recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PT-AE4000 2:35:1 / 16:9
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPT-AE4000 2:35:1 / 16:9

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
CyberHouse Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 105
Direkte link til dette indlæg Emne: PT-AE4000 2:35:1 / 16:9
    Sendt: 16-Februar-2010 kl. 17:59
Hej Med Jer

Jeg går og overvejer et setup med panasonic projetor samt et motoriseret lærred fra Quailtyscreen ca. 106" i 2:35:1.

Spørgsmålet er om det fungerer? hvordan er kvaliteten ved film flimet i henholdsvis 2:35:1 og ex. 1:85:1

Nogen forslag/input omkring lærred type, gain m.v

Troels
Pioneer LX5090H | Pioneer SC-LX72 | B&W - Cm 7, Front | B&W - CMC2 - Center | B&W - CCM65, Surround | B&W - ASW CM10 - Sub | Samsung BDP-1500
Til top
bQvle Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-November-2009
Sted: Danmark
Point: 150
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2010 kl. 23:10
Kan se du har Pio tv. Hvis du er black-level fanatiker så skal du nok gå efter et kontrast grå lærred. og med en smule gain. 

Firehawk G3 skulle vidst være det eneste kontrastgrå lærrede hvor det ikke går ud over kvaliteten. det er også ISF godkendt. hvilket jeg mener betyder at du ser det som projekteren viser. Dvs ingen falske farver eller lign. pga lærredet.

Ellers skal du gå efter en hvid dug, men jeg vil stadig anbefale dig at få en smule gain i. når panasonic'en zoomer ind til 2:35:1 format gør den det bare i et 16:9 format, så den kommer til at lyse ud over toppen og bunden af lærredet. det kan så maskes væk i indstillingerne. Men idet den zoomer på den måde vil det jo svare til et meget stort 16:9 lærred. så en smule gain til at kompensere for den tabte lysstyrke vil jeg tro er en nødvendighed.

Den kan selv detect om det er 16:9 eller 2.35:1. så du kan sætte den op til at zoome ud og lave bjælker i siderne når der afspilles 16:9 eller 4:3 matriale.

Det vil nok også være en god ide at finde den korteste Throw distance, og så bare bakke en smule tilbage. jo tættere den er monteret jo mindre lys-tab får du.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 18:08
Hej bQvle.

Tak for responsen. :-)  
"når panasonic'en zoomer ind til 2:35:1 format gør den det bare i et 16:9 format, så den kommer til at lyse ud over toppen og bunden af lærredet. det kan så maskes væk i indstillingerne." 
Der er vel sort afmaskning øverst og nederst på lærredet ?eller indstiller man sig ud af det i selv menu´en på PT-AE4000?

Du skriver 2:35:1 svarer til et stort 16:9 lærred, men er dimensionerne ikke noget smallere samt en del bredere?

Jeg er ikke total black level entusiast(dog rart), vil et lærred med en gain på 1,2 være fint?. Projektoren skal min. sidde omkring 4m fra - optimalt dog 6m.

Troels
Pioneer LX5090H | Pioneer SC-LX72 | B&W - Cm 7, Front | B&W - CMC2 - Center | B&W - CCM65, Surround | B&W - ASW CM10 - Sub | Samsung BDP-1500
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 18:16
Hvilket lærrede har du kigget på?
Til top
bQvle Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 18:20
Linsen er altid 16:9, så når du zoomer ind til 21:9 vil den i princippet udvide billedet så det går ud over lærredet i toppen og bunden.  men når du køber et 21:9 lærred er det jo afmasket med sort. så du vil sådan set ikke se det. 

Du indstiller projekteren til at skære toppen og bunden af billedet af, så når den går i 21:9 mode vil den ikke vise noget uden for lærred feltet. der vil dog altid slippe lidt lys ud. men det kan du ikke se på den sorte maske i lærredet.

prøv at se dette billede, det illustrere godt hvordan det fungere.
http://img134.imageshack.us/img134/2258/ae4000anamorphic.jpg

Det den gør er enligt det som hedder "Type A", og så kan du lave det som "Type B" ved at skære billedet i toppen og bunden i indstillingerne.

"Du skriver 2:35:1 svarer til et stort 16:9 lærred, men er dimensionerne ikke noget smallere samt en del bredere?"
Jo, det er et meget bredere format. på tegningen kan du se at den grønne firkant forstiller et alm. 16:9 format. og det sorte 2:35:1.

Jeg tror gain 1.2 er fint. man skal nok passe på det ikke bliver for meget. nok max 1.3.

Du kan se Screen Recommendations fra Projectorreviews.com her:

Jeg bruger selv min med et alm. gain 1.0 mat. Men det er også "kun" 106" i 16:9

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 19:51
Takker for svarene.

"Hvilket lærrede har du kigget på?" dette fra QS da det er klar til indbygning i loftet evt. med deres ReAct dug.  http://qualityscreen.dk/default.asp?Action=Details&Item=3744 ,ville dog rigtig gerne have løsningen med et tabtension.

bQvle: super forklaring - lærredet bliver 230x98 og svarer vel ca. 106" som jeg sidder ca. 3,5-4m fra.

Jeg skrev i første indlæg, hvorvidt det fungere - er kvaliteten af billedet i 2:35:1 dårligere end det samme vist på en "alm" 16:9 lærred med sort top & bund.?

Jeg vil bare nødigt vælge det fejl. Har en antagelse/forventning om at det må være nice at se filmene i dette format (2:35:1). I øvrigt, en super fed funktion med at den selv kan detekterer billedeformatet.

Troels
Til top
bQvle Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 20:09
Jeg tror ikke det er helt 106". da mit 106" 16:9 lærred er 234 x 132

Men hvis det er 230x98 burde du ikke have problemer med lysstyrken. så kan du montere den min 3.2m fra lærredet. jeg har sat min på 4.2, hvis jeg havde mulighed for det vil jeg nok have sat den lidt tættere. mit lærred har jo ca. samme bredde som du skriver. så de kan monteres ens.

Du får ikke dårligere kvalitet af et 2.35:1 lærred. det er ren og skær bare formatet på den afmaskning der er på lærredet.

Når jeg ser film i det format så savner jeg virkelig sådan et lærred. fordi de bjælker der kommer i top og bund jo ikke er helt sorte pga. det lys der opstår i rummet når projekteren er tændt. det giver bare en dårlig effekt på hele billedet syntes jeg.

Men i 16:9 matriale er jeg yderst tilfreds. og når der ikke er bjælker tænker man slet ikke over at det enligt er et lærred man kigger på.

Du vil jo nok få den modsatte oplevelse, når du får bjælker i siderne ved alm 16:9 matriale.

Jeg har valgt at den den flytter billedet ned i bunden af lærredet når det er 21:9 format. Så får jeg bare en stor bjælke i toppen. men det er knapt så irriterende.

Redigeret af bQvle - 17-Februar-2010 kl. 20:10
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 22:28
Du har ret, det er nok nærmere en 100". Jeg vil dog helst have projektoren siddende bagved sofa, da jeg antager, at det "støjer" mindre. Jeg kan se panasonic har et skema, der illustrere at den kan placeres mellem 3,2 - 4,7 m fra lærred. Det bevirker vil ligeledes mindre "lys" på lærredet, jo længere væk den sidder. Er der iøvrigt væsentlig støj fra den?

Ved 5.1 film er dine surr.back så passive eller mixes det ud i alle surr. højt. og hvordan lyder dette.?

Troels
Til top
Boogie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2006
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2010 kl. 08:29
Oprindeligt skrevet af CyberHouse CyberHouse skrev:

Du har ret, det er nok nærmere en 100". Jeg vil dog helst have projektoren siddende bagved sofa, da jeg antager, at det "støjer" mindre. Jeg kan se panasonic har et skema, der illustrere at den kan placeres mellem 3,2 - 4,7 m fra lærred. Det bevirker vil ligeledes mindre "lys" på lærredet, jo længere væk den sidder. Er der iøvrigt væsentlig støj fra den?

Ved 5.1 film er dine surr.back så passive eller mixes det ud i alle surr. højt. og hvordan lyder dette.?

Troels

Jep, i følge Pythagoras er det ca. 100" Smile
Til top
bQvle Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2010 kl. 10:39

Den støjer ca. som en tændt PC, men det høre du ikke når du ser film. Det er desuden en af de mest støjsvage projektere du kan få.

Min er monteret bag ved sofaen, og den afgive en MEGET retningsbestemt skinger hyletone, det lyder som om den kommer fra Linsen. så hvis jeg ligger bestemt i min sofa, så kan jeg høre den. rykker jeg hovedet 10 cm. så er den væk. 

Hvis projekteren var monteret lige over mig, eller foran mig, så vil jeg slet ikke kunne høre den lyd nogle steder. 

så jeg vil ikke mene at det er nødvendigt at montere den bag ved en.

Ved alm 5.1 lyd laver min forstærker det om til 7.1 så står der fx "DTS+Neo:6 Cinema" eller "DD-Dolby+Prologic IIx" så den tager surround kanalen og deler den ud på baghøjtalerne, på samme måde som Prologic laver et Stereo signal om til Surround.

Det fungere ganske udmærket. Jeg har kun oplevet en gang at det gav en negativ effekt, og det var med med en Bon Jovi koncert. det lød ikke så godt at hans stemme lavede echo i baghøjtalerne.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu