recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PX70 normal/biograf/dynamisk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPX70 normal/biograf/dynamisk

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 1066
Direkte link til dette indlæg Emne: PX70 normal/biograf/dynamisk
    Sendt: 02-Juli-2007 kl. 00:19

Hvad er den teoretiske forskel på normal/biograf/dynamisk billedindstilling?

Jeg troede, at det blot var overskrifter på prædefinerede indstillinger, som man frit kunne ændre. Det er ikke tilfældet. Der er tydelig forskel på f.eks. normal og biograf, selv om alt står ens.

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2007 kl. 01:22

Ja det er skam mere end blot 3 ens prædefinerede indstillinger - hver indstilling har sin egen forskellige grundindstilling i servicemenuen - udfra denne kan du så optimere hver enkelt i brugermenuen.

Ideen er at de grundliggende er tilpasset til forskellige formål.

Eks. jeg har jo uploadet et billede med en anbefaling på nogle indstillinger man kan gå ud fra hvis man er helt lost, jeg anbefaler så altid at man laver de samme indstillinger som i billedet på både normal og cinema indstilling med det formål at kunne skifte mellem dem, så man kan benytte normal indstilling om dagen når der er lyst i rummet og billedet kræver lidt mere kontrast snarere end optimale gråtonetrin, og cinema indstillingen om aftenen når rummet er mørkt og optimalt for en god filmkigning med bedst mulige indstillinger.

Jeg fraråder den dynamiske indstilling til alt hvad der skal se korrekt ud - men man kunne måske forestille sig at nogen med samme moderate indstillinger som i de andre profiler ville bruge den til spilbrug hvis man vil have "knald på billedet" snarere end et korrekt billede ?

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2007 kl. 01:37

Det var faktisk med dine anbefalede indstillinger, jeg opdagede forskellen. Efter tilkøring med normal opdagede jeg, at biograf med samme indstilling gav flere detaljer.

Hvordan er du kommet frem til at normal er velegnet  til dagslys, mens biograf er velegnet til et mørklagt rum? Jeg kan ikke finde noget i manualen.

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2007 kl. 06:24

Det står heller ikke i manualen - det er blot udfra mine personlige observationer

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2007 kl. 07:32
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Ja det er skam mere end blot 3 ens prædefinerede indstillinger - hver indstilling har sin egen forskellige grundindstilling i servicemenuen - udfra denne kan du så optimere hver enkelt i brugermenuen.

Der er endda mere i det end dét - selv hvis du lavede indstillingerne i service-menuen helt ens, ville det stadig give forskellige billeder. På normal og dynamisk er der forskellige grader af såkaldt dynamisk kontrast i billedet, og gamma-kurven er anderledes end for Biograf. Det er dette der gør at detaljerne i især mørke områder ødelægges på disse to indstillinger, og det er ikke noget der kan påvirkes i service-menuen - sådan er tv'et helt grundlæggende designet.

Til top
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2007 kl. 15:54

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Det er dette der gør at detaljerne i især mørke områder ødelægges på disse to indstillinger, og det er ikke noget der kan påvirkes i service-menuen - sådan er tv'et helt grundlæggende designet.

Det var præcis dette jeg oplevede efter at have kørt med normal i 3 uger. Grantræer fremstod langt mere detaljeret i biograf end normal.

Nu bruger jeg kun sjældent mit TV i dagtimerne. Men alligevel, er der et rationale for at bruge "normal" overhovedet, hvis man mister detaljer?

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2007 kl. 16:08
Ja det er der da - hvis lyset i rummet er sådan at det er svært at se billedet overhovedet - så er det mindre interresant hvor mange gråtoner det er du ikke kan se du mister. Så er det mere interessant om du kan se et klart billede eller ej.

En plasma er jo ikke lysstærk nok til at kunne yde sit optimale i et lyst rum, det kan det kun i et mørklagt rum, så i dagtimerne er det uinteressant hvor detaljeret grantræerne står - for det kan man ikke se alligevel.

Gammakurven og den dynamiske kontrast indstilling på normal profilen er sådan at du øger muligheden for overhovedet at kunne se billedet bare nogenlunde rimeligt.

Men ser man udelukkende på sit plasma om aftenen eller i rum med mørklægningsgardiner om dagen, kan man selvfølgelig godt nøjes med Cinema indstillingen.

Redigeret af spawn - 02-Juli-2007 kl. 16:12
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2007 kl. 16:12

Alt det der er oplyst om forskellen mellem "normal" og "biograf" kan jeg godt tilslutte mig.

Men nu har jeg så en fjerde indstilling, der hedder "auto". Og den er forbundet med sensor, der regulerer billedet efter det lys, der er i stuen.

Så vidt jeg kan se bevarer "auto" de fine nuancer i farve og sort blot med den forskel at lys/kontrast intensiteten er større om dagen end om aftenen.

Er der andre med PV/PX600/700, der har lagt mærke til det samme?

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu