Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
thoand
Junior bruger
Oprettet: 30-September-2009
Status: Offline
Point: 38
|
Emne: Projektor til dagligt brug Sendt: 08-Marts-2010 kl. 16:37 |
Hej
Jeg overvejer at købe en projektor til hjemmet. Idéen er, at den skal anvendes til daglig TV-brug, PS3-spil og en gang imellem til film. Den skal kort sagt erstatte mit gamle TV. Er dette en fuldstændig urealistisk idé med moderne projektorer (i.e. er de lysstærke nok)? Mit budget er forholdsvis begrænset. Omkring 7.000,- kan det blive til. I dette prisleje synes jeg Panasonic AX200 lyder som et fornuftigt bud. Den er "kun" 720p, men er til gengæld meget lysstærk. Ville denne projektor kunne tilfredsstille mit behov? Og er der et sted i Kbh., som kan anbefales, hvor jeg se den i levende live? Jeg er klar over, at en projektor i denne prisklasse har mange mangler i forhold til bedre og dyrere projektorer, men da det i givet fald vil blive min første af slagsen, vil jeg gerne begrænse anskaffelsesprisen. Man kan jo altid opgradere senere :-) Er der evt. andre modeller i samme prisklasse, som har et bedre ydelse/pris-forhold, som jeg også bør overveje?
På forhånd tak Thomas
|
|
bruger udmeldt 5
--
Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
|
Sendt: 08-Marts-2010 kl. 16:58 |
vigtigst er nok om pæren holder 2,3 eller 4000 timer. og hvor meget en ny koster?
jeg skal personligt kun give 1350,- for en ny LG pære til min , den holder ca. 2500 timer på eco mode..
min gamle projektor brugte en pære til 4500,- og levede kun 1500 timer på pæren.. så det kan variere meget.
Redigeret af pendec - 08-Marts-2010 kl. 16:58
|
|
thoand
Junior bruger
|
Sendt: 08-Marts-2010 kl. 17:03 |
Pæren holder omkring 2000 timer i full power mode. En erstatningspære koster, såvidt jeg er orienteret, omkring 2.500,-. Hvilken projektor har du? Og anvendes den til daglig brug eller kun til film i et mørklagt rum?
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
|
Sendt: 08-Marts-2010 kl. 22:18 |
thoand skrev:
Pæren holder omkring 2000 timer i full power mode. En erstatningspære koster, såvidt jeg er orienteret, omkring 2.500,-.
Hvilken projektor har du? Og anvendes den til daglig brug eller kun til film i et mørklagt rum? |
Hvis du med "daglig brug" mener om du kan bruge en projektor i en lys stue uden mørklægning, så må jeg skuffe dig med at det aldrig bliver godt uanset hvad du køber. Du kan ikke gøre billedet mørkere end der er på lærredet med projektoren slukket, så meget lys ændrer ikke på at alt mørkt i billedet bliver udvasket. Du kan gøre det mere eller mindre slemt ved at have meget lys og et mørkt lærred, men til budgettet er det en dårlig idé. Hvis du ikke kan holde solen ude, så glem projektor i dagtimerne.
Jeg bruger en projektor til alt og har normalt ikke noget tv - men stuen er altid mørklagt når jeg bruger den.
|
|
bruger udmeldt 5
--
Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
|
Sendt: 08-Marts-2010 kl. 22:40 |
jeg bruger min et par gange om ugen. projektor slår desværre ikke et 50" tv i billed endnu for mig med de små ca. 5k projektoren kostede mig (AH115) , den virker fint og på lolland er der generelt rigtig mørkt når solen ikke skinner og baglys i stue generer ikke film særligt så det er fint nok for mig hvis det sker der bare kører discoveryHD eller tv2filmHD på projektoren.. billed er stadig flot og synlige forskelle ses på hd matriale og især når det ikke er (har 100" 16:9)
jeg mener dog også min tv efter målinger bruger 20-40w mindre end projektor, så jeg vil også tænke lidt på den del af forbruget når det bare er daglig brug og den kører flere timer.
|
|
Skyum
Guld medlem
Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
|
Sendt: 08-Marts-2010 kl. 23:10 |
Min projektor har erstattet mit tv i aftentimerne, så hvis du kan få nogenlunde mørk, så kan det godt lade sig gøre. Dog tror jeg du skal lidt højere op mht. pris hvis du skal have noget der kan konkurrere med et godt tv.
Jeg er overrasket over hvor meget vi bruger projektoren, og nu vil jeg KUN se film om aftenen hvor det er mørkt nok til pjojektoren.
|
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
|
thoand
Junior bruger
|
Sendt: 09-Marts-2010 kl. 09:27 |
AV Precision skrev:
Jeg bruger en projektor til alt og har normalt ikke noget tv - men stuen er altid mørklagt når jeg bruger den. |
Så må jeg genoverveje mørklægning af stuen, hvis det ikke kan blive anderledes. Er det nødvendigt med mørklægningsgardiner eller kan man nøjes med normale gardiner? Hvad bruger I?
Skyum skrev:
Dog tror jeg du skal lidt højere op mht. pris hvis du skal have noget
der kan konkurrere med et godt tv.
|
Hvad er højere op i pris? Og har du nogle forslag til modeller, der kunne noget for mig? Det skal nævnes, at er jeg er meget støjsart, men har generelt ikke nogen problemer med regnbueeffekten. Jeg overvejede AX200, da denne virkede som en meget lysstærk og støjsvag projektor.
|
|
kaizer
Guld medlem
Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2353
|
Sendt: 09-Marts-2010 kl. 10:06 |
Mange vil nok sige at mørklægningsgardiner er vejen frem. Persienner og lign. skærmer ikke nok for lyset.
Hvis du er meget støjsart kan du i mine øjne godt droppe de fleste DLP'er, inden for rimelighedens grænse. (Du har selv sat et prisniveau, og selv hvis du kan give dig lidt, kan jeg ikke komme i tanke om nogen der er specielt støjsvage).
Jeg ved godt at en del brugere vil sige at støjen ikke er så slem, men støj opfattes forskelligt fra øre til øre. Jeg kunne tydeligt høre forskel da jeg gik fra 30 db ned til 25 db. Jeg kunne også høre forskel da jeg gik fra 25 db ned til 22-23 db. Det betyder også noget hvilket leje støjen ligger i. Er det en høj eller en lav tone?! Endelig har det selvfølgelig en del at sige hvor langt fra projektoren du befinder dig.
Nogle vælger den projektor de mener har det bedste billede uden stor hensyntagen til støjniveauet. Andre vælger en projektor der ikke siger meget. Personligt gider jeg ikke høre på larm fra projektoren. Man hører nogle gange folk sige, at: "Når filmen spiller bemærker jeg ikke larmen". Hos mig er det en sandhed med modifikationer. Det er da sandt, at når der virkelig er gang i filmen, bemærker man ikke blæseren, og hvis man udelukkende ser action film er det da fint. Hvis man ikke udelukkende ser action, hvad så? Selv i de mest larmene film er der stille passager, og jeg har det sådan at hvis jeg først har bemærket noget jeg finder irriterende, oplever jeg det stort set hele tiden (på nær når højttalerne overdøver projektoren). Det er lidt som en død pixel på et TV. Når du først har fået øje på den, ser du den hele tiden.
Derfor blev jeg træt af projektoren på 30 db.
|
|
RogueAgent
Guld medlem
Oprettet: 19-Maj-2009
Point: 859
|
Sendt: 09-Marts-2010 kl. 10:12 |
thoand skrev:
AV Precision skrev:
Jeg bruger en projektor til alt og har normalt ikke noget tv - men stuen er altid mørklagt når jeg bruger den. |
Så må jeg genoverveje mørklægning af stuen, hvis det ikke kan blive anderledes. Er det nødvendigt med mørklægningsgardiner eller kan man nøjes med normale gardiner? Hvad bruger I? |
Det kommer en del an på hvad du skal se - er det primært tegnefilm og sitcoms (dvs. kraftigt lys og klare farver) , så kan man i nogen tilfælde godt "nøjes" med almindelige gardiner. Billedet vil stadig være livløst og udvasket at se på, men man kan i det mindste se forskel på Chandler og Monica. Men ser du mange krimier eller gysere med mørke scener, så kan du lige så godt glemme det - det vil være fuldstændig umuligt at skelne hvad der sker, fordi lærredets egen farve skal fungere som sort (som Otto også var inde på) og så er forskellen for lille i forhold til det svage lys der skal give detaljerne i en mørk scene. Her er egentlig mørklægning den eneste mulighed, hvis den skal kunne bruges om dagen. Mit bedste råd er at prøve at låne en projektor hjem (evt. fra firmaet eller en ven) hvis du har mulighed for det, og på den måde få en fornemmelse af hvor lidt eller hvor meget mørklægning der er nødvendigt hjemme hos dig for at det er til at holde ud at se på.
Redigeret af RogueAgent - 09-Marts-2010 kl. 10:14
|
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
|
thoand
Junior bruger
|
Sendt: 09-Marts-2010 kl. 11:01 |
kaizer skrev:
Mange vil nok sige at mørklægningsgardiner er vejen frem. Persienner og lign. skærmer ikke nok for lyset.
Hvis du er meget støjsart kan du i mine øjne godt droppe de fleste DLP'er, inden for rimelighedens grænse. (Du har selv sat et prisniveau, og selv hvis du kan give dig lidt, kan jeg ikke komme i tanke om nogen der er specielt støjsvage).
Jeg ved godt at en del brugere vil sige at støjen ikke er så slem, men støj opfattes forskelligt fra øre til øre. Jeg kunne tydeligt høre forskel da jeg gik fra 30 db ned til 25 db. Jeg kunne også høre forskel da jeg gik fra 25 db ned til 22-23 db. Det betyder også noget hvilket leje støjen ligger i. Er det en høj eller en lav tone?! Endelig har det selvfølgelig en del at sige hvor langt fra projektoren du befinder dig.
Nogle vælger den projektor de mener har det bedste billede uden stor hensyntagen til støjniveauet. Andre vælger en projektor der ikke siger meget. Personligt gider jeg ikke høre på larm fra projektoren. Man hører nogle gange folk sige, at: "Når filmen spiller bemærker jeg ikke larmen". Hos mig er det en sandhed med modifikationer. Det er da sandt, at når der virkelig er gang i filmen, bemærker man ikke blæseren, og hvis man udelukkende ser action film er det da fint. Hvis man ikke udelukkende ser action, hvad så? Selv i de mest larmene film er der stille passager, og jeg har det sådan at hvis jeg først har bemærket noget jeg finder irriterende, oplever jeg det stort set hele tiden (på nær når højttalerne overdøver projektoren). Det er lidt som en død pixel på et TV. Når du først har fået øje på den, ser du den hele tiden.
Derfor blev jeg træt af projektoren på 30 db. |
Jeg er helt enig i dit indlæg. Støj (og hvordan man opfatter det) er en meget individuel ting. Min erfaring siger mig, at jeg ikke kan leve med 30 dB i baggrunden, når jeg ser film. Selv hvis det er en meget lavfrekvent summen, som blæserstøj på DLP-projektorer ofte er. Da jeg i sidste uge så en film på en BenQ W1000 hos en bekendt generede støjen mig direkte. Men som du også nævner, så er problemet nok også, at når jeg først har bemærket støjen, er den umulig at glemme igen. Er en LCD-projektor vejen at gå, hvis man vil have et støjsvagt alternativ til DLPer?
|
|
thoand
Junior bruger
|
Sendt: 09-Marts-2010 kl. 11:05 |
RogueAgent skrev:
Mit bedste råd er at prøve at låne en projektor hjem (evt. fra firmaet eller en ven) hvis du har mulighed for det, og på den måde få en fornemmelse af hvor lidt eller hvor meget mørklægning der er nødvendigt hjemme hos dig for at det er til at holde ud at se på.
|
Det lyder som en god idé. Den ultimative test må være at anvende den i mit eget hjem. Kender du/I nogen forretninger i Kbh. eller omegn, hvor man har mulighed for at se/høre forskellige projektorer? Jeg har selv kigget på Hifiklubben, men de har desværre et forholdsvis begrænset udvalg.
|
|
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4114
|
Sendt: 09-Marts-2010 kl. 11:31 |
thoand skrev:
Er en LCD-projektor vejen at gå, hvis man vil have et støjsvagt alternativ til DLPer? |
LCD projektoren har nogle ulemper: Farverne er dårligerer på LCD kontra DLP. Når man skifter lampe på DLP så skifter man også farvejul, så det er som at få en ny projektor på farvene. På LCD skifter man kun lampen og derfor kan farverne godt være "slidte". Det kan måske være en ulempe, hvis man har planer om at bruge en projektor til alt og at den kører mange timer hver dag.
|
|