recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektor med CinemaScope?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProjektor med CinemaScope?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Emne: Projektor med CinemaScope?
    Sendt: 23-Februar-2009 kl. 21:00

Hej

Jeg overvejer at købe en projektor, men har nogle spørgsmål.

1) Hvor lyssvage er projektor?

2) Hvis projektoren kan vise film i CinemaScope format, skal man så have noget specielt udstyr f.eks. Bluray afspiller?

Redigeret af nph12 - 24-Februar-2009 kl. 20:11
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Februar-2007
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2009 kl. 20:24

Dataprojektorer der skal kunne bruges i dagslys eller med lidt lysdæmpning er ofte lysstærke f.eks over 1200 ansilumen. De er komplet uegnet til filmforevisning. Der er intet brugt på at lave ordentlig farvegengivelse, kontrast og sortniveau. Hjemmebioprojektorer ligger typisk omkring 800 ansilumens og fungerer bedst ved total mørklægning.

For at scopefilm kan forevises i det korrekte format skal man jo først og fremmest have et lærred i scopeformatet (tilnærmelsesvist 21:9). Det er ikke afspilleren der bestemmer om man kan se film i scopeformat. Billedet skal kunne "stretches" lodret. Denne funktion har nogen af de nyere projektorer. Den kommende highend BD-afspiller fra Denon har også denne funktion. Ellers må man have en ekstern scaler til at klare opgaven.

Når billedet er strakt i den lodrette retning skal det strækkes vandret for at billedet får de rette proportioner. Hertil skal der bruges en anamorfisk linse eller prisme. der monteres foran projektoren.

Scopeløsningen er typisk dyr og  giver ikke rigtig mening sammen med projektorer til under 20K. Alternativt kan nogen projektorer zoome scopefilmene til de passer til scopelærredet. En billig, men ikke helt optimal løsning.

Til top
mowa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Oktober-2006
Point: 343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2009 kl. 00:09
Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

Scopeløsningen er typisk dyr og  giver ikke rigtig mening sammen med projektorer til under 20K. Alternativt kan nogen projektorer zoome scopefilmene til de passer til scopelærredet. En billig, men ikke helt optimal løsning.

Det er da heller ikke særligt optimalt at man smækker et objektiv mere ind foran projektorens objektiv. Den eneste fordel der er ved dette system er det ekstra lys. Ulemper er der utallige af - 16:9 bliver noget bette at se på (og der er trods alt ret mange 16:9-udgivelser). Undertekster ligger ret ofte udenfor 2:35-1-området. Billedet skal skaleres.

For mig er CIH rent og skær pop, men der er nogen der tjener fede penge på det. Justérbar afmaskning synes jeg klart vil være at foretrække.
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2006
Point: 702
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2009 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af mowa mowa skrev:

Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

Det er da heller ikke særligt optimalt at man smækker et objektiv mere ind foran projektorens objektiv. Den eneste fordel der er ved dette system er det ekstra lys. Ulemper er der utallige af - 16:9 bliver noget bette at se på (og der er trods alt ret mange 16:9-udgivelser). Undertekster ligger ret ofte udenfor 2:35-1-området. Billedet skal skaleres.

For mig er CIH rent og skær pop, men der er nogen der tjener fede penge på det. Justérbar afmaskning synes jeg klart vil være at foretrække.

Begge dele vil da være at foretrække.

1/3 mere lysstyrke er ikke det rene pop - kan være muligheden for et endnu større billede.

16:9 kan så stadig vises i "normal" størrelse med sorte bjælker i siderne (eller afmaskning), når objektivet køres væk fra projektoren.

Kører 100" 16:9 og kunne da godt tænke mig et større 21:9 format end det det nu bliver med 220 cm i bredden - constant width  CIW.

Det er dog en dyr fornøjelse og ikke lige på programmet på det nærmeste, endvidere bliver det så 293 cm (ca) og så bliver pladsen et problem - men en mellemting ville være meget fint - lidt mindre 16:9 (og med deraf mere lysstærkt billede) og lidt større 21:9 - med SAMME forøgede lysstyrke.

"Drømmere er gode tabere. De begær stjerne; men takker dig, hvis du rækker dem en sten."

Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Februar-2007
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2009 kl. 18:06

Panasonics meget roste PT AE3000 har en linse der efterligner den anamorfiske linses funktion. Desuden er der en "lens memory" funktion der "husker" zoomindstillingerne for de forskellige formater. Jeg har ikke set den i funktion, men den er nok et godt bud hvis ikke man ville ofre en rigtig anamorfisk linse. Den er i hvert fald meget billig. 

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu