Jeg vil her komme med en oplevelse af det samlede forløb med en defekt PS3 købt hos amazon.co.uk
Min PS3 40 GB købt april 2008 ville ikke starte, så jeg sendte en mail til Amazons kundeservice søndag den 4. januar. Først onsdag 7. januar fik jeg svar tilbage. Lidt sent, men det er nok den travleste tid på året med returnering af produkter osv. Amazon bad mig først kontakte Sony for at få bekræftet at den var defekt.
Fra andre brugere her på recordere vidste jeg at Sony i DK kun vil røre PS3'er købt i Norden, så jeg kontaktede Sony's hotline i England. De ville imidlertid ikke have med sagen at gøre, men henviste mig til den europæiske support i Danmark. Den kan man kontakte per mail eller telefonisk. Imidlertid er den telefoniske hotline dyr: 5 kr i minuttet, også når man venter i køen. Supportmedarbejderen kunne efter min beskrivelse af problemet med det samme sige at den skulle retur til butikken.
Dagen efter, den 8. januar ringede jeg til Amazons kundeservice og gav dem beskeden. Jeg blev spurgt om et referencenummer fra Sony's support, men et sådan havde jeg ikke fået. Efter et par minutters venten fik jeg besked på at sende maskinen retur. Da de ikke længere solgte PS3 40 GB, ville jeg få det fulde beløb retur. Per mail fik jeg fragtseddel samt dokumentation, der skulle vedlægges i kassen. Fragtsedlen kan dog ikke benyttes til at sende pakker til England, men jeg klistrede den på alligevel for at lette administrationen hos Amazon. Fragt omkostningerne ville jeg få dækket, hvis jeg lagde dokumentation i pakken. Det var lidt besværligt, da jeg dermed ikke kunne komme med en lukket kasse hen på posthuset.
På Postdanmarks track and trace kunne jeg se at pakken kom frem til Amazon tirsdag den 13. januar om morgenen. Samme dag sidst på eftermiddagen fik jeg en mail om at pengene var overført til samme konto, hvorfra jeg havde betalt min PS3. Imidlertid var mine fragtomkostninger (372 kr) ikke blevet refunderet. Jeg skrev høfligt tilbage, at jeg på trods af forsikringer om det modsatte, ikke havde fået disse udgifter refunderet. En time efter klokken 10 om aftenen fik jeg svar. Amazon beklagede fejlen, og pengene ville med det samme blive overført.
2 dage senere, den 15. januar, var pengene kommet ind på min konto. Dog ikke fragtomkostningerne, der var blevet oveført lidt senere. Jeg regner dog med at fragtomkostningerne kommer ind på kontoen i dag, den 16. januar. Man skal dog være opmærksom på at hvis man betaler med for eksempel et Master Card, er det til den kreditkonto pengene bliver refunderet til.
Samlet set fortryder jeg ikke at have købt hos Amazon på trods af det sikkert har været lidt mere besværligt i forhold til hvis jeg havde købt i DK. Besparelsen var betragtelig og hele købsbeløbet plus fragtomkostninger blev refunderet. Oveni har jeg stadig de to PS3 spil jeg fik oveni ved køb af min PS3 40 GB. Dog fik jeg ikke refunderet de cirka 20 pund spillene i alt havde kostet inkl. fragt. Jeg har da også valgt at bestille en ny PS3 80 GB hos Amazon.
|