recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektor på højde med Pioneer LX5090
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProjektor på højde med Pioneer LX5090

 Besvar Besvar Side  123 9>
Forfatter
Besked
nicklas Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Emne: Projektor på højde med Pioneer LX5090
    Sendt: 30-Juni-2009 kl. 09:29
Hej,

Jeg overvejer at købe et Pioneer LX5090 eller en god projektor. Hvad koster en projektor der er nogenlunde ligeså god som et Pio fjernsyn (har i nogle eksempler)? Kan man godt bruge en projektor til at se alm fjernsyn og sport eller er det mest til film?

Hvis jeg skal have en projektor, så vil jeg helst har en DLP fremfor LCD. DLP laver best sort/farver, ikke?
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 09:39
Jeg stod i samme situation. Men har købt et pioneer 500M. projektor er fedt men i min verden kun til film dvd og blu-ray. ikke til TV, med mindre det er HD. En projektor er fungere faktisk kun ordenligt i et helt mørklagt rum.
så du skal tænke meget over dit behov.
Til top
Schjelde Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 695
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 10:08

 

Til almindelig tv vil jeg ikke anbefale projektor, men det er selvfølgelig individuelt og uden facit.

Optimalt efter min mening hvis du vil have biograf stemning vil være en kombination af et xx" TV til Nyhederne og Søren Ryge eller hvad der nu ses af TV kombineret med projektor til DVD og film.

Når først du har en optimal projektor opsætning vil du i hvert fald ikke se film på en 50" fladskærm igen

Hvis din stue er lys skal du alligevel mørklægge lidt for at få det optimale ud af et plasma TV, Pioneer eller ej. Så mørklægge lidt eller meget er et fedt i min verden.

Ud fra mit personlige sammenligningsgrundlag (og har været til optikeren her indenfor de sidste 6 måneder hehe) så er jeg yderst tilfreds med min projektor ift. alternativet i en Pioneer 50" mht. billedkvalitet, og det er det vigtigste og ikke hvad nogle ejere at et Pioneer TV siger hvis du kan følge mig nicklas

Sony AF8 65
Onkyo 676
HDFury Vertex 2
ATV4K
B&O A9
Sonos rundt i huset
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 10:14
Den bedste løsning er Pioneer LX5090 og en god projektor samt et godt lærred. Selv om jeg er glad for mit pioneer. Er og bliver en Pioneer LX5090 og en projektor to forskellige ting. 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 20:33

Oprindeligt skrevet af nicklas nicklas skrev:

Hej,

Jeg overvejer at købe et Pioneer LX5090 eller en god projektor. Hvad koster en projektor der er nogenlunde ligeså god som et Pio fjernsyn (har i nogle eksempler)? Kan man godt bruge en projektor til at se alm fjernsyn og sport eller er det mest til film?

Hvis jeg skal have en projektor, så vil jeg helst har en DLP fremfor LCD. DLP laver best sort/farver, ikke?

Som de andre siger, så drejer det sig lidt om behovet, ikke mindst dine krav til rummet. Det kræver en rimeligt god mørklægning at få decideret godt billede fra en projektor, men gør man dét, så kan man på alt andet end ultimativt sort-niveau efter min mening slå en Pioneer med en kalibreret BenQ W5000, hvis billedet er under 2 meter bredt. Jeg er uenig i at projektor ikke egner sig til almindeligt tv, men det er klart at man skal være mentalt forberedt på at kunne se fejlene i billedet. Selvfølgelig ser det ikke _godt_ ud at se 3+ i 100 tommer, men det gør det altså heller ikke i 50 tommer... Og dét du mister ved at fejlene blæses op i større størrelse, vinder du faktisk meget af igen fordi projektorerne har en generelt mere naturlig måde at vise billedet på. Det ser faktisk langt mindre slemt ud end man tror - personligt har jeg aldrig ejet et fladskærms-tv, og aldrig savnet det. Alt tv jeg ser, og har set i mange år, er på projektor - men i et mørklagt rum.

Så du kan altså efter min mening sagtens se almindeligt tv på en projektor, det er ikke billedindholdet men mørklægningen der bestemmer om det er fedt eller ej.

Til top
nicklas Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 21:24
Tak for alle svarene.   Førstesalen er L-formet og jeg regner med at lave den ende gavl om til biograf. Det er vinduer i hver gavl og 3 Velux-vinduer (hedder de vidst) rundt omkring. Jeg ville have mørkløgningsgardin i den ene gavl (hvor projektoren også vil være) og i de tre Velux-vinduer. Håber i forstår det.

Jeg hørte også godt om BenQ W5000 et andet sted, men da jeg så at den "kun" koster lidt over 10000 fra Sverige troede jeg ikke den kunne hamle op med Pioneer. Men når man skal have lærred og kalibrering løber det alligevel op.

Har kigget på dette lærred, kender i noget til det: http://www.hivision.dk/84-projektor-ramme-laerred.html? Tror ikke det kan være meget større, måske er det lidt for stort, for væggene er skrå. Hvis i kender nogle billigere forslag må i meget gerne komme med dem, men hvis lærredet er billigere(/dårligere?) betyder det måske også forringet billedkvalitet.

Nu bruger jeg mit tv til 1/3 Playstation, 1/3 Film og 1/3 fjernsyn (allermest fodbold, jeg har forresten Canal Digital).

Otto laver du også isf-kalibrering af projektorer og skal projektorer også helst have kørt 100-200 timer ved standard indstilling før man kalibrerer dem?

Jeg mener jeg så at du havde skrevet i en anden tråd her på recordere at du foretrak en 2-chip DLP projektor (kan se at BenQ'en kun er 1-chippet), men de er måske også meget dyre. 
 
Til top
Gerdes Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 12-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 425
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 22:38

Oprindeligt skrevet af nicklas nicklas skrev:

Jeg mener jeg så at du havde skrevet i en anden tråd her på recordere at du foretrak en 2-chip DLP projektor (kan se at BenQ'en kun er 1-chippet), men de er måske også meget dyre.

Svarer lige for Otto. Han kan eventuelt supplere.

Otto har omtalt en 3-chip DLP som den foretrukne. Den 3-chip DLP, som står i Ottos demorum er en Sim2 C3X 1080P til vejl. 215.000 kr. Om den er dyr afhænger af om man sætter pris på dens kvaliteter.

Den der køber dyrt græder kun en gang. Den der køber billigt græder flere gange.
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 22:39

man kan nu også overveje en jvc hd750 som har et billede som minder meget om pioneers billede overført til projektor.

Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 22:44

Otto jeg er uenig i at en benq w5000 har et billede som er bedre end en pioneer. Folk køber nemlig pioneer pga. sortniveauet ellers kunne de nøjes med en panasonic v10. idet at benq ikke har et godt sortniveau og fordi det er en dlp får det et digitaliseret billede. En pioneer har et filmisk billede som man ser fra f.eks. jvc hd750.

ergo vil den bedste sammenligning være en JVC HD750

Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 23:01
hvilket alt også tyder på da pioneer havde lavet en rebadge af en jvc hd100 som er den forrige model af jvc hd750
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 23:10
Jeg tvivlere også lidt på Otto har en benq w5000 i stuen. Men sikkert en sim eller jvc.  bare et gæt
Så bliver prisen også en lidt anden, hvis trådstater har et budget.
Men en jvc hd750 
  
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 712
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 23:12
Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

Otto jeg er uenig i at en benq w5000 har et billede som er bedre end en pioneer. Folk køber nemlig pioneer pga. sortniveauet ellers kunne de nøjes med en panasonic v10. idet at benq ikke har et godt sortniveau og fordi det er en dlp får det et digitaliseret billede. En pioneer har et filmisk billede som man ser fra f.eks. jvc hd750.

ergo vil den bedste sammenligning være en JVC HD750

Hej Sigida

Du er uenig med Otto pga. folks argumenter for at anskaffe Pioneer.

I min verden ændrer argumenter ikke billeder, så årsagen til anskaffelsen har intet med billedet at gøre.

Du konkluderer også at fordi det er dlp giver det et digitaliseret billedet!

Den forstår jeg slet ikke.

God fornøjelse med din JVC

Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu