Ja, i har misforstået det ;)
Dolby TrueHD og Dts HD MA er lossless komprimering. Lyden fylder naturligvis mindre efter komprimering (TrueHD/HD MA) end den gør uden komprimering (PCM).
Man regner som hovedregel med, at de 2 lossless algoritmer kan pakke med ca. 50% (lydsporet fylder altså ca. det halve efter komprimering).
Et ukomprimeret 5.1 16bit 48KHz PCM lydspor har en bitrate på 4,6 mbit/s. Komprimeret til TrueHD ville man altså forvente en gennemsnitlig bitrate omkring det halve, dvs. 2,3 mbit/s. Det stemmer vel meget godt overens med de 1,8-2,5 mbit/s ;)
Det er altså den pakkede bitrate, ikke den udpakkede, displayet på PS3'en viser. Det er også logisk nok (tænk bare på hvad video bitraten skulle vise, hvis det var den dekodede bitrate :D)
Desuden ville alle encodecs af lydsporet (inkl. de lossy som almindelig DD og Dts) jo også blive dekodet til 4,6 mbit/s PCM. Forskellen på lossy og lossless er jo bare, at lossless dekoder til præcis den samme PCM som blev smidt ind i enkoderen, hvorimod de lossy helt har fjernet noget af den oprindelig PCM for at kunne komprimere endnu hårdere end 50%.
Bemærk, at der nogen gange bruges forskellige lydspor til PCM og TrueHD på titler, som har begge dele. Hvis PCM udgangspunktet ikke er det samme holder tommelfingerreglen med ½ størrelse ifht. PCM selvfølgelig ikke. F.eks.:
5.1 16bit 48 KHz PCM => (4,6 mbit/s)
5.1 24bit 48 KHz TrueHD => (6,9 mbit/s komprimeret til ca. 3,45 mbit/s)
Redigeret af ArneBjarne - 26-Marts-2008 kl. 23:27