recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektorvinkel på lærrede
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProjektorvinkel på lærrede

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 20:14
Oprindeligt skrevet af Zola25 Zola25 skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Den kommer til at hænge "skævt" både vertikalt og horisontalt. Vertikalt er ikke et problem som i skriver, men spørgsmålet gik på det horisontale.

Projektoren kommer til, at hænge ca. 20 cm offset fra centerlinjen på et lærrede som hænger ca. 4m væk. Det skulle give noget der ligner  små 3´

Jeg har læst lidt på lektien og forstår problemstillingen med lavere opløsning ved , at skulle kompenesere for dette offset. Men jeg er usikker på hvor tydeligt det kan ses? Har i nogle erfaringer med det?  

Altid kun lensshift, min nabo fik tæv af Otto i sidste uge :-)
Uden at kende din projektor er det du vil inden for grænsen. Husk at de fleste ikke kan gå i yderstillingerne både vandret og lodret ved lens shift.

Der er ikke nogen endnu men det bliver formentligt en BenQ W5000 som skrevet tidligere. Problemet er bare, at den kun har vertikalt Lensshift! Vertikalt er ikke et problem  - Horisontalt er derimod som jeg forstår det. Jeg prøver bare, at danne mig et overblik over hvor stort et problem det er? 

Det ville jeg ikke, billedet bliver ikke helt firkantet, det bliver højere i den ene side og lavere i den anden side, dertil bliver det skarpt i midten og så uskarpt i siderne. Men hvor meget det er med 3 grader er svært at bedømme.
SVP03
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 21:21

kan du ikke regne dig grem til det i grader.lav en tegning,set nogle mål på.bare et forslag

Til top
Zola25 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-Februar-2007
Point: 267
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 22:21

Den kommer til at hænge "skævt" både vertikalt og horisontalt. Vertikalt er ikke et problem som i skriver, men spørgsmålet gik på det horisontale.

Projektoren kommer til, at hænge ca. 20 cm offset fra centerlinjen på et lærrede som hænger ca. 4m væk. Det skulle give noget der ligner  små 3´

Jeg har læst lidt på lektien og forstår problemstillingen med lavere opløsning ved , at skulle kompenesere for dette offset. Men jeg er usikker på hvor tydeligt det kan ses? Har i nogle erfaringer med det?  

Uden at kende din projektor er det du vil inden for grænsen. Husk at de fleste ikke kan gå i yderstillingerne både vandret og lodret ved lens shift.

Der er ikke nogen endnu men det bliver formentligt en BenQ W5000 som skrevet tidligere. Problemet er bare, at den kun har vertikalt Lensshift! Vertikalt er ikke et problem  - Horisontalt er derimod som jeg forstår det. Jeg prøver bare, at danne mig et overblik over hvor stort et problem det er? 

Det ville jeg ikke, billedet bliver ikke helt firkantet, det bliver højere i den ene side og lavere i den anden side, dertil bliver det skarpt i midten og så uskarpt i siderne. Men hvor meget det er med 3 grader er svært at bedømme.

Som jeg fortår det så har du blot gentaget mit problem. Det som du beskriver kan, hvis jeg har forstået det rigtigt, rettes op med den indbyggede keystone correction, men det går ud over billedkvaliteten - Mit spørgsmål går på - Hvor meget går det ud over kvaliteten?

Samsung UE55JS8005 (KEF T201/5.1)
BenQ W5000
Denon AVR 1911
Oppo BDP-103
B&W 684 + HTM62 + Dali Basis 100 Sub. (7.1)
Playstation 4
Zaptor
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2354
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2009 kl. 01:00

Som jeg fortår det så har du blot gentaget mit problem. Det som du beskriver kan, hvis jeg har forstået det rigtigt, rettes op med den indbyggede keystone correction, men det går ud over billedkvaliteten - Mit spørgsmål går på - Hvor meget går det ud over kvaliteten?

Prøv dig frem.

Kig på forskellige billeder uden brug af keystone. Ret der efter til med keystone og kig igen.

Til top
vipmlo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2005
Point: 830
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2009 kl. 13:14

Jeg tror ikke nogen herinde kan svare på "Hvor meget går det ud over kvaliteten?". Det kommer an på den pågældende projektors evne til at 'keystone'.

Og så kan du jo prøve at se her:

http://www.stephenmason.com/misc/projectorkeystone.html

http://www.schneiderkreuznach.com/pdf/kino/cinema_projection _distortion.pdf

• Note that keystoning can also be compensated for by tilting the screen slightly.
  • Til top
    SVP03 Se dropdown menu
    Guld medlem
    Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2009 kl. 14:12
    Hej Zola25
    Forstå mig ret, du vil købe en rigtig god projektor.
    Hvis du flytter den ud fra centerlinien og til siden og den ikke har vandret lensshift, vil billedet ikke blive firkantet, samt det kan ikke blive skarpt over hele billedet, det kan du konstatere ved at tage en projektor du kan låne eller prøve det i en forretning, altså at flytte den 20 cm ud fra centerlinien, så ser du om det betyder noget, keystone kan rette op på skævheden, men ikke uskarpheden.
    Da jeg er ingeniør ligger det måske i mig at det grundlæggende skal være i orden, her er det geometrien, projektoren skal jo gerne yde det bedste
    SVP03
    Til top
    Zola25 Se dropdown menu
    Super bruger
    Super bruger

Oprettet: 09-Februar-2007
    Point: 267
    Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2009 kl. 00:02

Jeg er selv ingeniør så det betyder en del, jo :-)

Jeg har lavet en detaljeret opmåling af lokalet og det er faktisk ikke så slemt som jeg umiddelbart vurderede. Jeg kan næsten eliminere hele det horisontale offset ved at vægmontere projektoren istedet for loftmontagen som jeg puslede med. Det er bare en djævelsk stor fætter, at have monteret på væggen men det kan jeg nok leve med. Mit store problem var , at finde en placering af projektoren som passede med den maksimale lærredstørrelse jeg kunne presse ind imellem min skrå vægge.

Det hele ender med et billede på 86" med en siddeafstand på ca. 3,35m. og ca. 20cm fra linsen og ned til toppen af billedet, over en afstand på 4,05m. Det skulle vist være det optimale jeg kan få ud af den situation.. 

Nu skal jeg bare have en fremvisning af en BenQ W5000 i aktion - Nogen der kender et sted i Århus?

Samsung UE55JS8005 (KEF T201/5.1)
    BenQ W5000
    Denon AVR 1911
    Oppo BDP-103
    B&W 684 + HTM62 + Dali Basis 100 Sub. (7.1)
    Playstation 4
    Zaptor
    Til top
    keldp Se dropdown menu
    Guld medlem
    Guld medlem

Oprettet: 16-August-2008
    Point: 713
    Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2009 kl. 09:12

Jeg har en afstand på 374cm fra linse til lærred og siddeafstand på 390cm

på et 92" lærrede og så kan det lige Akkurat fylde læredet ud

min er lofthængt.

Tv: LG 65" B1 Receiver: Marantz sr 7011
    CD Afspiller : YAMAHA CDX-890
    BLU-RAY : Panasonic DMR-UBC80    Højtalere
    Front : Dali, Mentor 5
    Center: Dali Suite C 0.8
    Bag:Dali Suite Rear.
    Sub: Dali S 12.
    Til top
    SVP03 Se dropdown menu
    Guld medlem
    Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2009 kl. 09:18

Jeg er selv ingeniør så det betyder en del, jo :-)

Jeg har lavet en detaljeret opmåling af lokalet og det er faktisk ikke så slemt som jeg umiddelbart vurderede. Jeg kan næsten eliminere hele det horisontale offset ved at vægmontere projektoren istedet for loftmontagen som jeg puslede med. Det er bare en djævelsk stor fætter, at have monteret på væggen men det kan jeg nok leve med. Mit store problem var , at finde en placering af projektoren som passede med den maksimale lærredstørrelse jeg kunne presse ind imellem min skrå vægge.

Det hele ender med et billede på 86" med en siddeafstand på ca. 3,35m. og ca. 20cm fra linsen og ned til toppen af billedet, over en afstand på 4,05m. Det skulle vist være det optimale jeg kan få ud af den situation.. 

Nu skal jeg bare have en fremvisning af en BenQ W5000 i aktion - Nogen der kender et sted i Århus?

Otto har vel en i vejle.
    SVP03
    Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu