recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PX70 overscan
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPX70 overscan

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
JacobHL Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 55
Direkte link til dette indlæg Emne: PX70 overscan
    Sendt: 09-April-2007 kl. 18:28
Hej folkens og medejere af PX70,

Alle plasmaejere der har sat en computer til deres fjernsyn ved at der er overscan, og at dette kan justeres i driveren. Ved PX70 er der dog et twist har jeg erfaret :/
Modsat P*60 og ældre understøtter PX70 1080p input over HDMI, hvilket *ikke* er en god ting når man prøver at hooke computeren op til fjernsynet.

For at kunne justere for overscan er det først og fremmest nødvendigt at vælge Centered Output eller Fixed aspect ratio scaling - ellers er det fløjtende ligegyldigt hvilken opløsning man sender ind i fjernsynet - den skalerer bare op til standardopløsning(1366x768 på PX70). Vælger man Centered output eller Fixed aspect får man derimod en sort kant rundt om selve billedet, dvs. ved f.eks. 800x600 får man en stor fed sort kant.

Dette kan justeres i overscan compensation menuen(jeg taler om nVidia driveren her - 93.71), men her er problemet med PX70: Computeren tror fjernsynets native opløsning er 1920x1080 :S Dvs. hvis man sætter opløsningen til skærmens native 1366x768(minus en sjat for at kompensere for overscan) vil der stadigvæk være en stor kant rundt om. Den eneste måde at fylde hele skærmen ud, så det passer fra kant til kant er ved at sætte opløsningen til 1920x1080(igen: minus en sjat for at kompensere for overscan). Det er den eneste måde hele skærmen fyldes ud, men dette betyder desværre også at man har en opløsning på 1920x1080 skaleret ned til 1366x768 og det er *ikke* pænt. Tekst er ulæseligt blandt andet.

Det betyder at vi ikke har mulighed for at få justeret for overscan med mindre vi går op i 1080p opløsningen, hvor tekst osv. er ulæseligt :S

Jeg ved at der er mange PX70 ejere derude - Nogle der har fundet ud af noget omkring overscan? Det irriterer mig gevaldigt at jeg ikke kan få det til at spille sammen, selvom jeg godt ved at overscannet ikke betyder noget i forbindelse med filmafspilning.

En af mine umiddelbare tanker er at gå igennem enhedshåndtering og sørge for at windows ikke selv detecter skærmen som en 1080p HDTV, men istedet selv vælge det som et 1366x768 digitalt display eller 1280x720, men det har jeg ikke prøvet endnu. Jeg håber vi kan få løst det her problem, for det ærger mig at jeg ikke kan finde ud af det

Mvh. JacobHL(der ellers er glad for sit PX70)
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2007 kl. 16:12

Da du skriver at skærmen har en opløsning på 1366x768 går jeg udfra du har en 50" ? - det er nemlig kun den der har denne opløsning.

Mht. dine besværligheder med tilslutning kan jeg faktisk ikke helt følge dig. Du skal hverken vælge 1366x768 eller 1080p - det første skal du ikke fordi skærmen ikke understøtter dette input over HDMI (det er der meget få skærme der gør da HDMI er en A/V indgang og 1366x768 ikke er en A/V opløsning), det andet skal du ikke fordi det som du oplever skaleres alt for meget. Istedet skal du blot vælge 720p, og justere for evt. overscan i driverne.

Skaleringen fra 720p (1280x720) til skærmens native 1366x768 opløsning ødelægger ikke tekst nær så meget som skalering fra 1080p gør.

Alternativt, hvis du har en 50" og vil have 1366x768 med pixelmapping, så kan det lade sig gøre over VGA indgangen.

Redigeret af spawn - 10-April-2007 kl. 16:15
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
JacobHL Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2007 kl. 16:58
Nåsgu, jeg har kun en 37", og troede at opløsningen var 1366x768 - den er kun 1024x720. Min fejl :/

Problemet er, at uanset hvilken opløsning jeg vælger med standardindstillingerne(scaling), så skalerer fjernsynet billedet op så den fylder hele skærmen + noget ekstra i form af overscan. Jeg kan ikke justere for overscan her, da den uanset hvad blæser opløsningen op i hele displayet, hvilket giver overscan
Hvis jeg vælger fixed pixel-ting, så jeg rent faktisk kan justere for overscan, og tilpasser skærmen så den lige passer får jeg en opløsning på lige under 1920x1080 - uanset om jeg vælger 720P.
Skærmen understøtter netop 1080P input over HDMI, den skalerer bare indholdet. Problemet med VGA indgangen er at jeg egenlig hellere vil bruge DVI for bedre billedkvalitet, samt jeg i forvejen har et DVI-HDMI kabel på 5 meter.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2007 kl. 17:07

Hmmm - jeg forstår det ikke desværre.

Tv'et vil altid skalere også når du inputter 720p - det er der som sådan ikke noget mærkeligt i, og når du inputter 720p vil der også være noget overscan, det er der som sådan heller ikke noget mærkeligt i. Den arbejder ikke med pixelmapping over HDMI - alle inputs du vælger skal den skalere til skærmens native opløsning og derved fylde hele skærmen, og alle inputs over HDMI har lidt overscan fordi det er et A/V signal.

Du skal ikke vælge fixed pixel - men blot sende det normalt ind i skærmen og derefter justere for overscan med værktøjet. Jeg forstår ikke at den altid tror det er 1080p eller at du ikke skulle kunne justere for overscan uden at vælge fixed pixel. Når du sender et 720p signal ind i den skal den opfatte det som et sådant, og skalere til fuld skærm med lidt overscan. Og du skal kunne justere for denne overscan i dine drivere. Hvis ikke er nvidia driveren noget skod, for det fungerer fint på ATI's drivere som jeg benytter.

Til top
JacobHL Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2007 kl. 17:12
Problemet er at standard skalerer skærmen det input den får så det passer til skærmen - det har jeg intet problem med, bortset fra at jeg får overscan. Dette overscan kan jeg ikke justere for i driveren, for det ændre sig ikke en tøddel uanset hvordan jeg justerer det - netop fordi at driveren skalerer opløsningen op(eller ned) uanset hvad.

Det er meget muligt at nvidia driveren er noget pap, men derfor burde det kunne lade sig gøre alligevel.

Det ville ikke være noget problem at at justere for overscan i nvidia driveren hvis skærmen højst accepterede et 720P input over HDMI indgangen, men når computeren tror at skærmen har en opløsning på 1920x1080 bliver det noget juks.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2007 kl. 17:30

Oprindeligt skrevet af JacobHL JacobHL skrev:

Problemet er at standard skalerer skærmen det input den får så det passer til skærmen - det har jeg intet problem med, bortset fra at jeg får overscan. Dette overscan kan jeg ikke justere for i driveren, for det ændre sig ikke en tøddel uanset hvordan jeg justerer det - netop fordi at driveren skalerer opløsningen op(eller ned) uanset hvad.

Det forstår jeg, jeg forstår bare ikke hvorfor, for jeg kan godt justere dette så det passer med ATI's driver og overscan værktøj

Det ville ikke være noget problem at at justere for overscan i nvidia driveren hvis skærmen højst accepterede et 720P input over HDMI indgangen, men når computeren tror at skærmen har en opløsning på 1920x1080 bliver det noget juks.

Det bør ikke have noget med sagen at gøre - alle HD-TV (LCD som Plasma) understøtter inputs på både 720p(1280x720) og 1080i(1920x1080) - om computeren tror skærmen har en opløsning på det ene eller andet er ligegyldigt, grafikkortet skal stadig kunne sende enten et 720p signal eller et 1080i/p signal, og hvis dette sendes korrekt vil skærmen opfatte det som sådan input uanset hvad computeren tror skærmen er.

Hvis Nivdia driveren og overscan værktøjet i dette, bliver forvirret af at tro det er en 1080p skærm så må der være noget galt i driverne et sted.

Redigeret af spawn - 10-April-2007 kl. 17:31
Til top
JacobHL Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2007 kl. 18:03
Jeg kan godt prøve at fixe nogle billeder på et tidspunkt, men jeg begynder at tro at nvidia driveren bare er noget hø.

Jeg kan åbenlyst ikke bruge fixed pixel-ting, da det vil resultere i en nær-1080p opløsning.
Samtidig kan jeg ikke bruge dynamic scaling, da jeg ikke kan justere for overscan der.

Er der nogle derude der har fået overscan compensation til at virke med nvidia grafikkort? Problemet med Dynamic scaling ved mig er som sagt at den altid vil blæse opløsningen op på hele skærmen, uanset om man kompenserer for overscan i driveren.

Nu du skriver det med HDTV kan jeg godt se at PX70 ikke skiller sig ud fra andre plasmaskærme.. Rent opløsningsmæssigt gør det jo ingen forskel om det er 1080i eller 1080p.

Argh, det ærger mig at jeg ikke kan få det til at virke. Det kunne ellers være ret lækkert at kunne smide sig i sofaen med trådløst tastatur og mus(Alt med måde selvfølgelig - det er trodsalt plasma)
Til top
panch Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-August-2004
Point: 117
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2007 kl. 22:08

Jeg må indrømme, at jeg er stået lidt af i denne her snak om opløsninger og VGA kontra HDMI osv.

Det jeg gerne vil vide er følgende:
Er det bedst at køre DVI-HDMI hvis man skal se HD film? Evt som ts eller x264 filer i 720p opløsning? Eller kan et VGA-VGA kabel i opløsningen 1366x768(42") eller 1280x720(37") være lige så godt?

Grunden til jeg spørger er fordi, at et DVI-HDMI kabel dels er langt dyrere end VGA-VGA kabel, og dels så har jeg kun en VGA og DVI udgang på mit GF-kort, så hvis PX70'eren skal bruge DVI-stikket, så skal jeg altså slutte min LCD-skærm til VGA udgangen. Det giver jo lidt problemer med at jeg skal auto-adjuste skærmen fra tid til anden da det er et analogt signal.

Eller er det bedst med et DVI-HDMI kabel og så bare æde den større pris og ulempen ved auto-adjust på lcd-skærmen?

Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2007 kl. 11:15

Måske er det mig som er på forkert bane men Du har jo anvendt VGA i så mange år. Og når man kan anvende USB tilslutninger forekommer det der med lange (og mange-korede) DVI/HDMI kabler temmeligt overfødigt.

Tænk hvis man skulle have for eks. 6 korede ledninger for fordele Tv?

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12444
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2007 kl. 11:17

Modsat P*60 og ældre understøtter PX70 1080p input over HDMI, hvilket *ikke* er en god ting når man prøver at hooke computeren op til fjernsynet.

Det er måske ikke vildt relevant for emnet, men min PS3 er altså overbevist om, at min PX60 godt kan lide det 1080p signal den sender afsted.
Til top
JacobHL Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2007 kl. 14:10
Jeg har stadigvæk ikke fået løst mit overscanproblem med nVidia drivere med DVI-HDMI på PX70.. Nogle andre der har fixet det?
Til top
SJ Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Juli-2005
Point: 609
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2007 kl. 20:19
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det er måske ikke vildt relevant for emnet, men min PS3 er altså overbevist om, at min PX60 godt kan lide det 1080p signal den sender afsted.

Angiver din skærm 1080p som input?
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu