recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektor til både TV og film
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProjektor til både TV og film

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
pvvb Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-November-2004
Status: Offline
Point: 107
Direkte link til dette indlæg Emne: Projektor til både TV og film
    Sendt: 14-Januar-2008 kl. 21:32

Hej,

Jeg har p.t. en Sharp Aquos 46'' fra fælleskøbet. Har været ret begejstret for den, men den er desværre gået til ved et uheld. Jeg overvejer at få en projektor, men er lidt i tvivl om det er praktisk? Hvad siger forumet m.h.t. brug af projektor til at se almindeligt TV? Vores stue er relativt mørk, og jeg havde forestillet mig at bruge den specielle maling til væggen istedet for et lærred. Dur det?

Peter

Til top
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-April-2007
Point: 203
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2008 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af pvvb pvvb skrev:

Hej,

Jeg har p.t. en Sharp Aquos 46'' fra fælleskøbet. Har været ret begejstret for den, men den er desværre gået til ved et uheld. Jeg overvejer at få en projektor, men er lidt i tvivl om det er praktisk? Hvad siger forumet m.h.t. brug af projektor til at se almindeligt TV? Vores stue er relativt mørk, og jeg havde forestillet mig at bruge den specielle maling til væggen istedet for et lærred. Dur det?

Peter

For det første så vil en projektor i mellemklassen vise et billede der kvalitetsmæssigt er ubeskriveligt meget bedre end din LCD skærm. Når du desuden får billedet op i en ordentlig størrelse = +100" så vender du aldrig tilbage.

Med hensyn til lysfølsomhed så har du en pointe, du skal formentligt bruge en projektor med ordentlig blæs på lampen. Du har ikke nævnt noget om budget, men der er to muligheder som virker oplagte, Panasonic PT-AX100/200 som er en 720P projektor med ekstrem lysstyrke. Den vil med garanti fungere i din stue. Den burde du kunne finde lidt billigere end din sharp skærm.

Vil du derimod op i noget virkeligt lækkert så kig på en BenQ W10000 som er en ægte 1080P DLP der kan håndtere både en del lys og et mørklagt rum. Den er lidt mere tricky med hensyn til placering og så koster den omkring 18 Kilo. Men billedkvaliteten er fantastisk.

Ville nok kigge på et motoriseret rullelærred, det er ikke så slemt når det først kommer op at hænge (Det siger fruen selv).
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
Til top
pvvb Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-November-2004
Point: 107
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2008 kl. 23:09

Men hvordan virker en projektor så til almindeligt TV kiggeri? Er billedet fra TV signalet godt nok til at blive fremvist i denne størrelse?

Peter

Til top
mowa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2008 kl. 23:14
Oprindeligt skrevet af pvvb pvvb skrev:

Men hvordan virker en projektor så til almindeligt TV kiggeri? Er billedet fra TV signalet godt nok til at blive fremvist i denne størrelse?

Peter

Det er en smagssag. Når man tænker på hvor mange der er tilfredse med uhyre ringe LCD-fjernsyn (oftest indstillet så de er 5 gange ringere end de er når der korrekt indstillet), kan det da godt være du vil være tilfreds. Har man en digital kilde (f.eks. Selector) kan det være ganske hæderligt, men på de dårligt komprimerede TV-kanaler er det ikke kønt - synes jeg. Husk at en projektor kræver total mørklægning for at være udholdelig at se på, det kan være ret upraktisk uden et dedikeret rum til formålet.

En lille detajle er, som nogen glemmer, er at der ikke kommer lyd (udover blæserstøj forstås) fra en projektor, så man skal skaffe et lydanlæg.

Redigeret af mowa - 14-Januar-2008 kl. 23:16
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu