recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektor til forholdsvis lyst mødelokale
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProjektor til forholdsvis lyst mødelokale

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
fcbayern Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-December-2003
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 160
Direkte link til dette indlæg Emne: Projektor til forholdsvis lyst mødelokale
    Sendt: 13-Maj-2009 kl. 09:00

Hej,

jeg har fået "lov til" at finde en projektor vi skal bruge på arbejet. Det er til et mødelokale der er forholdsvis lyst. Der kan trækkes gardiner for så der er ingen direkte sol, men det er lyse gardiner.

Er det så noget med at projektoren skal have en ekstra høj kontrast - eller hvad skal jeg gå efter? Opløsning til 1024*768/800 er helt fint.

Nogen der har nogle forslag?

Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Januar-2006
Sted: Denmark
Point: 313
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2009 kl. 10:06

Hvor stor afstand er der mellem væg/lærred og projektoren? Hvor stort et billede skal der vises? Hvad prisleje?

På mit arbejde bruger vi en del projektorer i forskellige scenarier og prislejer, både i et auditorium, et større mødelokale og små møderum.

Auditorium (100 kvm): Panasonic PTD3500E. Skyder på et relativt stort lærred fra ca. 7-8 meters afstand og gør det rigtig godt i dagslys. En anelse støk lige i nærheden af projektoren, men ikke mere end at lokalet bruges til undervisning i 8-10 timer uden at nogen kommentere det. Prisleje 34.000,-

Stort mødelokale (50 kvm): Sony VPL-CX 63. Er fastmonteret i loft og skyder over på et almindeligt Lissau rullelærred fra ca. 4 meters afstad og gør det rigtig godt. Rimelig støjsvag. Prisleje 11-12.000,-

Små møderum (15-20 kvm): Sony VPL4 og Sony VPL 5. De klarer opgaven helt fint i de små rum både dag og aften uden særlig mørklægning. er relativt mobile og støjer ikke så meget. Prisleje 4-5.000,-

Vi er meget tilfredse med alle ovenstående og de gør alle deres opgaver godt. Ingen af rummene blvier desideret mørklagt under brug - typisk slukkes lyset og det er det. Andre gange bruges de også med lyset tændt og folk kan stadig fint se hvad der foregår - dog skal direkte lys på lærred/væg selvfølgelig undgåes. Men det er klart, satte vi en af de små Sony i auditoriet, ville det nok gå knap så godt, så projektoren skal passe sammen med rummet og afstand m.m.

Håber det giver lidt inspiration.

Redigeret af Willer - 13-Maj-2009 kl. 10:08
Kristian
Til top
fcbayern Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-December-2003
Sted: Danmark
Point: 160
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2009 kl. 13:10

Hej Kristian,

tusind tak for det udførlige svar. Det er meningen at det skal være til et af vores små mødelokaler. Og det er en mobil en vi skal bruge. Afsten vil variere 2-4 meter. Så den må gerne Kunne skyde stort på lille afstand.

Prisen må kun være omkring maks 5000. På edbpriser kan jeg så finde disse 4:

- Sony VPL EX4 3.995,-

- Sony VPL EX5 4.000,-

- Sony VPL ES4 4.728,-

- Sony VPL EX50 4.951,-

Jeg tror det bedste valg så må være EX5'eren. ES4 har for lav opløsning. Det kunne også bliver EX50'eren som ligner EX5, men som har 2500 ANSI lumens mod EX5'eren 2000. Er de 500 ANSI de tusind kroner værd?

Redigeret af fcbayern - 13-Maj-2009 kl. 13:11
Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Januar-2006
Sted: Denmark
Point: 313
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2009 kl. 13:23

Jeg kender ikke EX50 i forhold til EX5, men lidt mere lysstyrke kan jo aldrig skade.

Du kan se her hvor stort et billede du kan forvente at lave med f.eks. EX50:

http://www.projectorcentral.com/Sony-VPLEX50-projection-calc ulator-pro.htm

ved 2 meters afstand skulle den kunne lave et billede der er 165 cm diagonalt. Ved 4 meter burde den kunne lave et der er godt 320 cm diagonalt. Så størrelsesmæssigt vil den dække godt vil jeg gætte på.

Hvis det var mig, vill jeg købe den bedst mulige, inden for de budgetmæssige rammer jeg havde fået - kontor-projektorer er typisk ikke noget man bare lige skifter ud når der er kommet en ny og smartere model. Typisk får de lov at leve indtil de ikke kan mere, så heller få den bedst mulige men chancen er der.

Redigeret af Willer - 13-Maj-2009 kl. 13:25
Kristian
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu