aldrig vælge en projektorløsning til også at se TV-kanaler på - alt for besværligt omkring lyssætning m.v.
Men en både og løsning, med både et tv - til tv-kigning, og en projektor til film, det må vel være det for mange
|
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|
Schulz
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg har det lidt sådan at det skal være enten eller. Det bliver dyrt (for dyrt) hvis jeg skal hen og have et nyt tv, tab tension og en projektor, derfor bliver det enten nyt tv eller også en projektor løsning, når det engang bliver tid til udskiftning. Det er godt der er længe til endnu, så er der god tid til at veje fordele og ulemper! Ellers må jeg "nøjes" med et nyt tv og så må jeg skrinlægge tanken om projektor for en tid igen...
|
|
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |