|
Projektor på højde med Pioneer LX5090 |
Besvar | Side <1 789 |
Forfatter | |
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 19-August-2009 kl. 00:18 |
Dette er iøvrigt en sandhed med modifikationer. De bruger netop ikke pærer, men rør, og disse rør bliver slidt alt efter brug. Hvis man er bange for burn-in på en plasma, så skal man IKKE have en CRT - en enkelt fejlbetjening kan betyde ristede rør, og det kan være ganske kostbart. Og efter bare 500-1000 timer ved korrekt brug vil slitagen begynde at vise sig. Rør med 3-4000 timer på bagen vil meget sjældent være "som nye". Til sammenligning er det som Fnørd er inde på reelt sådan med DLP at når du skifter lampen, så er billedkvaliteten som ny. Jeg vil hellere skifte lampen hver 2000 timer mod at "starte forfra" på billedkvaliteten (noget der iøvrigt KUN kan lade sig gøre med DLP projektion, alle andre teknologier slides i takt med brugen), end have en konstant faldende billedkvalitet over 15.000 timer. |
|
Stefan V
Guld medlem Oprettet: 16-April-2008 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 698 |
Sendt: 19-August-2009 kl. 08:38 |
Når du siger at alle andre PJ end dlp slides i takt med brugen, hvor meget snakker vi så om? Pæren mister jo en del af dens oprindelige egenskaber når den er ved at være "brændt ud". hvad er det der bliver slidt i projekteren. Umiddelbart ville jeg have gættet på at det mekaniske farvehjul i dlp'en ville blive slidt hurtigere end fx elektronikke i LCD eller D-ila? Er det noget du vil kalde kritisk?
|
|
Med Venlig Hilsen
Stefan |
|
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 19-August-2009 kl. 10:29 |
Det er forkert, farvehjulet har normalt meget længere levetid end en LCD eller DILA chip - omend den naturligvis kan fejle på et tidspunkt, ligesom enhver anden elektronik kan, og dét at DLP ikke slides som sådan er heller ikke en garanti for at den ikke kan gå i stykker på den ene eller den anden måde. Dét jeg mener er at billedkvaliteten ikke degraderes over tid. LCD og især DILA er blevet bedre end tidligere generationer af LCD, men selv de nyeste generationer vil formentligt begynde at udvise synlig slitage efter 1000-2000 timer. Ældre LCD-projektorer har ofte udvist mærkbar slitage efter få hundrede timer, og efter at have kalibreret på en del forskellige projektorer efterhånden, må jeg sige at jeg er noget overrasket over hvor ødelagte LCD-paneler i ældre generationer kan være, efter mellem 500 og 1000 timers brug - enelte af dem har været lige til skraldespanden, uden at have nået 1000 timer. På de gamle vil jeg kalde det kritisk. På DILA'erne især, og måske også de nyeste, inorganiske LCD (de slides efter sigende mindre, men jeg har ikke kunnet efterprøve det da jeg ikke har set nogle der har kørt længe), vil jeg ikke kalde det kritisk - kvaliteten forringes over tid, men det gør den også på alle fladskærms-tv, og billedrørs-tv for den sags skyld. Derfor er det ikke som sådan LCD og DILA der kan siges at have et problem, mere DLP der har en unik egenskab på dette område og derfor eliminerer et problem man normalt ville tage som en selvfølge. Dét der har været problemet med de billige LCD'er, er at de slides ujævnt - oftest ses det som store gule plamager i billedet. Dét vil jeg absolut kalde kritisk. |
|
Otto J
Sendt: 19-August-2009 kl. 10:36 |
Jeg svarede måske ikke helt klart nok på hvad det er der degraderes: Når lyset passerer igennem en LCD, DILA eller SXRD chip, så varmes panelerne kraftigt op. Det slider på krystallerne i panelerne, efter sigende mindre i de inorganiske paneler. Det er altså selve panelet der slides, hvor en DLP chip består af spejle der ikke degraderes over tid. SXRD og DILA har den fordel at de kan køles bagfra, da lyset ikke skal passere igennem dem, derfor er problemet mindre for dem. Baseret på erfaring vil jeg påstå at DILA er mest slidstærkt af de to, men det kan også være jeg bare har set uheldige Sony eksemplarer. Du kan se et meget grelt eksempel på et ødelagt LCD-panel her. Det er sjældent det går så galt i hjemmebio-projektorer, men det er slet ikke uhørt i meget lysstærke business-modeller, slet ikke hvis de kører lang tid ad gangen. |
|
Stefan V
Guld medlem Oprettet: 16-April-2008 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 698 |
Sendt: 19-August-2009 kl. 10:58 |
Jeg takker for svaret, dejligt at få problemstillingen klarlagt
|
|
Med Venlig Hilsen
Stefan |
|
Besvar | Side <1 789 |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |