recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektoropvarmning?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProjektoropvarmning?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Emne: Projektoropvarmning?
    Sendt: 02-Juni-2011 kl. 15:32
Det er velkendt at at mange hifi-anlæg lyder bedst når de er gennemvarme. Hvad med billedekvaliteten på videodisplays og projektorer?.
På kalibrerings-dvd'er som f.eks "Video Essentials" anbefales det at starte med at få surroundlyden på plads inden man begynder at "pille" ved billedet. Lydopsætningen varer lige den halve time som man generelt anbefaler skærmen at være tændt før man starter indstillingerne.

I en anmeldelse af en af de dyre JVC 3D projektorer (Widescreen Review) hedder det at projektoren giver den bedste billedkvalitet når den har været tændt i 1 time!

Lader du din projektor/skærm varme op inden du går i gang med filmen? Og i givet fald hvor længe? Eller accepterer du kun at have den bedste billedkvalitet i sidste halvdel af filmen?

Skulle man begynde at kører en halv times reklamer inden man ser film?Wink
Til top
Schjelde Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Juni-2007
Point: 695
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2011 kl. 16:19
sikkert en ekspert der ikke alene bare arbejder i en tv butik der kunne give forklaringer om at plasma-tv's rør eller fosfor eller hvad det er skal varme op osv.
De bliver jo også brugt over tid, hvorfor et gammelt Pioneer der kan alt muligt, er slidt, om ejer vil have det eller ej.

Samme kan være på tale for projektorer. Mener at have læst mange steder at nogle projektorer har problemer med at focus ikke er den samme ved opstart og når den er varm efter 10-15 minutter. Så der kan vel ud fra den være en forskel i skarpheden.

Jeg ser film prompte, dvs. efter de 2 minutter det har taget at starte de andre ting op og finde en film
Sony AF8 65
Onkyo 676
HDFury Vertex 2
ATV4K
B&O A9
Sonos rundt i huset
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2011 kl. 16:43
Jeg synes det er lidt en sjov diskussion - kan du selv se forskel på dit projektorbillede hvis du venter 1 time med at se film?

Eller er det bare endnu en rent teoretisk tilgang? - jeg tror der er forskel, men ikke nok til at det menneskelige øjne kan se forskel. Jo jo, projektoren får flere lumens under opstart, men jeg tror sq ikke man kan se forskel på billedet om den har varmet op i 5 min eller 1 time.
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Februar-2007
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2011 kl. 17:18
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Jeg synes det er lidt en sjov diskussion - kan du selv se forskel på dit projektorbillede hvis du venter 1 time med at se film?

Eller er det bare endnu en rent teoretisk tilgang? - jeg tror der er forskel, men ikke nok til at det menneskelige øjne kan se forskel. Jo jo, projektoren får flere lumens under opstart, men jeg tror sq ikke man kan se forskel på billedet om den har varmet op i 5 min eller 1 time.
Næ, jeg har i hvert fald ikke bemærket forskelle - men jo heller ikke kigget efter det. Jeg lader dog mit hifi varme op 1/2 - 1 time inden jeg nærlytter.

Anmelderen af JVC projektoren har åbenbart bemærket forskelle - og så er det jo retfærdigt nok overfor producenten at bedømme den "gennemvarme" projektor.
Mere interessant er spørgsmålet vel om det gælder generelt for projektorer, at de først yder deres bedste efter en vis opvarmningstid?
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2011 kl. 21:06
Omkring 5 minutter plejer min at stå, derefter kan jeg ingen forskel se. Det er kun de første minutter jeg kan det.

65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu