Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
|
Sendt: 07-Januar-2009 kl. 21:47 |
Sschmidt skrev:
Kandersen skrev:
Startrek skrev:
Lyder det ikke som en stor fejl, at PS3 skulle kunne snede HD-Bitstream over HDMI or optical connector ???????? | Via optisk SP/DIF er det slet ikke fysisk muligt at gøre, da båndbreden ikke er stor nok i SP/DIF interfacet. Så jo, det er noget sludder. |
Det er ikke et båndbreddespørgsmål som sådan - det elektriske/optiske interface ville sagtens kunne understøtte HD multichannel-lyd. Det er fordi der ikke er understøttelse for formaterne i S/PDIF standarden, og man vil åbenbart ikke indføre det. Det er kun HDMI der udvikles nye formater til i dag.
Mvh Steen |
Jeg er godt klar over, at den fysisk optiske leder sagtens kan klare det. Men det nytter jo ikke noget, hvis udstyret i begge ender ikke kan. Det svare ligesom til at sige, at bare fordi du har et kat. 6 netværkskabel, der snildt kan klare 2Gbit, så får du altså ikke 2Gbit ud af det medmindre udstyret i hver sin ende kan klare det. Derfor KAN SP/DIF interfacet IKKE klare det. Det skal laves helt om, og så er det ikke længere SP/DIF interface, så er det et nyt interface. Og det er mig bekendt ikke bare gjort med at tilføje formater, (altså software). Der skal fysiske ændringer til på selve interfacet.
|
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
|
Sendt: 08-Januar-2009 kl. 09:49 |
Lillebak skrev:
The PS3's default is to convert recognized audio streams to Linear PCM, an uncompressed audio format, for output via HDMI or digital optical audio. This can be advantageous if, for example, you're outputting to an HDTV that has built-in speakers and decodes only Linear PCM. If you're using your own home theater receiver, though, you'll want to use the Bitstream setting: In this mode, the PS3 passes the audio "bitstream"--be it Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS, or DTS-HD--through to your receiver via the HDMI or optical connector; from there, the receiver decodes the audio and outputs it to your speakers. |
Nu skal man jo nok ikke bruge PC World som troværdig kilde for ret meget AV relateret, men humlen er:
PCM: HDMI udsender 5.1 PCM (vistnok 7.1 hvis kilden har det?) fra alle kilder.
Bitstream: HDMI udsender DD og DTS som bitstream. TrueHD nedkonverteres til DD (eller DTS? Jeg er lidt usikker her), og udsender således bitstream DD, men ikke en TrueHD bitstream. DTS-HD er designet så man kan bitstreame en "core" DTS stream, og det er således dén man får når man vælger bitstream. Dvs. ved bitstream får du godt nok en 5.1 bitstream til receiveren, men ikke en HD bitstream. For at få HD lyd ud af en PS3, skal man vælge PCM, og dermed også lade PS3'en dekode alle formater, inkl. DD og DTS, til PCM.
|
 |
AlexSmedegaard
Super bruger
Oprettet: 04-Maj-2008
Point: 309
|
Sendt: 08-Januar-2009 kl. 09:51 |
SteffenD89 skrev:
fint fint =) |
Okay, så jeg kan slet ikke bruge det, da jeg kun kører billede over HDMI? Min forstærker modtager signalet analogt nemlig :)
|
 |
lunddal
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8661
|
Sendt: 08-Januar-2009 kl. 10:14 |
AV Precision skrev:
Bitstream: HDMI udsender DD og DTS som bitstream. TrueHD nedkonverteres til DD (eller DTS? Jeg er lidt usikker her), og udsender således bitstream DD, men ikke en TrueHD bitstream |
Dolby TrueHD indeholder som regel et skjult Dolby Digital spor, som så bitstreames fra PS3.
Kun Warner har valgt ikke at gøre det på den måde og har i stedet valgt at lægge DD sporet for sig selv, og det skal så vælges manuelt.
|
 |
Naiera
Platin medlem
Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12370
|
Sendt: 08-Januar-2009 kl. 10:24 |
AV Precision skrev:
Bitstream: HDMI udsender DD og DTS som bitstream. TrueHD nedkonverteres til DD (eller DTS? Jeg er lidt usikker her), og udsender således bitstream DD, men ikke en TrueHD bitstream. |
Ja, PS3'en udsender 7.1 hvis kilden har det. 'Core'-sporet i TrueHD er kun et DD-spor på 640 kbit.
|
 |
Lillebak
Ny bruger
Oprettet: 07-Januar-2009
Point: 11
|
Sendt: 08-Januar-2009 kl. 15:01 |
AV Precision skrev:
Lillebak skrev:
The PS3's default is to convert recognized audio streams to Linear PCM, an uncompressed audio format, for output via HDMI or digital optical audio. This can be advantageous if, for example, you're outputting to an HDTV that has built-in speakers and decodes only Linear PCM. If you're using your own home theater receiver, though, you'll want to use the Bitstream setting: In this mode, the PS3 passes the audio "bitstream"--be it Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS, or DTS-HD--through to your receiver via the HDMI or optical connector; from there, the receiver decodes the audio and outputs it to your speakers. |
Nu skal man jo nok ikke bruge PC World som troværdig kilde for ret meget AV relateret, men humlen er:
Bitstream: HDMI udsender DD og DTS som bitstream. TrueHD nedkonverteres til DD (eller DTS? Jeg er lidt usikker her), og udsender således bitstream DD, men ikke en TrueHD bitstream. DTS-HD er designet så man kan bitstreame en "core" DTS stream, og det er således dén man får når man vælger bitstream. Dvs. ved bitstream får du godt nok en 5.1 bitstream til receiveren, men ikke en HD bitstream. For at få HD lyd ud af en PS3, skal man vælge PCM, og dermed også lade PS3'en dekode alle formater, inkl. DD og DTS, til PCM. |
Nej, det lader til at PCWorld ikke var den bedste reference. Jeg legede lidt med det igår aftes. Og ja, jeg modtager en Dolby Digital signal så snart jeg vælger Bitstream på en BluRay med TrueHD (Indiana Jones, den nye). Om det er nedkonverteret fra TrueHD eller noget der er trukket ud af TrueHD streamen, tør jeg ikke sige.
|
 |
Sschmidt
Super bruger
Oprettet: 02-December-2007
Point: 379
|
Sendt: 08-Januar-2009 kl. 17:07 |
Kandersen skrev:
Sschmidt skrev:
Det er ikke et båndbreddespørgsmål som sådan - det elektriske/optiske interface ville sagtens kunne understøtte HD multichannel-lyd. Det er fordi der ikke er understøttelse for formaterne i S/PDIF standarden, og man vil åbenbart ikke indføre det. Det er kun HDMI der udvikles nye formater til i dag. |
Jeg er godt klar over, at den fysisk optiske leder sagtens kan klare det. Men det nytter jo ikke noget, hvis udstyret i begge ender ikke kan.
Det svare ligesom til at sige, at bare fordi du har et kat. 6 netværkskabel, der snildt kan klare 2Gbit, så får du altså ikke 2Gbit ud af det medmindre udstyret i hver sin ende kan klare det.
Derfor KAN SP/DIF interfacet IKKE klare det. Det skal laves helt om, og så er det ikke længere SP/DIF interface, så er det et nyt interface. Og det er mig bekendt ikke bare gjort med at tilføje formater, (altså software). Der skal fysiske ændringer til på selve interfacet. |
IEC 60958-3 (comsumer-delen af den standard der bl.a. dækker S/PDIF) beskriver maksimalt 768 kHz og 24-bit i stereo. Dette er faktisk nok til Dolby TrueHD med 8 kanaler. Jeg ved godt DD TrueHD undersøtter op til 14 diskrete kanaler, men op til 8 kanaler kunne i hvert fald implementeres i software, at overføre via S/PDIF, med eksisterende transceivere. Og hvis man endelig ville understøtte mere end 8 kanaler, er der vel ikke noget i vejen for at udvide IEC 60958 spec'en imens man bevarer bagudkompatibilitet (ligesom HDMI 1.1 -> 1.3 eksempelvis). Der skal alligevel nye afspillere (BD) og AV-receivere til, hvis man vil afspille DD TrueHD - disse kunne så benytte sig af den nye spec S/PDIF transceivere, som fint ville virke med allerede eksisterende kabler.
Jeg er sikker på den manglende vilje skyldes problemer med understøttelse af DRM i S/PDIF. De (S/PDIF) kontrakter og standarder der ligger ude hos udviklingshusene, er sandsynligvis formuleret alt for åbne, til at man kan implementere DRM på en kontrolleret vis idag. Det har intet med båndbredde at gøre. Den køber jeg simplthen ikke.
Mvh Steen
|
 |
amorbavian
Guld medlem
Oprettet: 19-April-2008
Sted: Sweden
Point: 3010
|
Sendt: 12-Januar-2009 kl. 10:28 |
@Kandersen
Det problem, jeg beskrev tidligere med Tiesto maa ligge i en FW opdatering. Jeg har altid haft PS3 paa PCM (selvom jeg kun har Z5300). Paa Tiesto skiftede den automatisk til DTS naar man valgte DTS MA paa BD'en. Som sagt saa jeg den forleden, og den blev bare paa STEREO efter jeg skiftede til DTS MA.
Nu skal jeg aabenbart skifte til BITSTREAM foer den automatisk skifter til DTS. Dog syntes jeg at lyden var bedre foer, hvis det er muligt.
|
BORING!
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 12-Januar-2009 kl. 23:02 |
amorbavian, jeg har lige testet her til aften, og jeg har ingen problemer med DTS-HD lyden.
Og min PS3 står til PCM, det er også det min receiver modtager. Så alt er som det skal være her.
Redigeret af Kandersen - 12-Januar-2009 kl. 23:02
|
|
 |
amorbavian
Guld medlem
|
Sendt: 13-Januar-2009 kl. 11:34 |
Det maa vaere fordi Z5300 egentlig ikke kan afspille HD lyde. Men det er vel stadig PS3, der skulle omkode dem, og saa sende dem som alm. DTS? Ud fra det skulle det virke som foer, altsaa paa PCM, hvor den stadig skifter til DTS.
|
BORING!
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 14-Januar-2009 kl. 09:37 |
amorbavian skrev:
Det maa vaere fordi Z5300 egentlig ikke kan afspille HD lyde. Men det er vel stadig PS3, der skulle omkode dem, og saa sende dem som alm. DTS? Ud fra det skulle det virke som foer, altsaa paa PCM, hvor den stadig skifter til DTS. |
Hvis din PS3 står til bitstream, så mener jeg ikke PS3éren dekoder signalet. Det sendes bare digitalt til din receiver, og så er det op til den at gøre med det, som den nu kan/skal.
Hvis din receiver kan modtage PCM, så vil jeg da anbefale at lade den stå til det, og så lade PS3éren om det.
Din Z5300 tror jeg ikke kan klare HD, men uanset om den kan eller ej, så skal PS3éren stå til PCM.
|
|
 |
amorbavian
Guld medlem
|
Sendt: 14-Januar-2009 kl. 10:06 |
Hvis din receiver kan modtage PCM, så vil jeg da anbefale at lade den stå til det, og så lade PS3éren om det.
Det gjorde jeg jo ogsaa, indtil Z5300 bare valgte at blive paa stereo paa Tiesto, efter jeg skifter til DTS HD paa BD'en. Og saa vidt jeg husker, ud fra specs, kan den godt modtage PCM.
|
BORING!
|
 |