recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PS3 som mediaserver og PSP remote?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPS3 som mediaserver og PSP remote?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
supermolle Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-April-2007
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Emne: PS3 som mediaserver og PSP remote?
    Sendt: 14-Februar-2009 kl. 16:44

Hej eksperter.

Jeg har en PS3 og en PSP, og jeg overvejer at investere i en NAS til opbevaring af mine billeder, videofilm og musik. Jeg har bl.a. set på Qnas, synology, netgear & Zyxel m.v. Derudover har jeg kigget lidt på Ipod Touch, logitech squeezebox og sonos, samt Tvix.

Jeg har læst en del i dette forum og andre, men synes ikke jeg har fundet den helt rigtige løsning til mine behov. Synes at squeezeboxen er dyr, og kan kun bruges til musik. Derudover kunne apple Itv og en Ipod touch også fungere, men der er jo en ret begrænset plads, og så er jeg i tvivl om den kan tilsluttes en NAS med DNLA. Tvix mangler display i remoten.

Ønsker/forventninger til løsningen

Mine ønsker med en løsning er, at kunne afvikle musikfiler (mp3) fra f.eks. en NAS serveren, og vælge musikken direkte fra f.eks. PSP’en uden at skulle tænde tv’et. Skal kunne skifte sang uden at skulle tænde fjernsynet (jeg kender kun til sonos, Ipod Touch, squessbox og PSP’en som kan dette).

Hurtig opstartstid… det må ikke tage en hel formiddag;o)

Enkelt i brug (konen skal kunne betjene det)! Jeg ved det – store krav…

Derudover vil jeg også gerne kunne afvikle lidt film (bl.a. egne optagelse) og billeder.

Hvilken NAS kan i anbefale? Kan se andet sted i forummet at synology er populær, idet den kan streame medie filer til ps3en.  Kan dog se at flere andre også har multimedia extender der understøtter UPnP eller DNLA3 (jeg har umiddelbart ikke brug for de mere avancerede funktioner som torrent og ftp server… umiddelbart). 

Hvad siger i til følgende Zyxel løsning.  http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=391165 mangler jo desværre display i remoten, hvilket desværre ikke umiddelbart kan løses – eller hvad?

Såfremt I kender til gode link over ovenstående, må i gerne smide dem op.

Min egen favorit kunne være en tvix, med en remote med et lille fint (ipod agtigt) display, således at man ikke skal tænde fjernsynet, hver gang man skal afspille musik.

Så det enkelte spørgsmål er vel – hvad vil i selv vælge hvis i skal lave en tilsvarende løsning.

Jeg takker på forhånd og ser frem til nogle spændende svar.

Hilsen Thomas

Til top
ClausJ Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 559
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2009 kl. 19:18
Jeg bruger en D-Link DNS-323 med 2 x 1 TB harddiske i og Twonky installeret til min PS3 og PSP - det spiller fint

Redigeret af ClausJ - 14-Februar-2009 kl. 19:19
Til top
Haapanen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-August-2008
Status: Offline
Point: 137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2009 kl. 20:53
Hmm.. er det ikke nok at tilslutte en ekstern harddisk og bruge psp som remote ?
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2009 kl. 22:14
En NAS er først og fremmest en storage. (Network Attached Storage)
Flere NAS'er har så en mulighed for også at afvikle andre ting, og det kan fx. være en eller anden form for medieserver.

Sådan én er nødvendig, hvis 'enheden' ikke selv har funktionalitet til at hente filer selv.

Sonos er indenfor musikafvikling et eksempel på en enhed, der selv klarer ærterne og derfor kun skal hente noget musik på netværket - her i form af en simpel form for storage.
Squeezebox og fx. Noxon er afhængige af, at NAS'en eller en anden enhed fungerer som server. Enhederne i denne løsning fungerer så som fjernbetjeninger af serveren, som streamer musikken til enheden. Squeezebox har mediesoftwaren Squeezecenter til at levere lyd, og Noxon kan fx. have Twonkyvision som server. Denne er en UPnP-server.

Mht. filmafvikling skal der også findes en afspiller, og der kan PS3'en sikkert klare ærterne.

Jeg har ingen kendskab til PS3, men den skulle være DLNA-certificeret, og dér kommer Synology ind i billedet. Den er DLNA-cerificeret ligesom PS3. Det er Qnap sikkert også.

Qnap og Synology er NAS'er med en vis mulighed for at afvikle programmer til streaming som beskrevet ovenfor. De har typisk 128 MB RAM og 500 MHz CPU.
Qnap er lidt dyrere, men de har efter sigende lidt bedre byggekvalitet og de er vist lidt bedre designet (?). IMO taler vi dog om en server, og den skal gemmes væk, fordi den ikke gør gavn stående fremme!

Vedr. Twonky er der et problem for tiden. Der er kommet en ny version, som indtil videre ikke kan installeres på en NAS, så derfor kører vi Twonky-brugere videre på den tidligere version: http://www.twonkyforum.com/unsupported/4.4.11/
Den version fungerer glimrende! Linket ovenfor peger på installationsfiler til div. understøttede NAS'er. (NB. Hvis du skulle kigge forgæves efter DS-207+, så er den omfattet af 107+ )

Venligst
Søren



Redigeret af Breddam - 14-Februar-2009 kl. 22:15
Til top
Bruger udmeldt 8 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 05-August-2008
Status: Offline
Point: 650
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2009 kl. 09:58

Hej Supermolle

Jeg har et setup bestående af en Qnap og PS3 og det fungere perfekt. Jeg ser hjemmevideo, ser billeder og høre musik (wav + mp3) uden nogle problemer. Det fungere ret stabilt så det kan godt anbefales.

Qnap'en er ret let at installere og PS3 finder den let og er nok den lækreste af de andre nævnte NAS'er.

MVH



Redigeret af Stenholt - 15-Februar-2009 kl. 10:01
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2009 kl. 13:02

Oprindeligt skrevet af Haapanen Haapanen skrev:

Hmm.. er det ikke nok at tilslutte en ekstern harddisk og bruge psp som remote ?

Jo, det sad jeg også og tænkte på.. Hvorfor dog rode sig ud i en NAS, hvis musikken bare skal afspilles fra en PS3 og styres via en PSP.

Det spiller fint det hele, også uden TV er tændt.

 

Til top
Per Korshøj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 603
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2009 kl. 14:13

Jeg kører med en NAS-løsning (synology ds107e) og har lige forsøgt mig med IR-Shell til PSP (dette kræver dog CFW). Virker perfekt PSPén kan afspille alle mine MP3 filer via en windows mappestruktur. Desuden understøtter Synologyén PS3 så her kan der kikkes billeder, film og høres musik..

Synologyén fungerer også som itunes server, så der skulle heller ikke være nogle problemer ipod/iphone osv.

Helt klart fortaler for en NAS løsning



Redigeret af Per Korshøj - 16-Februar-2009 kl. 14:15
Per Korshøj




Til top
supermolle Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-April-2007
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2009 kl. 18:42

Hej alle sammen.

Tak for de fine svar - jeg har lige et par yderligere spørgsmål/kommentarer.

Jeg mener at NAS løsningen er den bedst pga. støj (en ekstern harddisk skal stå inde i stuen, hvorimod jeg kan gemme NAS'en væk). Så har jeg en idé om at overførelsen af data til NAS'en vil være nemmere, da de bærbare computere kan overføre til/fra den trådløst, hvorfor den vil være naturligt at overføre billeder og musik til den. Ved godt at en ekstern USB harddisk i princippet kan det samme, men tror at den daglige dovnskab vinder i længden

Et par hurtige spørgsmål. Processorkraft er som udgangspunkt, "så meget som muligt", men hvad er et minimum til f.eks. at afvikle film?

Synology VS. Qnap - er der nogle væsentlige argumenter for den ene kontra den anden?

Mht daglig brug af PSP og PS3, er det hurtigt og intuitivt, eller er der megen manøvrering i undermenuer?

Tak for info vedr IR-Shell (kendte det ikke - http://irshell.org/site/ til andre som er nysgerrige) 

Tak for de mange fine svar.

Mvh Thomas

 

Til top
Bruger udmeldt 8 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 05-August-2008
Status: Offline
Point: 650
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2009 kl. 20:39

Hej Thomas,

Et par hurtige spørgsmål. Processorkraft er som udgangspunkt, "så meget som muligt", men hvad er et minimum til f.eks. at afvikle film?

Det kommer an på hvordan du har tænkt dig at "forbinde" enhederne. Jeg har både prøvet trådløst og kablet. Min konklusion er at en kablet forbindelse fra NASen til PS3'en er at foretrække hvis du skal sende store data mængde såsom film  Ellers risikere du at det hakker i det. Et andet eksempel er at jeg ikke kan lægge ny musik på qnap'en hvis jeg samtidig vil høre musik via PS3'en hvis det er rent trådløst. Det kan jeg godt når det er kablet. Du kan stadig godt gemme NAS langt væk bare kablet er langt nok.

MVH

Jeg helt enig i at en NAS er en langt mere elegant løsning og at fortrække pga støj og den meget større fleksibiltet end " bare" at hægte en ekstern hd på PS3'en. Du har også trådløs forbindelse fra alle dine pc'er og skal derfor ikke flytte rundt hele tiden.

Til top
Per Korshøj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 603
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2009 kl. 08:31

Jeg har, som du kan se i min signatur, en synology. Den understøtter som udgangs punkt ikke PSP uden at du selv er inde og lave nogle ændringer og også bruger irshell. Nok lidt mere nørdet. Her er en guide

http://www.synology.com/wiki/index.php/Accessing_DS408_From_ PSP_via_NethostFS_and_IRShell

Qnapen kommer med Twonky hvor PSPén er understøttet via rss feed

som du kan se her

http://www.qnap.com/images/products/Application/TS209AP10.ht m

Så man skal nok gøre op med sig selv om man vil bruge irshell eller rss feed mht til PSPén

Streaming til PS3 understøtter de begge..

 

Mht. til processor kraft, ja så kan begge klare det meste helt nede fra lowprice produkterne. Min 107e har ikke den største processor og heller ikke så mange ram, men kører fint, Og så bruger den "kun" 19w standby og 26w ved load.. Men det er ikke galt set iforhold til at have en PCér til at stå til samme formål.

Per Korshøj




Til top
supermolle Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-April-2007
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2009 kl. 17:51

Tak for svarene.

Jeg har kigget lidt på Synology DS207+ eller QNAP TS-209 II Turbo NAS, og vil smide 2 x 1TB samsung diske i. Prisen er næsten den samme, så det er vel mest om smag.

Primært er det softwaren der er forskellige, som jeg lige læser det, da funktionerne er næsten identiske (fine nok til mine behov). Har nogen af jeg prøvet begge modeller/software, og hvad kan i bedst lide?

Mvh Thomas

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2009 kl. 18:28
Det ser ud til at der er forskel i performance på de to modeller - kig nærmere på NAS Charts fra Smallnetbuilder.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu