recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Proshop tabte sagen om Arion 9310PVR
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProshop tabte sagen om Arion 9310PVR

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Lars Larsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2008 kl. 20:59
Som du selv skriver går overvejelserne på at det skal være forhandleren der skal anlægge sagen, hvilket jo betyder at bevisbyrden kommer til at ligge hos dem. Det er da en væsentlig forbedring af i dag. Da den nye lov bliver tilpasset for at beskytte forbrugerne tvivler jeg på det kommer til at koste forbrugeren noget særligt at gå i retten for at forsvare en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet og en tidshorisont på 3-5 år for en afgørelse tror jeg heller ikke på. Forhåbentlig vil det også kun være spørgsmål af mere generel karakter der kan udløse en sådan retsag. Vi har jo heldigvis ikke amerikanske tilstande.

Lars
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2008 kl. 20:05
Oprindeligt skrevet af Lars Larsen Lars Larsen skrev:

Det bliver i øvrigt rart når lovgivningen bliver ændret så man kan løbe direkte ned i Fogedretten med afgørelsen fra Nævnet.


Små slag, de store koster penge... Overvejelserne går på at afgørelserne skal kunne tvangsfuldbyrdes (fogedretten) medmindre den erhvervsdrivende anlægger en retssag.

En forhandler med E-mærket har reelt denne forpligtelse i dag. Hvis ikke forhandleren betaler eller anlægger en retssag, ryger E-mærket.

Det næste spørgsmål bliver så om forbrugerne har n*sser til en retssag, der kan vare 3-5 år, og hvor de måske risikerer en regning på 50000 kroner for modpartens advokatudgifter hvis de taber sagen? Måske siger de ja til advokatens storslåede tilbud om at droppe sagen, når stævningsmanden har været forbi?

EDIT: hvis man bor i nærheden af forhandleren, og hvis man selv kender lidt til købeloven, er det i øvrigt en overvejelse værd at droppe Forbrugerklagenævnet (specielt hvis de ikke forkorter deres sagsbehandlingstid) og gå direkte til domstolene efter de nye regler om småsager.


Redigeret af JesperLund - 01-Maj-2008 kl. 20:10
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Lars Larsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2008 kl. 19:24
Det bliver i øvrigt rart når lovgivningen bliver ændret så man kan løbe direkte ned i Fogedretten med afgørelsen fra Nævnet.

Lars
Til top
Lars Larsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2008 kl. 19:19
Naturligvis skal det i retten, men et skriftligt tilsagn fra Proshop samt Forbrugerklagenævnets afgørelse underbygget af en sagkyndig vil uden tvivl give mig ret og sende Proshop endnu en regning på diverse sagsomkostninger.

Lars
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2008 kl. 19:13

Oprindeligt skrevet af Lars Larsen Lars Larsen skrev:

Proshop har lovet mig skriftligt at de vil følge Nævnets afgørelse.

Så gør de det nok også. Men tilsagnet om, at de vil følge den, kan du ikke bruge til ret meget, for hvad vil du gøre, hvis de ikke gør det alligevel? Hvis du vil have ret, så skal din sag prøves ved retten uanset dette tilsagn.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Lars Larsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2008 kl. 19:02
Proshop har lovet mig skriftligt(!!) at de vil følge Nævnets afgørelse. En civil retssag vil jeg derfor anse for en ren ekspeditionssag.

Jeg kan i øvrigt oplyse at der var flere klagepunkter, men der er jo ingen grund til at skyde en død mand flere gange.  Derfor tror jeg nævnet bare har taget den nemmeste afgørelse der jo er underbygget af den sagkyndige.

Lars
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2008 kl. 18:47

Jeg vil give dig ret i, at sagen virker rimelig klar. Sælgeren har forsømt sin oplysningspligt om dekoderens særlige konstruktion og derfor foreligger der en væsentlig mangel.

Så må vi håbe, at ProShop følger afgørelsen.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Lars Larsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2008 kl. 18:30

NÆVNETS BEMÆERKNINGER:
I overensstemmelse med den sagkyndiges erklæring ligger nævnet til grund, at der ikke længere er undertekster pa afspilningen, såfremt afspilningen pauses og efterfølgende fortsættes, og at undertekstene herefter skal aktiveres på ny ved to gange tre til fire tryk på tastene på fjernbetjeningen til dekoderen. Da det for en forbruger ikke er åbenbart, at der ikke længere er undertekster på afspilningen, såfremt afspilningen pauses og efterfølgende fortsættes, og at underteksteme herefter skal aktiveres på ny, er det nævnets opfattelse, at det påhviler indklagede at oplyse klageren herom. Da klageren ikke i forbindelse med købet indgåelse har fået oplysning om dekoderens særlige konstruktion, og da det for en forbruger ikke er abenbart, at der ikke længere er undertekster på afspilningen, såfremt afspilningen pauses og efterfølgende fortsættes, og at undertekstene herefter skal aktiveres på ny, finder nævnet, at dekoderen er af en ringere beskaffenhed og brugbarhed, end klageren ifølge aftalen og de foreliggende omstrendigheder med rette kan forvente. På denne baggrund finder nævnet, at dekoderen er mangelfuld, jf. købelovens § 76, stk. 1, nr. 3 og 4. Da manglen må anses som væsentlig, er klageren berettiget til at hæve købet, jf. købelovens § 78, stk. 1.
Klagerens betalingskrav er fremsat i klageformularen, som Forbrugerstyrelsen har fremsendt til indklagede den 8. maj 2007. Efter rentelovens § 3, stk. 2, skal der betales rente, når der er gået 30 dage efter afsendelsen eller fremsrettelsen af et betalingskrav. Klageren kan derfor kræve kravet forrentet med rentelovens rentesats fra den 8. juni 2007, til betaling sker.

ADMIN: Har tilrettet den scannede tekst.



Redigeret af Sandal - 01-Maj-2008 kl. 18:43
Til top
Lars Larsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2008 kl. 18:22

En afgørelse er en afgørelse, ligesom 2+2 er 4. Selv ikke en kommende jurist kan anfægte dette. For mig er dette naturligvis det eneste interessante, da alt det andet kun er irreterende mellemregninger.
Teksten er scannet så visse tegn er ikke helt rigtige og jeg gider altså ikke rette dem...

Sag 0810xxxx
SAGSFREMSTILLING:
Aftalen vedrører: Køb af en digital dekoder af mærket Arion (bilag I).
Købsdato: 7. maj 2006.
Leveringsdato: 9. maj 2006.
Pris: 3.657 kr.
Reklameret til srelgeren: 15. juni 2006, 2. januar, 29. januar og 7. marts 2007.
Reklamationens indhold og forløb:

Klageren konstaterede ca. en måned efter leveringen af dekoderen, at dekoderen ikke ved optagelse af programmer kunne optage undertekster. Klageren reklamerede den 15. juni 2006 herover til indklagede, som henviste klageren til producentens hjemmeside, hvorfra en eventuel opdatering af softwaren til dekoderen kunne downloades.
Klageren konstaterede i januar 2007, at dekoderen var "død". Klageren reklamerede den 2. januar 2007 herover til indklagede, som sendte dekoderen til producenten med henblik på at lade producenten
reparere dekoderen. Indklagede returnerede den 22. januar 2007 dekoderen til klageren.
Umiddelbart efter at have modtaget dekoderen retur konstaterede klageren, at dekoderen fortsat ikke kunne optage undertekster. Klageren reklamerede den 29. januar 2007 til indklagede, som på ny sendte dekoderen til producenten. Indklagede returnerede den 5. marts 2007 dekoderen til klageren.
Klageren konstaterede efter at have modtaget dekoderen retur, at dekoderen fortsat ikke kunne optage undertekster, og gjorde den 7. marts 2007 krav om ophævelse gældende overfor indklagede.

Klageformularmodtaget i Forbrugerstyrelsen: 3. april 2007.

PARTERNES KRAV OG BEGRUNDELSER:
Klageren: Kræver pengene helt eller delvist tilbage, da indklagede forgæves har forsøgt at reparere dekoderen to gange, og kræver tilbagebetaling af 108 kr., som klageren har afholdt til fragt
af dekoderen i forbindelse med indklagedes behandling af klagerens to reklamationer (bilag 2).
Indklagede: Afviser klagerens krav om hel eller delvis tilbagebetaling af købesummen, da dekoderen ikke er behæftet med en mangel.

SAGENS BEHANDLING VED FORBRUGERSTYRELSEN:
Forbrugerklagenrevnets sagkyndige har undersøgt dekoderen og har herefter afgivet sagkyndig erklæring af 23. august 2007 (bilag 3). Den sagkyndige erklæring har været forelagt partene.
Klageren er ved henvendelse af 28. november 2007 fremkommet med sine bemærkninger til den sagkyndige erklæring (bilag 4).
På baggrund af klagerens bemærkninger til erklæringen har den sagkyndige afgivet en supplerende sagkyndig erklæring modtaget i Forbrugerstyrelsen den 19. december 2007 (bilag 5). Den
supplerende sagkyndige erklæring har været forelagt partene.
Klageren er ved henvendelse af 9. januar 2008 fremkommet med sine bemærkninger til den supplerende sagkyndige erklæring (bilag 6).

Forbrugerstyrelsen har herefter indhentet en række supplerende oplysninger fra den sagkyndige af 17. januar 2008 (bilag 7). De supplerende oplysninger har været forelagt partene.
BILAG TIL SAGEN:
Bilag 1: Købsfaktura af 7. maj 2006.
Bilag 2: Pakkeseddel af 3. januar og anI. januar 2007.
Bilag 3: Sagkyndig erklæring af23. august 2007.
Bilag 4: Henvendelse af 28. november 2007 fra klageren.
Bilag 5: Supplerende sagkyndig erklæring modtaget i Forbrugerstyrelsen den 19. december 2007.
Bilag 6: Henvendelse af 9. januar 2008 fra klageren.
Bilag 7: Supplerende oplysninger fra den sagkyndige af 17. januar 2008.


ADMIN: Har tilrettet den scannede tekst.



Redigeret af Sandal - 01-Maj-2008 kl. 18:36
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2008 kl. 18:02

Oprindeligt skrevet af Lars Larsen Lars Larsen skrev:

Hvis jeg forstår dig ret er du interesseret i hvad afgørelsen er baseret på, altså nævnets bemærkninger til sagen og selve sagsfremstillingen?

Ja tak

Resultatet er som oftes uinteressant, hvis man ikke ved hvordan man er kommet til det pågældende resultat. Det er helt som matermatik i folkeskolen.



Redigeret af Sandal - 01-Maj-2008 kl. 18:03
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Lars Larsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2008 kl. 17:56

Nej det er afgørelsen i hele dens ordlyd og den er endog meget klar.


Hvis jeg forstår dig ret er du interesseret i hvad afgørelsen er baseret på, altså Nævnets bemærkninger til sagen og selve sagsfremstillingen?

Lars


Redigeret af Lars Larsen - 01-Maj-2008 kl. 18:00
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2008 kl. 17:50

Oprindeligt skrevet af Lars Larsen Lars Larsen skrev:

Står foroven i denne tråd.

Det der står foroven, er afgørelsens konklusion. Jeg ville meget gerne se hele afgørelse, herunder Forbrugerklagenævnets argumentation og bemærkninger.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu