Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Meassi
Ny bruger
Oprettet: 28-Februar-2010
Status: Offline
Point: 6
|
Emne: Projektor til det hele? :) Sendt: 28-Februar-2010 kl. 09:46 |
Hej med jer :)
Det er rigtig rart med et sted, hvor man kan stille sine dumme spørgsmål og få hjælp :)
Jeg er ude efter at købe en projektor i stedet for TV. Jeg kan se, at i dag skal man jo have Mpeg4 og DVB-C i sit TV, så det skal projektoren vel også?
Den skal bruges til min Wii, vores TDC digital TV boks, computeren og hvad der ellers måtte være af dimser. Går ud fra, at det hele virker, bare den har HDMI.
Og så skal den være støjsvag :)
Vores budget er på omkring 7000 - er det realistisk?
På forhånd mange tak for hjælpen :)
Mette
|
|
Rasmusdc
Guld medlem
Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Point: 1756
|
Sendt: 28-Februar-2010 kl. 09:54 |
ville importere en HC3800 fra Tyskland, hvis det er den pris vi ligger i.
|
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 28-Februar-2010 kl. 09:58 |
Meassi skrev:
Jeg er ude efter at købe en projektor i stedet for TV. Jeg kan se, at i dag skal man jo have Mpeg4 og DVB-C i sit TV, så det skal projektoren vel også?
Den skal bruges til min Wii, vores TDC digital TV boks, computeren og hvad der ellers måtte være af dimser. |
Der er generelt ikke tuner i projektorer, og da du har en TDC modtager alligevel, skal du heller ikke bruge det. Så du behøver ikke bekymre dig om MPEG-4 og DVB.
|
|
Meassi
Ny bruger
|
Sendt: 28-Februar-2010 kl. 12:46 |
AV Precision skrev:
Meassi skrev:
Den skal bruges til min Wii, vores TDC digital TV boks, computeren og hvad der ellers måtte være af dimser. |
Der er generelt ikke tuner i projektorer, og da du har en TDC modtager alligevel, skal du heller ikke bruge det. Så du behøver ikke bekymre dig om MPEG-4 og DVB. |
Ah, så blev jeg lige lidt klogere - mange tak :)
Troede faktisk det var TV'er der var skyld i at vi ikke har nogen HD kanaler, men kiggede lige på TDC's hjemmeside og kunne se, at det er en tilkøbspakke...
I øvrigt anede jeg ikke at det var noget med tuner, så nu ved jeg det - mange tak :)
Jeg kigger lige på den der projektor, som skal importeres fra Tyskland, men implicerer det svar, at 7000 er alt for lidt?
Jeg kan jo se, at der er flere der f.eks. sælger NEC projektorer med lærred for 6.999,- - er det noget hø?
Mangetak fordi I tog jer tid til at svare :)
|
|
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4114
|
Sendt: 28-Februar-2010 kl. 14:57 |
Jeg har købt en Optoma HD20 som jeg er glad for.
Når du skriver at du vil bruge projhektoren til alt, istedet for TV, så kræver en projektor jo at der er mere mørkt i rummet. Jeg vil tro at du ikke får noget godt billede, hvis rummet er lyst op en almindelig sommeraften eller bare midt på dagen i øjeblikket.
Derudover skal du også kigge på omkostningen: Hvor meget strøm bruger projektoren og hvor længe holder pæren. Mange pærer holder kun 2000 til 3000 timer. Er det bare 2000 timer og du ser 5 timer om dagen, så vil pæren holde i 400 dage. En ny pærer kan være rimelig dyr, alt efter model.
|
|
Meassi
Ny bruger
|
Sendt: 28-Februar-2010 kl. 16:20 |
Hej Per
God pointe! Vi har netop sat mærkelægningsgardiner op i stuen (og dækket dem med smukke foldegardiner) af samme grund. Jeg ved nogen siger at hvis man har 2000 AL så kan man se film om dagen, men med den skarpe sol vi har i Skagen, så er det ikke muligt og stuen er vestvendt, så vi er forberedt på sommeraftner, når vi bliver trætte af at grille :)
Støj har vel også noget at sige - eller er de alle sammen støjsvage nu om dage?
Mette
|
|
Meassi
Ny bruger
|
Sendt: 28-Februar-2010 kl. 16:27 |
Hvis jeg skal blive lidt klogere på det her, kunne vi måske tage udgangspunkt i sådan en fætter her:
Hvad er godt og skidt ved den - og hvorfor? For mig ser det hele jo godt ud. Bortset fra, at jeg ikke kan se noget med Full HD - men det er måske også boksen fra TDC der klarer det?
PÅ forhånd tak
Mette
|
|
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4114
|
Sendt: 28-Februar-2010 kl. 16:47 |
De er bestimmt ikke lige støj svage.
Køber man en LCD projektor er det de mest støjsvage, men billedet er også langt dårligerer end en DLP projektor. DLP projektoren støjer mere end en LCD projektor, men har en langt bedre billede. Derudover har DLP projektor den fordel, at når man skifter pærer så skifter man også farvehjul og man får det samme gode billede som ved en ny projektor. På LCD projektor skifter man kiun pærer og billede enhenden kan være slidt, med dårligerer billede til følge.
Men for 7000 får man nok ikke en helt lydløs projektor med fantastisk billede og et godrt lærred. Der skal klippes lidt hist og pist.
|
|
Rasmusdc
Guld medlem
Oprettet: 09-December-2007
Point: 1756
|
Sendt: 28-Februar-2010 kl. 17:05 |
DLP har ikke et langt bedre billede end LCD projektorer, men de har et væsentligt mere lysstærkt billede..
Du kan sagtens få DLP projektorer der ikke larmer, men sådan en som Benq W6000 larmer ALT for meget efter min smag.
AE4000 fra panasonic levere i min bog et bedre billede end W6000, så for mig er det klart en af top favoritterne, indtil vi rammer DILA JVC projektorer.
Men er vi nede i den prisklasse som vi er her, så er DLP da ok..
jeg mener dog stadig HC3800 er en kanon projektor til prisen, den handles bare ikke i DK
http://www.projectorreviews.com/advice/hometheater/dlpvslcdhome.php
forklarer lidt forskellene .... men som i alt, findes der rigtig gode DLP og rigtigt dårlige og det samme med LCD.
Personligt var det støj og muligheden for at justere den ind uden at være låst til en position + en SINDSSYG skarphed, og frihed fra regnbue effekten der gjorde jeg tog DLP.. regnbue effekten er ikke et problem for mange, men nogle ser den.
Redigeret af Rasmusdc - 28-Februar-2010 kl. 17:07
|
|
|
kaizer
Guld medlem
Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2353
|
Sendt: 28-Februar-2010 kl. 17:39 |
Rasmusdc skrev:
Personligt var det støj og muligheden for at justere den ind uden at være låst til en position + en SINDSSYG skarphed, og frihed fra regnbue effekten der gjorde jeg tog DLP.. regnbue effekten er ikke et problem for mange, men nogle ser den.
|
At du tog LCD, mener du vel?
Ellers giver ovennævnte ikke meget mening.
Ellers er jeg enig.
Jeg har haft DLP, og har nu LCD da jeg gerne ville have lensshift og lavt støjniveau til rimelige penge.
En del (især DLP brugere) mener at DLP har et mere livagtigt billede end LCD, og jeg kan godt være enig i at det nogle gange virker som om der er lidt mere knald på farverne, men jeg er nu godt tilfreds med den jeg har.
Redigeret af kaizer - 28-Februar-2010 kl. 17:45
|
|
Bruger udmeldt 31
--
Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
|
Sendt: 28-Februar-2010 kl. 17:53 |
Meassi skrev:
Hvis jeg skal blive lidt klogere på det her, kunne vi måske tage udgangspunkt i sådan en fætter her:
Hvad er godt og skidt ved den - og hvorfor? For mig ser det hele jo godt ud. Bortset fra, at jeg ikke kan se noget med Full HD - men det er måske også boksen fra TDC der klarer det?
PÅ forhånd tak
Mette |
Det er en 4:3 dataprojektor.
Den er sikkert fin til Powerpoint præsentationer, men den er ikke beregnet til film/TV.
|
|
kaizer
Guld medlem
Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2353
|
Sendt: 28-Februar-2010 kl. 18:48 |
Inden du ser dig for lun på en bestemt projektor, så husk at du skal gøre dig klart hvilken størrelse lærred du vil bruge og hvor langt du kan/vil have projektoren til at hænge fra førnævnte.
Det er ikke sikkert at lærred og projektor "passer" sammen; der er ikke frit slag for afstand mellem de to.
|
|