|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Gymnasten ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 03-Januar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 35 |
![]() Sendt: 14-Oktober-2008 kl. 10:34 |
Jeg forstiller mig at bruge en projektor i en gymnastiksal med normal 200 lux belysning. Der skal vises videosekvenser med projektor på et lærred. Kan man få en nogenlunde se-bart billede af en størrelse på ca. 1,5 m i bredden, når man anvender en projektor til under 10.000 kr. ? På forhånd tak for din hjælp. |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
NEJ! |
|
![]() |
|
FNørd ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 702 |
![]() |
Hej Gymnast og Otto Til Otto - det var det korte svar 150 cm er ca 69 tommer diagonalt i 1,76. Dvs. man skal op over 60 tommer for at bruge et fjernsyn Og 10000 kr rækker ikke. Måske gør lysstyrken? Mvh FNørd |
|
![]() |
|
Gymnasten ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 03-Januar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 35 |
![]() |
OK - tak. Årsagen til at jeg tænker i projektor er, at jeg ønsker at gøre udstyret mere transporterbart = ikke for tungt og stort. Antag at vi gør billedet mindre - 75 cm i bredden. Er det nu realistisk? Hvor langt kommer man med en højere pris - f.eks. 20.000 kr. ? |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
Så hjælper det på det. SÅ lille behøver det dog nok ikke at være, det er jo nærmest som et 37" tv?. Men glem alt om de projektorer du typisk finder omtalt i et forum som dette. Du spørger det forkerte sted - prøv at kontakte f.eks. www.av-huset.dk, få fat i Jan Rasmussen. Der vil du kunne få et ærligt svar på hvad der skal til i din situation, uden at der bliver over-solgt, men omvendt også uden at du får et produkt der ikke rækker til opgaven. Det er IKKE en simpel opgave du ønsker at udføre. |
|
![]() |
|
![]() |
Nu ønsker jeg bl.a. at forstå forholdene lidt inden jeg kontakter en sælger. Som jeg ser det, så kan du få en rimelig projektor - f.eks. denne: http://www.av-connection.dk/?PGr=2186&ML=250 med 3000 ansi lumen. Med et billede på 1,5 m i bredden vil det give et max lys 1775 lux og dermed et resulterende kontrastforhold på ca. 9:1 Så spørgsmålet er om man med et kontrastforhold på 9:1 får et "se-bart" billede. Hvor stort skal et kontrastforhold være for at billedet er "se bart"? Det er altså ikke en salgspræsentation eller hjemmebiograf vi taler om. En anden sag er om man kan/bør forbedre forholdene med et egnet lærred - hvor meget forbedrer det typisk kontrastforholdet? |
|
![]() |
|
![]() |
Du kan ændre forholdene dramatisk med forskellige dug-typer, mod at få mindre synsvinkel. Spørgsmålet er så om det er et klogt tradeoff i lige nøjagtig den situation. 20:1 vil jeg sige nok er brugbart til dit brug, men der er stadig forskel på hvordan 20:1 ser ud alt efter om det er i et meget lyst lokale eller i moderat lys. Den projektor du linker til er opgivet til 2500 lumens, ikke 3000. Der er en række ting du skal være obs på i den forbindelse. Ofte leverer de ikke helt så meget som specificeret. Du skal forvente MEGET skæve farver når du benytter maksimal lys (det må du så selv vurdere om det er et problem). Opgivelsen er når lampen er ny - efter et par hundrede timer har du mistet en del lys, så du bør kalkulere med en del overskud fra starten. Zoom ratio kan også påvirke lysstyrken en del. For at sætte det lidt i relief, så stod AV Huset med en 15.000 lumens projektor på KT-messen, i en belysning der nok er meget lig en sportshal, med et lærred på omkring 2 meters bredde. Væsentligt mindre lys end dét ville jeg ikke synes var særligt interessant, hvis det skal bruges til noget meningsfyldt (og nej, jeg tænker ikke i hjemmebio-termer her). |
|
![]() |
|
![]() |
Hej Otto Mange tak for relevant og uddybbende information om emnet! |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |