TobiasKM skrev:
Fordi disc plads er ret irrelevant for grafikken.
Der bruges forskellige kompressions teknikker på Xboxen der gør at langt de fleste spil kan passes ned på en DVD skive.. Blu-Ray formatet giver selvfølgelig nogle fordele, du har bedre plads til bedre lydkvalitet, og et spil som MGS4 bruger rigtig meget plads fordi film i HD kvalitet fylder rigtig meget.. Og det er jo noget det gør rigtig meget brug af.
Men det ændrer ikke på at det ikke nytter noget at have 25 gb texture data når du stadig kun har 512mb ram at overføre det til.
For grafikken er Blu-Ray ligegyldig, men det giver udvikleren nogle friheder på nogle bestemte områder. |
Men det er så også kun en lille del af "problematikken".
De udviklerer som udgiver til flere platforme, skal jo tage hensyn til alle tilgængelige og aktive konsoller på markedet - på både godt og ondt. Det vil være for dyrt og tidskrævende at udvikle til hver enkelt maskine/platform.
Desværre går det så bare udover PS3 i denne omgang, da X360 er laveste fællesnævner rent hardwaremæssigt (udover Wii selvfølgelig). Udviklerne bruger oftest X360 (hvis ikke altid) som standard, og det går som regel udover PS3 konverteringerne - senest set i Fallout 3.
Blu-Ray mediet har dog den fordel at SONY bl.a. kan koncentrere sig mere om eksklusive titler såsom Metal Gear Solid (IV). Jeg har ikke set et spil som overgår MGS IV rent grafisk. Det næste store eksklusive titel er Killzone 2, og det ser forbandet godt ud.
På længere sigt er jeg helt sikker på at PS3 trækker fra X360...det kræver bare at udviklerne kan udnytte Cell-arkitekturen optimalt. Der er sket store fremskridt siden launch, men det kan stadig blive bedre.