recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektor på højde med Pioneer LX5090
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProjektor på højde med Pioneer LX5090

 Besvar Besvar Side  <1234 9>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 23:16
Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

Otto jeg er uenig i at en benq w5000 har et billede som er bedre end en pioneer. Folk køber nemlig pioneer pga. sortniveauet ellers kunne de nøjes med en panasonic v10.

 

Jeg er uenig i at en V10 er lige så god på alt andet end sort (uden at have nærstuderet den, indrømmer jeg, men jeg ved nok om den til at kunne sige lidt trods alt), men ikke uenig i at folk i bred udstrækning køber Pioneer pga. dens sort-gengivelse. Men nu var spørgsmålet ikke om en projektor kan matche en Pioneer på dét specifikke punkt folk ofte køber den for, men om billedet som universelt begreb er bedre. Jeg skrev netop specifikt at på ANDRE områder end sort, er billedet bedre - så hvordan du kan se dét som en modsigelse af at Pioneer er bedre på sort, det forstår jeg ikke.

 

Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

idet at benq ikke har et godt sortniveau og fordi det er en dlp får det et digitaliseret billede. En pioneer har et filmisk billede som man ser fra f.eks. jvc hd750.

ergo vil den bedste sammenligning være en JVC HD750

Meget uenig, især i at DLP skulle have et "digitaliseret" billede (alt efter hvad man lægger i dét). Både en HD750 og de gode DLP'er er på mange forskellige områder anderledes end billedet fra en Pioneer, så jeg synes ikke man kan sige at enten DLP eller Dila er nærmest Pioneer - der er ligheder og forskelle mellem alle tre teknologier. Jeg synes netop du begår den samme fejl som flertallet af forbrugerne, når du bedømmer de forskellige produkter op mod hinanden, på om de kan lave sort eller ej. Jeg er stærkt uenig i at en JVC er mere "filmisk" end DLP generelt, men det afhænger naturligvis af hvad man lægger i ordet "filmisk".

Jeg synes at Pioneer laver de bedste fladskærms-tv, det er ingen hemmelighed - men det er en lige så lille hemmelighed at jeg langt foretrækker projektorer. Derfor synes jeg hele spørgsmålet vender forkert - det er ikke et spørgsmål om hvor god en projektor der skal til at matche det bedste tv, nærmere hvor godt et tv der skal til at matche en god projektor. Det er klart at der er områder af billedet hvor en W5000 ikke matcher et Pioneer, men det samme kan siges modsat, derfor mener jeg de to reelt er i samme klasse, med fordele og ulemper. Lægger man flere penge på bordet, kan man få et billede der efter min bedste overbevisning langt overgår såvel et Pioneer tv som en BenQ projektor - og det kan iøvrigt sagtens være en HD750, som jeg mener er klasser bedre end et Pioneer - men ikke helt så perfekt og enerådende som nogle gerne vil gøre den til.

Derfor, til trådstarter: Når jeg siger at en BenQ matcher et Pioneer, så er det for at fortælle dig at du skal sætte dine krav højere end dét, når du kigger efter projektor, for potentialet er meget større end dét. Det er der bare ikke ret mange der ved, for der er ikke ret mange der har set en god projektor ordentligt opstillet. Jeg kan ikke huske at jeg til dato har haft en eneste kunde eller besøgende til et arrangement, der har udtalt at de hellere ville se på billedet fra et Pioneer, end på nogen af de projektorer jeg har fremvist (i hvert fald de seneste par år). Der har været enkelte der har kommenteret at sort er bedre på et Pioneer, men spørger man så hvad de samlet set helst vil have, har alle jeg kan huske at have talt med, svaret at projektor-billedet var klart at foretrække - vel at mærke også når jeg har demonstreret tv-billeder. Om nogen mener noget andet uden at sige det kan jeg selvfølgelig ikke sige, men det er dybest set heller ikke det relevante - det relevante for mig er nu engang hvad JEG synes, og det er som jeg har beskrevet: Der skal ikke ret meget projektor til at overhale fladskærmene, hvis man kan finde ud af at sætte den op og iøvrigt vælger den rigtige projektor til opgaven.

Det er ikke ensbetydende med at jeg underkender din holdning, jeg er bare kraftigt uenig.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 23:17

Sigida, jeg kan også sige det på en anden måde: Hvilke DLP sammenligner du med, når du siger at HD750 er mere "filmisk"?

Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 23:19
Ja ifølge rigtige mange eksperter på avsforum, har dlp et mere digitaliseret billede hvor en jvc hd750 har det man kalder for et analog(filmisk) billede, som plasmaen også har. ja hvis en projektor skal ha et billede som en pioneer, skal den samtidigt også ha et rigtig godt sort niveau, for ellers kan den ikke levere de dybe mørke scener, med det punch en pioneer levere. sortniveaet har også en stor betydning for dybdeheden i farverne mm. så når trådstarter vil ha en projektor som levere et billede som pioneer, så får han det ikke igennem en benq w5000 projektor da den ikke kan levere det analoge billede og samtidigt halter stort på sortniveauet og samtidigt benytter sig af dynamisk kontrast som er bandlyst på en pioneer skærm.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 23:21

Oprindeligt skrevet af nicklas nicklas skrev:


Otto laver du også isf-kalibrering af projektorer og skal projektorer også helst have kørt 100-200 timer ved standard indstilling før man kalibrerer dem?   
 

Jeg synes du skal henvende dig direkte til mig privat, hvis du vil snakke om hvad jeg helt konkret kan sælge, det hører ikke rigtigt til her. I min egenskab af forhandler, er jeg nødt til at prøve at holde mine svar på et lidt mere bredt niveau, men jeg vil gerne svare konkret på direkte henvendelser.

Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 23:25
Av precision det var bare generelt ment. Folk som er tilhænger af crt projektor, dvs analog projektore, siger den digitale projektor som får det nærmeste billede på en crt, er en jvc h750. Det jeg mener med analoge billede. dlp har mere punch i de lyse scener men de halter med det i det mørke. Det som differenciere pioneer fra f.eks. andre producenter er at de levere de mørke scener med den punch som 750eren gør. så hvis man er vild med en pioneer er man normal sortniveau fanatiker som går op i at de mørke scener går lige i skabet, hvilket den så gør på en 750er.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 23:27

Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

hvilket alt også tyder på da pioneer havde lavet en rebadge af en jvc hd100 som er den forrige model af jvc hd750

Det skyldes to ting: For det første at JVC i det hele taget er om sig på OEM markedet, for det andet at JVC's største styrke, sortniveau, passer godt i Pioneers markedsføring. Jeg mener ikke at det siger noget særligt om hvor meget billedgengivelsen iøvrigt ligner hinanden. Rent teknisk, så er DLP faktisk ret lig plasma. Begge bruger f.eks. dithering, og begge "flasher" en farve ad gangen, plasma gør det bare noget hurtigere. Nogle ældre plasma kan man faktisk se regnbuer på... Begge er af natur lineære. Dila er groft sagt en videreudvikling af LCD teknologien, godt nok med nogle ret så væsentlige fremskridt så man ikke bør sætte Dila i bås med LCD, men slægtskabsmæssigt er Dila for så vidt tættere på et LCD-tv end på et plasma-tv.

Omvendt, så har DLP nogle egenskaber der er helt unikke, og hverken har slægtskaber med andre projektions-teknologier eller fladskærms-teknologier, ikke mindst farveægthed og slitage (farveægtheden er dog et potentiale som mange apparater i praksis ikke udnytter pga. mangelfuld signalbehandling, men teknologien er den mest farveægte af alle).

Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 23:27
nå men godnat vil sove nu ;)
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 23:36

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Jeg tvivlere også lidt på Otto har en benq w5000 i stuen. Men sikkert en sim eller jvc.  bare et gæt 

  

Hvad jeg har i stuen er ikke så relevant, når jeg ser film sker det som regel i demo-lokalerne, og dermed naturligvis oftest C3x'en når nu den står der. Men naturligvis synes jeg ikke at en W5000 er tilnærmelsesvist perfekt, jeg synes det er imponerende hvad man kan få for pengene - igen, når den er opsat korrekt - men den har da så absolut begrænsninger. Men jeg må "desværre" også sige at jeg med tiden i dét her job er blevet fuldstændigt immun overfor et displays billedkvalitet. Jeg KAN ikke blive decideret imponeret over billedkvaliteten af et display. Heller ikke dén 200.000,-s Sim2 jeg har hængende, eller de million-displays jeg også har set. Jeg kan blive imponeret over en flot optagelse, men ikke over displayet. Det er optagelserne der sætter grænsen for billedkvaliteten, displayet skal sådan set bare vise optagelsen sådan som den ser ud. Jeg bliver irriteret hvis displayet laver fejl, men hvis det ikke laver fejl, så er jeg ikke imponeret - så er det bare sådan som jeg mener det burde være altid. Jeg vil beskrive det sådan at jeg slapper af, når displayet i tilstrækkelig grad viser kilden uden fejl. Kuldegysninger ned ad ryggen over selve displayet, det får jeg ikke længere. Det overlader jeg til kunderne. Det kan lyde som en mærkelig basis for dén entusiasme jeg nu engang har omkring billedkvalitet, men det må jo så være en arbejdsskade - jeg tolker det sådan at det netop er dérfor jeg har det job jeg har, for jeg stopper aldrig med at lede efter fejl i billedet, for jeg ved der er nogle.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2009 kl. 23:45

Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

Ja ifølge rigtige mange eksperter på avsforum,

Hvis der er et argument jeg IKKE gider høre som begrundelse, så er det "det har jeg læst på AVSforum". Er du klar over hvor meget BRÆK man kan læse på AVSforum? Enig, der er rigtigt mange guldkorn, men der er saftsusme også meget mundlort, og decideret forkerte informationer. Så kom nu lige med dine egne erfaringer, i stedet for "jeg har læst på internettet..."

Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

har dlp et mere digitaliseret billede hvor en jvc hd750 har det man kalder for et analog(filmisk) billede, som plasmaen også har. ja hvis en projektor skal ha et billede som en pioneer, skal den samtidigt også ha et rigtig godt sort niveau, for ellers kan den ikke levere de dybe mørke scener, med det punch en pioneer levere. sortniveaet har også en stor betydning for dybdeheden i farverne mm. så når trådstarter vil ha en projektor som levere et billede som pioneer, så får han det ikke igennem en benq w5000 projektor da den ikke kan levere det analoge billede og samtidigt halter stort på sortniveauet og samtidigt benytter sig af dynamisk kontrast som er bandlyst på en pioneer skærm.

Det skrev jeg heller ikke. Jeg skrev at det er et bedre billede på andre områder end sort. At du læser det som noget andet, det kan jeg ikke rigtigt gøre for.

Trådstarter spurgte ikke efter et billede "som Pioneer", men om et billeder er bedre. Jeg svarer at på sort findes det ikke, men på andre områder er det simpelt at overgå et Pioneer. Jeg kan ikke se hvorfor det er forkert information.

Dynamisk kontrast kan slås fra. Derudover går jeg ud fra at folk ikke sammenholder hvad en W5000 kan op imod en HD750, og vælger teknologi ud fra dét. Hvis du vil drage en HD750 ind i diskussionen, så må det være rimeligt at jeg drager en D80e (uden dynamisk kontrast...) ind i diskussionen. En HD750 laver jo heller ikke sort som en Pioneer, så hvorfor er det lige dén der er tæt nok på til at være relevant?

HD750 er, med lærred, 3-4 gange prisen af en Pioneer. W5000 er med lærred i samme prisklasse som en Pioneer. Dérfor valgte jeg at skrive at JEG mener bundgrænsen for hvor projektorer overhaler Pioneer, dog med "to skridt frem og ét tilbage", ligger på W5000. Jeg kunne godt have skrevet at for 50.000,- får du noget der er en hel del bedre, eller at for 215.000,- kan du få noget der er rigtigt meget bedre. Eller at for en million kan du købe dén der står i Imperial.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2009 kl. 00:00

Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

Av precision det var bare generelt ment. Folk som er tilhænger af crt projektor, dvs analog projektore, siger den digitale projektor som får det nærmeste billede på en crt, er en jvc h750. Det jeg mener med analoge billede. dlp har mere punch i de lyse scener men de halter med det i det mørke. Hvorfor mener du det er bedre rådgivning at citere hvad du har læst i et forum, end at jeg fremfører noget konkret erfaring jeg har fra utallige opstillinger jeg har set? Du skriver en masse om hvad du har læst andre sige, men jeg har altså set det.  Så, beklager hvis jeg går hårdt til den, men jeg er altså ved at være træt af at blive underkendt af "jamen jeg har læst engang et sted", når jeg nu rent faktisk har noget førstehånds-erfaring at komme med. Derfor, jeg spørger igen: Præcist hvilken DLP har _du_ sammenlignet HD750 med, når du konkluderer at DLP ser mere "digitaliseret" ud?

[QUOTE=Sigida]Det som differenciere pioneer fra f.eks. andre producenter er at de levere de mørke scener med den punch som 750eren gør. så hvis man er vild med en pioneer er man normal sortniveau fanatiker som går op i at de mørke scener går lige i skabet, hvilket den så gør på en 750er.

Det er så DIN opfattelse. Jeg er på ingen måde sortniveau fanatiker, nærmere tværtimod, jeg mener det er vildt overvurderet hvor meget sort-niveauet betyder for billedet generelt. Jeg er vild med Pioneer fordi den samtidigt gør rigtigt mange ANDRE ting bedre end konkurrenterne. Men der findes f.eks. nogle enkelte LCD-tv på markedet med sort-niveau der konkurrerer med Pioneer, og som givetvis også bliver solgt på dette fantastiske sort-niveau, men som leverer ukristeligt ringe billeder.

Jeg synes med andre ord at du generaliserer temmeligt meget omkring hvad det er der gør et Pioneer tv godt, og i mine øjne er det temmeligt ignorant at sige at fordi man køber Pioneer, så er man vild med alt der kan lave sort.

Igen, det er ikke fordi jeg synes HD750 er dårlig, slet ikke - så havde den ikke været i mit sortiment, det er den bedste ikke-DLP jeg har haft fingrene i (hvis vi ser bort fra et par meget dyre pro-modeller). En HD750 er afgjort et godt bud, hvis  man vil have "projektorernes Pioneer", men der er en meget stor forskel på fladskærms-markedet, hvor du groft sagt har Pioneer der rent ud sagt tæver alle de andre, mens du i projektor-markedet har rigtigt mange gode produkter at vælge imellem, især i HD750's prisklasse, hvor der så er fordele og ulemper imellem dem. Og jeg synes rent ud sagt det er noget vrøvl at sige at DLP er mere digitaliseret og mindre filmisk, uanset hvor du så har læst det. Det er _skarpere_. Hvis et mere uskarpt billede er "filmisk" og mindre "digitaliseret", så foretrækker jeg godt nok ufilmisk og digitaliseret, tak. Bare fordi folk er vant til at kigge på billeder såvel i biografen som på CRT og dårlige fladskærme og projektorer, der er uskarpe, så er det altså ikke nødvendigvis "filmisk" at levere et mindre skarpt billede. Det er bare mere lig dét man er vant til at se, men hvorfor skal dét nu være en fordel?

Jeg har, som jeg har nævnt i andre tråde, været så heldig at have set nogle film i et par rigtigt gode biografer i Hollywood, på 35mm film. Hvis der er én betegnelse jeg vil give de demonstrationer, så er det skarpt.

Og for gud ved hvilken gang, om ikke andet så for ikke at få distributøren på nakken, det gør ikke HD750 til et dårligere produkt. Det er bare sådan at HD750 leverer bedre sort, mens visse DLP deriblandt Sim2, leverer et skarpere billede med en mere ensartet og homogen farvegengivelse. Der er fordele og ulemper imellem dem. Jeg synes bare din beskrivelse af DLP som "digitaliseret" er lodret forkert.

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2009 kl. 07:31
Jeg er sortniveau fanatiker, men kun fordi alle de andre ting følger med på min 500M. En LED/lcd skærm kan faktisk vise bedre sort, men det bliver billedet jo ikke bedre af. er enige i man får meget for pengene ved en W5000 og man får et stort billede. Men bedre billede eller samme billede vil jeg ikke sige som pioneer . Der havde jeg nok givet noget mere for en projektor og lærred. 
Men igen jeg kunne ikke vende mig til og kun se tv på en projektor.
så man skal tænke sig godt om inden man kaster sig ud i projektet. Men har man rummet og ser mange film og helst blu-ray får man en god oplevelse med en projektor. 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2009 kl. 08:25

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Jeg er sortniveau fanatiker, men kun fordi alle de andre ting følger med på min 500M. En LED/lcd skærm kan faktisk vise bedre sort, men det bliver billedet jo ikke bedre af. er enige i man får meget for pengene ved en W5000 og man får et stort billede. Men bedre billede eller samme billede vil jeg ikke sige som pioneer .
 

Ikke "samme billede". og om det er bedre kan naturligvis diskuteres, da det som sagt er "frem og tilbage". Jeg er enig i at går vi op i HD750 klassen, vil de fleste betragte projektor-billedet som samlet set bedre (hvadenten det så er lige præcis HD750 eller en af de andre gode projektorer man kan få i 50k klassen).

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu