|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
sorensen ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Februar-2007 Status: Offline Point: 450 |
![]() Sendt: 19-Februar-2010 kl. 15:52 |
Jeg har tænkt jeg vil til og sætte en ftp op, jeg har en qnap 239 pro nas server. nogen som ved hvor jeg kan finde en guide (gerne på dansk) så den bliver sat rigtig op og køre mest sikkert Tak
|
|
![]() |
|
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
du skal starte med at forwarde port 21 ftp over til din NAS hvis ikke den har sin egen eksterne ip adresse på din router/firewall.
dernæst skal du.. igen hvis ikke du har en fast ekstern ip adresse få lavet dig en ddns adresse som du så kan taste ind i din server... således får du fat i den på den anden side af din firewall.
så er det bare at oprette brugere og sørge for at FTP servicen er slået til på din NAS og at de brugere du har oprettet har adgang og rettigheder du ønsker.
Der er også mulighed for anonomys ftp... dette skal slåes til seperat lidt længere nede og bør vel kun være slået til når du har et specifikt behov for det. Redigeret af rhsin - 19-Februar-2010 kl. 17:36 |
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
sorensen ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Februar-2007 Status: Offline Point: 450 |
![]() |
hvad med ssl kryptering er det bare at slå det til. hvordan finder jeg ud af om jeg har en ekstern ip adresse? dem der skal på min ftp hvilke programmer skal de bruge?
er der ikke en guide hvordan man gør trin for trin
Redigeret af sorensen - 19-Februar-2010 kl. 19:04 |
|
![]() |
|
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
hvis du ikke ved om du har en ekstern fast ip adresse så har du det ikke... men du skal nok lige fortælle lidt mere om din vej til internettet... router osv.
kryptering aner jeg ikke hvordan funger... men det æder sikkert af din hastighed.
som udgangspunkt skal du har forwardet en ftp port fra din router (som sikkert er åben mod internettet) over til din nas... dvs du skal fortælle din router at indgående ftp trafik skal forwardes til din NAS lokalnet ipadresse. (i princippet kan du lissågodt forwarde HTTP til din NAS på samme måde) du kan se på nedenstående screenshoot hvordan jeg har gjort det på min linksys router min NAS har en intern ip der hedder 192.168.1.111 (hvilket er den jeg forwarder trafikken til).
dernæst skal du ind på din NAS server opsætning under:
system administration -> netværksindstillinger -> vælg fanebladet DDNS -> aktiver dette (på popopmenuen ser du nogle valgmuligheder på ddns steder.. der skal du ind et sted på en af dem og oprette dig som bruger og vælge en adresse, så får du et kodeord og en fast adresse som gør at uanset hvad din ipadresse dit modem giver dig kan du altid komme i kontakt med den fra internettet via den adresse)
Selve FTP servicen slår du til på NAS således:
Netværksservice -> FTP Service -> Aktiver FTP Service (nu kører jeg godtnok min FTP fra min Synology.. så er lidt usikker på Qnappen.. men det burde virke på default settings... prøv det
![]() (hvis du vil give lov til anonomous ftp skal du dog selv slå det til på samme side, og husk at hold øje med hvem der bruger det.. for alle der kender/finder din adresse får nu adgang)
Helt generelt vær striks med kodeord og kontrol i din log når du giver din NAS adgang brugeradgang fra internettet... der er typisk 1 i døgnet som havner permanent på min ip blokeringsliste... typisk sker det om natten og er oftest fra Kina / korea... men det er jo nok "lånte" ipadresser... men følger man med i loggen kan man se om der er nogle som får uautoriseret adgang... også er det tid til ændring af kodeord
håber det hjælper dig lidt på vej.
|
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
![]() |
ok, jeg må prøve om jeg kan finde ud af det
Tak for hjælpen
|
|
![]() |
|
![]() |
Det var så lidt, DDNS er i princippet også noget som din Router kan gøre istedet.. det behøves ikke at være serveren... ofte er det bare nemmeste der. Det som DDNS sikrer er at uanset hvad din ipadresse er eksternt mod internettet (den ændrer sig nemlig fra tid til anden) så kan du altid finde din server.. for DDNS adressen er fast og den får hele tiden info fra serveren om hvad dens eksterne IP adresse er... et fint alternativ til den faste ipadresse og et domæne som peger ned på den.
|
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
tbp3 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 232 |
![]() |
Håber der er ok at jeg låner tråden!
Hvordan finder du den blokeringsliste? Har en Synology DS209. Har lige haft besøg af en der prøvede at logge sig på som Admin 50 gange på 2 min!
Har hørt at det er en dårlig ide at bruge port 21 da det er standard porten og dermed nem at finde for dem der har forstand på det, men har prøvet med 5.... og self. ændret det i routeren men så kan brugere kun logge på men ikke se de delte mapper? Så snart jeg lavede det om til port 21 var der ingen problemer. Jeg kunne selv ved begge portnumre logge på og se de delte mapper.
Ssl har jeg også kigget lidt på men selv om en bruger vælger at logge på med ftps i filezilla kan han ikke logge på? Hvad er forskellen på at købe et certifikat og bare at slå ssl/tls til under forbindelsesbegrænsninger?
Det var lidt forskellige spørgsmål. Håber der nogen der kan hjælpe
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
Der er mange der i øjeblikket forsøger sig, men mig bekendt med nogle gode kodeord og lidt holden øje i loggen så kan man jo følge godt med og tage forholdsregler hvis det bliver nødvendigt... på min skal der bare 2 forkerte kodeord til på 300 minutter så er man bannet permanent... og er det nedenstående blokeringsliste du kiggede efter?
du kan se på www.ipmaps.com hvor i verden de kommer fra.. (hvis ikke det er lånt ipadresser)
|
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
tbp3 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 232 |
![]() |
Tak for det svar. Det var jo egentlig ikke så svært at finde ud af hvis man bare kigger ordentlig efter!
Spørgsmålet er hvor meget man har brug for ssl for en uvedkommende skal jo nok bruge en del forsøg før han finder den rigtige kode? Min admin kode er i hvert fald en længere sag
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |