recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Smart TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pudsig nyopdukket feature...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pudsig nyopdukket feature...

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
svenks Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svenks Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Pudsig nyopdukket feature...
    Sendt: 30-Juni-2022 kl. 20:28
Hej Alle
Det er ikke nemt at ramme det rigtige forum, but here goes...

Jeg har en Google Tv med Chromecast (GTVCC). Den hænger på HDMI4 på mit Panasonic OLED TV. Jeg har en Marantz 7.2 Receiver (NR1604), den sidder så på HDMI2 så jeg kan bruge ARC - optisk forbindelse gav delay på lyden.

Det har funket meget godt, dog har jeg hele tiden skullet huske at slå den TV-setting, der hedder "Viera Cast" fra, hvis jeg efter at have set en film (med god lyd) ikke ville have at TV skulle tænde for Marantz'en. At se håndbold i surround kan altså være lige meget.

Jeg har så også brugt at trykke på HOME (huset) knappen på min GTVCC, inden jeg slukkede via OFF knappen, også på den fjernbetjening (den slukker også TV) - simpelthen for at starte GTVCC samme sted hver gang. All well and fine...

Men nu sker der det underlige, at når jeg trykker på HOME, tænder Marantz'en med TV Audio som indgang. Jeg troede at jeg havde glemt den Viera Cast indstilling, men nej. Den var slået fra, og i øvrigt er det nok at vælge HDMI4 på TV, når den er sat til - så tænder Marantz (men ikke nødvendigvis på TV Audio).

Jeg kan simpelthen ikke regne ud, hvorfor den er begyndt med det. Det er IKKE fjernbetjeningen der sender signal til Marantz, og den tænder ikke hvis jeg hiver HDMI2 ud af TV. Ergo er det fjernsynet eller min GTVCC der af sig selv har fundet på det nummer her. For jeg har IKKE ændret noget.

Der er sket 2 ting umiddelbart inden det her begyndte: Jeg har aktiveret Apple TV app'en (har fået 3 mdr gratis), men jeg kan ikke se hvad en tilfældig app skulle kunne gøre. Og så havde vi en strømafbrydelse, men hvordan den skulle kunne ændre opsætningen kan jeg heller ikke se.

Eneste gæt er, at der er kommet en opdatering til GTVCC, som jeg ikke har set og som har forårsaget det, men så vidt jeg kan se, er der ikke kommet en sådan.

Nu er det jo ikke et kæmpeproblem, men jeg hader når ting gør noget jeg ikke har bedt dem om. Så hvis der er nogen der har lyst til at komme med idéer og synspunkter, ville jeg blive glad.

På forhånd tak, MVH
Sven Sørensen 
Til top
svenks Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svenks Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2022 kl. 19:07
Addendum: 
Det viser sig at både Netflix- og YouTube knapperne også gør det!
Jeg er forvirret 😕
Mvh
Sven 
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2022 kl. 13:28
Du nævner Viera Cast, men Panasonics HDMI CEC-funktion kaldes Viera Link. Er det den rigtige indstilling, som du har fået fat i?
Til top
svenks Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svenks Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2022 kl. 13:43
Sorry, mente Viera Link.
Lidt for meget ChromeCAST her i hytten :)
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2022 kl. 14:47
Hmm, ud fra din beskrivelse så lyder det bestemt som om, at HDMI CEC stadig kører selv når du har slået Viera Link fra. Chromecast sender jo HDMI CEC forbindelser gennem TV'et, så det er TV'et der videreformidler dem til Marantz. Det kan måske være en fejl i TV'et – altså at den ikke får det slået fra. Måske en nulstilling af TV'et kan løse det. Vær dog opmærksom på, at billedindstillingerne så også ryger.

Panasonic har en funktion, som også kan tænde/slukke enheder, der ikke understøtter HDMI CEC, men den burde altid have været i dit TV, hvis det er en af de nyeste OLED TV. Med mindre du for nylig har opdateret firmwaren i TV'et?
Til top
svenks Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svenks Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2022 kl. 18:00
Tak for svaret
Tv er et 50hz1000 fra 2020, så det er rimelig nyt.
Jeg har lavet en opdatering inden for de sidste måneder, men præcis hvornår kan jeg ikke huske. Men jeg er nu sikker på, at problemet først er kommet senere! Dog, du kan godt have fat i noget alligevel. Jeg er nemlig også ret sikker på at strømmen IKKE har været taget på TV siden den opdatering. Hvad nu, hvis den først er "slået igennem" efter den strømafbrydelse jeg talte om?
Mvh
Sven 


Redigeret af svenks - 05-Juli-2022 kl. 18:00
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2022 kl. 09:23
Det var i 2021, at Panasonic introducerede den nye funktion, der kan tænde/slukke udenom HDMI CEC, men det kan jo være, at det også er kommet til 2020-modellerne via firmware-opdatering. Funktionen hedder 'HDMI Signal Power Link'.

Hvis det er årsagen, så må det næsten være en indstilling, som kan deaktiveres et sted i menuerne. Jeg har ikke selv erfaring med den.
Til top
svenks Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svenks Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2022 kl. 10:05
Hej igen
God idé, men der er ingen indstillinger der bare ligner det, du foreslår - og dermed er der heller ikke noget jeg kan slå fra.
Den eneste indstilling jeg ikke lige kan genkende er Control4, og den er sat til off.
Det er måske værd at bemærke at jeg har sat alle underpunkter til Viera Link til off, altså alle tænd/underpunkter er sat off, og derefter selve Viera Link.
Hmm, det tyder på at jeg må leve med det. Lidt irriterende, men ikke værre end det.
Mvh og tak
Sven

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu