Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
|
Sendt: 13-August-2009 kl. 21:39 |
Anima skrev:
Al den snak om billedkvalitet, men hvad er billedkvalitet? - min egen definition har altid været evnen til at kunne fremvise et billede som ikke afviger (for meget) ift. referencen (kildematerialet), men hvordan er størrelsen på billedet en del af billedkvalitet - termet? |
Det er et lidt udflydende spørgsmål, hvad dækker billedkvalitet over. Det bedste svar jeg kan give dig, er at hvis din målsætning er at gengive billedet korrekt i henhold til standarderne, jamen så er der standarder for størrelsen på fuldt ud samme niveau som der er standarder for farvegengivelse osv. Dér hvor disse standarder så er lidt udsvævende, er at de angiver en bestemt vinkel ifht. billedstørrelsen. Det kan du i teorien også opnå ved at sidde tæt på et lille billede, men hvis du skal overholde anbefalingerne til HD gengivelse, så skal du sidde MEGET tæt på en 50" skærm (1,5 meters penge, uden at jeg lige har regnet efter). Ved den afstand får du to problemer: Du kan se panelteknologiens ulemper (hvadenten det er det ene eller det andet), og det virker ganske enkelt forkert - det er ikke det samme at sidde tæt på et lille billede, som langt fra et stort - det kan hjernen godt hitte forskel på. Derfor, hvis du vil tage hensyn til ALLE aspekter i standarderne, så er du faktisk indirekte tvunget til at bruge en projektor for at honorere kravene til størrelsen. Dér hvor debatten så opstår, er hvis du f.eks. skal ofre noget sort-niveau for at få størrelse - hvad er så værst? Det kan jo være individuelt. Personligt mener jeg at størrelsen er en faktor der bør være meget højt på listen, _netop_ fordi det er et begreb der omhandler oplevelsen, og ikke "bare" billedkvaliteten - det er jo oplevelsen der i sidste ende er målet (eller, efter min mening bør være det), ikke billedkvalitet i sig selv. Som sagt tidligere, det betyder ikke at jeg rent faktisk mener man ofrer kvalitet for størrelse, tværtimod synes jeg at man i et ordentligt rum får størrelsen forærende samtidig med en generelt bedre billedkvalitet. Hvilket er selve essensen i min entusiasme for projektorer frem for fladskærme - hvis rummet er tilstrækkeligt mørklagt, er det galskab IKKE at bruge en projektor efter min mening.
Desuden, hvorfor diskuteres lærreder ikke i denne debat? - med min viden (som ikke er den bedste på dette område) er jeg kommet frem til at lærredet betyder mindst lige så meget som projektoren. Selvsagt er det vel, at en HD750 som projekterer på en dug fra Ikea ikke vil være overbevisende ift. et ordentlig lærred?[/QUOTE]
Jeg tror lærreder ikke diskuteres, fordi man tager det som en rimelig selvfølge at fokuseringen på lærred følger projektoren. Du har helt ret i at fordelene ved en HD750 ikke vil træde igennem på et decideret dårligt lærred, men det er så omvendt også en lidt søgt situation, da det er sjældent man oplever dét i praksis.
Anima skrev:
Af ren nysgerrighed, hvordan performer HD350 ift- HD750? Og hvilket lærred bør man anvende? - Steward StudioTek 130 ville måske være oplagt, men er der andre. billigere alternativer, eller er Steward SÅ meget bedre?
|
HD750 er efter min mening merprisen værd, forudsat at det ikke indebærer for meget smalhals på andre områder. Det skal forstås på den måde at mange mener at de ikke kan se forskel - men det er oftest folk der ikke er vant til at se gode projektorer, og derfor ganske enkelt ikke er klar over hvor store krav man kan tillade sig at sætte til dem.
Stewarts høje priser er en kombination af at konstruktionskvaliteten og dug-kvaliteten er meget høj, og at de har nogle specifikke egenskaber (1,3 gain med relativt få ulemper sammenlignet med konkurrenters high-gain lærreder) som ingen andre kan matche. Hvis du ikke lige har brug for de specifikke egenskaber, så kan du få lærreder der kvalitetsmæssigt er ret tæt på, for væsentligt færre penge. Stewart er pengene værd hvis det er dét du har brug for, men det er ikke en no-brainer bare at købe et Stewart og så er alt godt - man skal vælge det rigtige lærred til opgaven. Det KAN være et stewart, men behøver ikke at være det. Det bedste bevis jeg kan give på at "det rigtige til opgaven" er vigtigere end bare at udpege noget der er "bedst", er vel at jeg stadig sælger Stewart i de situationer hvor det er dét der er bedst, selv om jeg som medudvikler på Lissau's TrueColor dug i princippet har større økonomisk interesse i dét. Der findes situationer hvor Stewart leverer noget ingen andre kan, men der findes også situationer hvor en TrueColor efter min bedste overbevisning leverer et bedre billede end ST130. Det afhænger af situationen og hvilke ting man vægter i billedet.
|
|
SLETTET_20120103
--
Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
|
Sendt: 13-August-2009 kl. 22:57 |
Hej Otto
Tusind tak for et langt og næsten fyldestgørende svar.
Når du mener HD750 er merprisen værd, hvad baserer du det så på? - er det pga. den forøgede native kontrast, indstillingsmuligheder ifm. kalibrering, andet?
Jeg leger kun med tanken, da det er noget af et spring at gå over til pj.. Jeg har dog mulighed for fuldstændig mørklægning, og mit køb af en god fladskærm har efterladt mig hungrende efter mere af det samme. Jeg ønsker god billedkvalitet - jeg har ikke set en pj andet end en datapj til powerpoints of dem de bruger i biffen, så mit sammenligningsgrundlag er meget svagt, men en af de ting som fik mig til at vælge en Pio var pga. de gode farver - der er virkelig "fylde" i når der smækkes en BD i ps3'eren. På de pj jeg har set har det altid været nogle ret kedelige farver.. Sortniveauet på mit pio værdsætter jeg bisart nok allermest når udsendelsen er i et format som efterlader sorte bjælker i bund og top. Her synes jeg det er ret lækkert at disse "forsvinder" ud i rammen. Derfor tror jeg ikke jeg vil savne sortniveau, og efter hvad jeg kan læse i denne tråd vil det være det eneste punkt som en pj vil have svært ved at følge med.
Jeg tror allermest jeg vil høre hvornår der er arrangement igen - det ville være super at få syn for sagen.
PS: af ren nysgerrighed.. Den SIM D80E du har som demo, hvor ligger den henne rent ydelsesmæssigt ift. JVC HD450/750?
|
|
p.las
Guld medlem
Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
|
Sendt: 15-August-2009 kl. 10:11 |
Anima skrev:
Hej Otto
Tusind tak for et langt og næsten fyldestgørende svar.
Når du mener HD750 er merprisen værd, hvad baserer du det så på? - er det pga. den forøgede native kontrast, indstillingsmuligheder ifm. kalibrering, andet?
Jeg leger kun med tanken, da det er noget af et spring at gå over til pj.. Jeg har dog mulighed for fuldstændig mørklægning, og mit køb af en god fladskærm har efterladt mig hungrende efter mere af det samme. Jeg ønsker god billedkvalitet - jeg har ikke set en pj andet end en datapj til powerpoints of dem de bruger i biffen, så mit sammenligningsgrundlag er meget svagt, men en af de ting som fik mig til at vælge en Pio var pga. de gode farver - der er virkelig "fylde" i når der smækkes en BD i ps3'eren. På de pj jeg har set har det altid været nogle ret kedelige farver.. Sortniveauet på mit pio værdsætter jeg bisart nok allermest når udsendelsen er i et format som efterlader sorte bjælker i bund og top. Her synes jeg det er ret lækkert at disse "forsvinder" ud i rammen. Derfor tror jeg ikke jeg vil savne sortniveau, og efter hvad jeg kan læse i denne tråd vil det være det eneste punkt som en pj vil have svært ved at følge med.
Jeg tror allermest jeg vil høre hvornår der er arrangement igen - det ville være super at få syn for sagen.
PS: af ren nysgerrighed.. Den SIM D80E du har som demo, hvor ligger den henne rent ydelsesmæssigt ift. JVC HD450/750?
|
jeg vil helt klart vælge d80e . Det eneste punkt hvor jvc`n er bedre er på sortere sort.
|
|
|
SLETTET_20120103
--
|
Sendt: 15-August-2009 kl. 14:24 |
p.las skrev:
Anima skrev:
| jeg vil helt klart vælge d80e . Det eneste punkt hvor jvc`n er bedre er på sortere sort. |
Ok... Det lyder jævnt spænnende. Har du selv set den, eller?
|
|
p.las
Guld medlem
Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
|
Sendt: 15-August-2009 kl. 17:49 |
Anima skrev:
p.las skrev:
Anima skrev:
| jeg vil helt klart vælge d80e . Det eneste punkt hvor jvc`n er bedre er på sortere sort.
|
Ok... Det lyder jævnt spænnende.
Har du selv set den, eller?
|
jeg har set "shoot out" mellem hd100 og d80e . Jeg har også set en 750 , men det var et andet setup.
jeg er generelt mere til dlp teknologien. trods regnbuer syntes jeg at billedet virker mere fejlfrit
|
|
|
Sigida
Guld medlem
Branchemedlem
Oprettet: 19-August-2007
Point: 2190
|
Sendt: 16-August-2009 kl. 11:24 |
anima sammenlign det med en tur i biografen, der er billedekvaliteten mildest talt elendigt men oplevelse er enorm, da faktor som størrelse og lyden er i en klasse for sig selv og det gør filmenfedere, end hjemme på sin egen fladskærm selvom den gengiver billedet flottere og bedre.
|
|
SLETTET_20120103
--
|
Sendt: 16-August-2009 kl. 17:29 |
Det eneste som tæller imod er pengepungen, og så at 92" i min lille 1-værelses måske er lidt for overkill... Jeg vil også helst kunne beholde tingene hvis nu jeg fik mig taget sammen til at finde en fru Anima
|
|
Østergaard
Bruger
Oprettet: 02-December-2008
Point: 83
|
Sendt: 16-August-2009 kl. 18:32 |
Anima skrev:
Jeg vil også helst kunne beholde tingene hvis nu jeg fik mig taget sammen til at finde en fru Anima |
Måske kunne du lokke med ...."Vil du med hjem og se min store..... skærm". Prøv at nævn hvor meget mere blæret at Sex and the City vil se ud på 92".
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 17-August-2009 kl. 14:49 |
Anima skrev:
Når du mener HD750 er merprisen værd, hvad baserer du det så på? - er det pga. den forøgede native kontrast, indstillingsmuligheder ifm. kalibrering, andet? |
Bedre skarphed, bedre kontrast, bedre farvegengivelse og generelt bedre indstillingsmuligheder. Det synes jeg isoleret set retfærdiggør merprisen når du kigger på de to produkter for sig selv. Om det er merprisen værd for _dig_, det er noget andet. Personligt ville jeg ikke betale dét ekstra for en HD750, fordi jeg er mere til DLP og ville vælge noget helt andet hvis jeg havde 50.000,- der stod projektor på - men derfor kan jeg jo godt forholde mig til værdien af produktet for de købere der ikke lige vil have DLP, og for dem mener jeg som sagt isoleret set at forskellen på de to projektorer er stor nok til at retfærdiggøre prisen. Men hvis det sprænger dit budget så du har for få penge til et ordentligt lærred, lyd-anlæg osv, så kan det jo godt være en god investering at spare merprisen så du kan bruge de penge på noget andet. Det er dét der gør spørgsmålet om "er det pengene værd" så svært at svare på - det afhænger fuldstændigt af den enkelte situation.
Anima skrev:
Jeg tror allermest jeg vil høre hvornår der er arrangement igen - det ville være super at få syn for sagen. |
Det er tilladt at lave en aftale for en personlig demo, også selvom man ikke lige skal handle her og nu. Du behøver ikke vente på et arrangement der lige passer dig.
Anima skrev:
|
Jeg mener den er sammenlignelig med HD750, men der er forskellige fordele og ulemper mellem dem. Nogle er til moderen, andre til datteren...
|
|
FNørd
Guld medlem
Oprettet: 22-Oktober-2006
Point: 702
|
Sendt: 18-August-2009 kl. 09:43 |
En fordel ved DLP som jeg synes vældigt godt om, er at man efter et pæreskift har en projektor der kan nøjagtigt det samme som da den var spritny!
Er vældig glad for min D80 - uden "e".
Næste skridt op i kvalitet er CX3 til over 200.000,- det har jeg ikke råd til og måske får jeg det aldrig. Så måske er dette min eneste projektor nogensinde! Mærkelig tanke at den kan udfylde behovet fuldstændigt.
Jeg har en gang set en regnbue - det var i en udsendelse i dårlig kvalitet på småstribet skjorte. Husker det som en sort/hvis udsendelse; men det skyldes nok bare manglen på farver i det billede.
|
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
|
|
Bohamian
Ny bruger
Oprettet: 18-August-2009
Point: 1
|
Sendt: 18-August-2009 kl. 21:09 |
Jeg tror man skal ud i noget som crt projektor hvis man skal ha samme kvalitet som et 5090 . Men så er det måske også bedre end 5090eren.
Ma n ka jo købe crt projektorer brugt billigt.
De har jo en utrolig lang levetid hvad angår pære.
15000 timer tror jeg nok. Til gængæld vejer den et ondt år og fylder en del.
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 19-August-2009 kl. 00:13 |
Bohamian skrev:
Jeg tror man skal ud i noget som crt projektor hvis man skal ha samme kvalitet som et 5090 . |
Dén udtalelse kræver jo så at man rent faktisk mener CRT projektorer er bedre end digitale projektorer, hvilket jeg ikke længere mener er tilfældet. Jo, de har stadig en fordel på on/off kontrast, men på mange andre punkter er de forlængst overhalet. En CRT projektor vil stadig have fordele og ulemper vs en 5090, bare fordi den kan lave sort som en 5090 (hvilket den alt efter rummet absolut vil kunne), så er den ikke automatisk bedre på alle punkter. Jeg tror mange har en lidt forskønnet hukommelse om hvordan CRT var, eller omvendt har de ikke set hvad de gode digitale i dag kan levere.
Jeg har iøvrigt flere bekendte der har skiftet ganske gode CRT'er ud med digitale projektorer, uden at have nogen synderlige praktiske begrundelser for det, men ganske enkelt synes bedre om billedet samlet set.
|
|