|
|
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Forfatter | |
Lars Larsen ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 01-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 268 |
![]() |
Naturligvis skal det i retten, men et skriftligt tilsagn fra Proshop samt Forbrugerklagenævnets afgørelse underbygget af en sagkyndig vil uden tvivl give mig ret og sende Proshop endnu en regning på diverse sagsomkostninger.
Lars |
|
![]() |
|
Lars Larsen ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 01-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 268 |
![]() |
Det bliver i øvrigt rart når lovgivningen bliver ændret så man kan løbe direkte ned i Fogedretten med afgørelsen fra Nævnet.
Lars |
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Små slag, de store koster penge... ![]() En forhandler med E-mærket har reelt denne forpligtelse i dag. Hvis ikke forhandleren betaler eller anlægger en retssag, ryger E-mærket. Det næste spørgsmål bliver så om forbrugerne har n*sser til en retssag, der kan vare 3-5 år, og hvor de måske risikerer en regning på 50000 kroner for modpartens advokatudgifter hvis de taber sagen? Måske siger de ja til advokatens storslåede tilbud om at droppe sagen, når stævningsmanden har været forbi? EDIT: hvis man bor i nærheden af forhandleren, og hvis man selv kender lidt til købeloven, er det i øvrigt en overvejelse værd at droppe Forbrugerklagenævnet (specielt hvis de ikke forkorter deres sagsbehandlingstid) og gå direkte til domstolene efter de nye regler om småsager. Redigeret af JesperLund - 01-Maj-2008 kl. 20:10 |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
![]() |
Som du selv skriver går overvejelserne på at det skal være forhandleren der skal anlægge sagen, hvilket jo betyder at bevisbyrden kommer til at ligge hos dem. Det er da en væsentlig forbedring af i dag. Da den nye lov bliver tilpasset for at beskytte forbrugerne tvivler jeg på det kommer til at koste forbrugeren noget særligt at gå i retten for at forsvare en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet og en tidshorisont på 3-5 år for en afgørelse tror jeg heller ikke på. Forhåbentlig vil det også kun være spørgsmål af mere generel karakter der kan udløse en sådan retsag. Vi har jo heldigvis ikke amerikanske tilstande.
Lars |
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Det er en misforståelse. Det står domstolen frit hvordan de vil bedømme parternes anbringender ("beviserne"). |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
Sandal ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2585 |
![]() |
Der er ingen hold i det du skriver. For det først, ved vi slet ikke, om der kommer en ny lov. Det har været omtalt i medierne og af nogle politikere, men der er meget langt herfra og til en faktisk lov. For det andet, så bliver omkostninger med største sandsynlighed ikke mindre end de er i dag. Forbrugeren kan selvfølgelig vælge at føre sin sag, men en advokat vil altid være at anbefale og hans salær bliver ikke mindre. For det tredje, så så tager en sag langt fra 3-5 år (hvor har du de tal fra?). Vil antage, et en almindelig forbrugersag kan afgøres i løbet af 1-2 retsmøder, så alt i alt bliver det maksimalt 6 måneder for byretten og nok ca. det samme for landsretten. Forbrugersager vil kun sjældent kunne komme i højesteret. |
|
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
|
![]() |
|
![]() |
Jesper Lund
Det tror jeg ikke domstolen får lov til at bestemme. Det er Folketinget der udformer lovene og vi har jo endnu ikke set andet end tanker og ideer og hensigtserklæringer. Da en eventuel sag allerede er blevet afgjort ved en uafhængig instans(Forbrugerklagenævnet), skal der vægtige grunde til for at omstøde en sådan afgørelse. Det er jo meningen at denne ændring skal laves for netop at styrke afgørelserne hos Forbrugerklagenævnet og gøre dem bindende. Parterne har allerede haft alle muligheder for partsindlæg ved behandlingen af sagen hos FK. Lars Sandal PS Det er ikke mig der påstår en sag tager 3-5 år, tværtimod. Redigeret af Lars Larsen - 01-Maj-2008 kl. 21:24 |
|
![]() |
|
Sandal ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2585 |
![]() |
Det er da dig der skriver det, så har lidt svært ved at tolke, hvad du faktisk mener. EDIT: Undskyld, ser nu, at det er brugeren JesperLund der har skrevet dette. Redigeret af Sandal - 01-Maj-2008 kl. 22:13 |
|
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
|
![]() |
|
![]() |
3-5 år som jeg skrev er selvfølgelig i overkanten, men 6 måneder tror jeg simpelt hen ikke på. Se f.eks. denne statistik fra Domstolsstyrelsen. |
|
|
|
![]() |
|
![]() |
De tal du henviser til, er fra før regler småsagsproces trådte i krav (1. januar 2008). Som det fremgår af denne statistik, så vil langt de fleste sager kunne behandles efter disse regler, hvilket meget gerne skulle afkorte behandlingstiden, da der som udgangspunkt ikke afholdes forberende møder. |
|
|
|
![]() |
|
![]() |
Vi er vel enige om at det optimale ville være hvis en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet er at betragte som en domsafsigelse og at kendelsen kan ankes til en slags appeldomstol. Er der ikke sket procedurefejl eller tilkommet nye oplysninger stadfæstes Nævnets afgørelse. Ønsker forhandleren på trods af dette at fortsætte sagen skal gebyret være så højt at selv Spies ville opgive denne åbenbart grundløse sag. Der vil desuden allerede på dette tidspunkt, da en eventuel anke ikke får opsættende virkning, være foretaget udlæg i virksomheden af Fogedretten, hvilket vist ikke mange virksomheder vil have stående på sig.
Er der i øvrigt tilfælde hvor en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet er blevet ændret i retten? Lars |
|
![]() |
|
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
Jeg har haft 2 sager kørende i hh. sø og handelsretten og en i landsretten som er anket til højesteret... ene sag startet i 2000 og afsluttet i 2006 (sø og handelsretten) og den anden startet i 2004 (primo) og kører stadig.. anket til højesteret da modparten tabte med et brag... begge sager er flere år længere end hvad domstolstyrelsen nævner som sagsforløb.. så enten har jeg bare været uheldig eller også er domstolstatistikken ikke meget værd. Den til højesteretten blev ubegrundet omberammet til en dato der lå 6 mdr senere end den første.. ikke foranlediget af hverken mig eller modparten. Redigeret af rhsin - 02-Maj-2008 kl. 13:23 |
|
Mvh
René |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |