recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektor samt lærred spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Projektor samt lærred spørgsmål

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3721
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Projektor samt lærred spørgsmål
    Sendt: 13-August-2014 kl. 13:21
Hej folkens.

Jeg har i mange år overvejet at købe en projektor, men da jeg ikke har en dyt forstand på det har jeg udskudt det. Nu synes jeg dog det er på tide at prøve det.

Jeg vil ikke ofre det vilde eftersom det er på forsøgsbasis indtil jeg finder ud af om det er noget jeg vil ofre flere penge på.

Projektoren må maks. koste 8.000 kr. og jeg har tænkt på en Epson tw-3200 eller tilsvarende Benq eller Optoma. Jeg har ingen forstand på dem what so ever, og har ikke se en i aktion. Dette skal jeg selvfølgelig have gjort inden valget træffes.

Jeg har ca 3.5-4 m fra projektor til væggen. Projektoren kommer til at stå på en hylde over sofaen som står op ad bagvæggen. Der er tale om en stue med mulighed for rimelig mørklægning, ikke total, men en del. Projektoren skal kun bruges til film. Der er 2.3m fra gulv til loft.

Mht lærredet så har jeg egentlig besluttet mig for at spare pengene på det indtil videre og bruge væggen i stedet. Men jeg er i tvivl om hvilket tapet, farve og type maling jeg skal anvende. Dette vil jeg meget gerne have hjælp til såfremt nogle af jer har styr på dette eller erfaring med det.

"skærm"størrelse tænker jeg bliver mellem 100-120"

Jeg har sikkert glemt at oplyse om 1000 ting, men da jeg er total nybegynder inden for dette, så har jeg endnu ikke gjort mig flere tanker, så sig endelig til hvis det kræver flere oplysninger for at I kan give svar/hjælp.

Redigeret af furious jt - 13-August-2014 kl. 13:22
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
DavidHimself Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Juni-2009
Point: 117
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DavidHimself Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2014 kl. 13:51
TW3200 som du nævner, kunne være et bud - men personligt er jeg ret vild med: https://www.komplett.dk/benq-3d-dlp-projektor-w1300/811822 den levere et piv godt billede, men gør sig (ikke underligt) i relativt mørke rum. Men her kan den til gengæld (efter min ydmyg mening) også brage igennem Smile den laver nemt 120" (og også over 130") fra omkring 4 meter. Spiser du pasta med ketchup en måned til kan du endda købe projektor og et 130" lærred (det ender cirka omkring 8.500,-). 

For at få det bedste resultat skal overfladen være (meget) glat og skal gerne være i stand til at kaste lys tilbage. Der findes maling der er decideret beregnet til overflader til projektor brug, men det kan meget nemt blive en bekostelig affære. 
Til top
Bravo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: DK
Point: 1318
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bravo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2014 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af DavidHimself DavidHimself skrev:

TW3200 som du nævner, kunne være et bud - men personligt er jeg ret vild med: https://www.komplett.dk/benq-3d-dlp-projektor-w1300/811822 den levere et piv godt billede, men gør sig (ikke underligt) i relativt mørke rum. Men her kan den til gengæld (efter min ydmyg mening) også brage igennem Smile den laver nemt 120" (og også over 130") fra omkring 4 meter. Spiser du pasta med ketchup en måned til kan du endda købe projektor og et 130" lærred (det ender cirka omkring 8.500,-). 

For at få det bedste resultat skal overfladen være (meget) glat og skal gerne være i stand til at kaste lys tilbage. Der findes maling der er decideret beregnet til overflader til projektor brug, men det kan meget nemt blive en bekostelig affære. 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2014 kl. 18:10
Tak skal i ha'. Den projektor vil jeg have med i overvejelserne. Ingen der har erfaring med at bruge væggen som lærred og hvilken maling samt farve det skal være?
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2014 kl. 10:59
Jeg bruger min væg som lærred, og synes det fungerer fint. En hel jævn væg vil ofte være mere jævn end et billigt lærred ( i hvert fald dem jeg har set). Tidligere tænkte jeg det som en midlertidig løsning, men synes billedet er mindst lige så godt som de eksempler jeg har set for tilsvarende projektorer med et godt lærred. 

Jeg har eksperimenteret lidt med forskellige glans, men kan desværre ikke huske hvad det endte med. Har overvejet screen goo (speciel lærredsmaling), men så længe jeg er tilfreds med billedet vil jeg ikke smide pengene efter det. 

Der vil formentlig komme en del hjemmebio-snobber på banen med kommentarer om at du absolut skal have et lærred og helst et til en mindre formue, men jeg vil anbefale dig at prøve med væggen først ( de samme snobber vil så heller aldrig købe en så billig projekter, så måske det går lige op Smile ).

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2014 kl. 13:25
Tak for info:)

Jeg starter i hvert fald ud med at bruge væggen med en ordentlig maling samt tapet, gad bare godt vide op der er en bestemt type tapet samt farve på malingen som vil være optimal.

Nu starter jeg med en billig projektor til maks. 8.000 og så må jeg se om jeg får den brugt. Gør jeg det, og ønsker jeg bedre billede, så køber en bedre/dyre projektor.

Jeg havde egentlig håbet på en del kommentarer fra dem du kalder "hjemmebio-snobberne" hehe, da jeg godt kunne bruge noget af deres til tider kæmpe viden og erfaring, men jeg formoder mit spørgsmål er for dumt/simpelt eller jeg har valgt en forkert overskrift :)

Redigeret af furious jt - 14-August-2014 kl. 13:26
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Juli-2013
Sted: Vestsjælland
Point: 255
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2014 kl. 14:48
Hvis du starter med en ren hvid i glans 3 eller 5 (fx. loftmaling fra jem & fix)

Jeg startede da selv med at bære crt tv'et væk, tage billeder ned og male skruerne og bruge væggen i ral 9010 - Det blev dog hurtigt træls og projektoren stod i vejen på sin mælkekasse, det er vel ikke noget snoppet i.

ligegyldig hvad du gør bliver du imponeret hvis du aldrig har haft projektor før Smile 

- og livet er langt, hvis du bliver grebet af det, kommer alt det andet nok over tid Wink
Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2013
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2014 kl. 15:41
Oprindeligt skrevet af E100 E100 skrev:

Hvis du starter med en ren hvid i glans 3 eller 5 (fx. loftmaling fra jem & fix)

Jeg startede da selv med at bære crt tv'et væk, tage billeder ned og male skruerne og bruge væggen i ral 9010 - Det blev dog hurtigt træls og projektoren stod i vejen på sin mælkekasse, det er vel ikke noget snoppet i.

ligegyldig hvad du gør bliver du imponeret hvis du aldrig har haft projektor før Smile 

- og livet er langt, hvis du bliver grebet af det, kommer alt det andet nok over tid Wink

Men synes du så at billedet blev bedre da du fik et lærred? Emnet var også oppe for et par dage siden og jeg må konstatere at jeg selv har oplevet at en hvid væg var tydeligt bedre end et økonomilærred.

Bortset fra det ville jeg da mene at RAL 9003 er et bedre bud end RAL 9010, da RAL 9010 har RGB værdi på 250, 255, 255 og RAL 9003 har RGB 255, 255, 255. RAL 9010 hedder ganske vist "pure white", men efter hvad jeg kan se er RAL 9003 "signal white" da endnu mere hvid (neutral)?

Redigeret af dpny - 14-August-2014 kl. 15:42
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2014 kl. 18:08
SUPER! Det var dejligt at finde ud af hvad jag skal kigge nærmere på:) . Er der nogle projektorer i prisklassen som er nemmere at indstillet mht billedet - størrelse osv? Den kommer til at sidde på bagvæggen på en hylde midt for lærredet. Ved dog ikke om der er en bestemt højde den skal sidde i.. Da jeg er nybegynder tænker jeg det vil være en fordel at projektoreren er så nem at indstille som muligt.
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Juli-2013
Sted: Vestsjælland
Point: 255
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2014 kl. 19:33
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

Oprindeligt skrevet af E100 E100 skrev:

Men synes du så at billedet blev bedre da du fik et lærred? Emnet var også oppe for et par dage siden og jeg må konstatere at jeg selv har oplevet at en hvid væg var tydeligt bedre end et økonomilærred.

Bortset fra det ville jeg da mene at RAL 9003 er et bedre bud end RAL 9010, da RAL 9010 har RGB værdi på 250, 255, 255 og RAL 9003 har RGB 255, 255, 255. RAL 9010 hedder ganske vist "pure white", men efter hvad jeg kan se er RAL 9003 "signal white" da endnu mere hvid (neutral)?

Ral 9010 er ikke nævnt fordi den er "lækker" det er den brækkede hvid jeg havde og stadig har i stuen, en ren hvid er da at foretrække.
Jeg har også strukturtapet der efterligner vandskuret væg - pointen er at det alligevel ser fantastisk ud når man får sin første projektor hjem.
Et par generelle ting on projektorer.
DLP er generelt meget skarpe men kan give regnbueeffekt (også runco til 150.000kr) og larmer ofte over 30 dB = træls
LCD er sjældent lige så skarp men har ingen regnbuer og er som regel under 25 dB (nogle under 20 = meget stille
DILA og ligende er over dit budget men er ofte flottere end LCD og stadig støjsvag
Vær opmærksom på plaseringsafstand, ikke alle projektorer kan lave 120" fra 3-4 meters afstand.

Ja. Lærred er flottere end væg men stort projektorbillede på væg slår til hver en tid lille fjernsyn - så køb nu bare den projektor og bliv bidt af det som vi andre blev

Jeg følger snart op i min egen tråd da jeg har skiftet lærred og er ved at lege med toner i rummet
Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2014 kl. 22:12
@e100, har du et link til din tråd så jeg kan følge med når der sket noget? :)
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2014 kl. 22:14
Furious@ tryk på linket i bunden af hans indlæg
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu