recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Quality screen, Lissau Plano eller Lissau LS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Quality screen, Lissau Plano eller Lissau LS

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Chaospling Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chaospling Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Quality screen, Lissau Plano eller Lissau LS
    Sendt: 09-August-2014 kl. 15:57
Jeg står for at udskifte mit Lissau California 92" til enten et

Lissau Plano TrueColor 16:9 108" lærred (hvor jeg dog havde tænkt mig at købe en Lissau LS ramme til, hvis man da kan udskifte rammen)

eller

Lissau LS White flex dug, 120" lærred

eller

Quality screen, 110" lærred med 9 cm velour dug (som vel svarer til Lissaus LS ramme)

Jeg bruger desuden en Epson EH-TW6000.

Jeg må ind i Hifi-klubben og se på Lissau lærrederne, da jeg har svært ved at forestille mig, at man kan se forskel på Lissaus white flex dug og True Colour dugen og så igen videre over i en ISF-certificeret True Colour dug. Det må jo så betyde, at der er "stor" forskel på Lissaus almindelige white flex dug og et True Colour ISF-certificeret lærred.

Jeg har desuden ingen erfaring med Quality Screen produkter, og jeg har desuden ikke hørt noget om deres lærreder.

Ser frem til nogle farverige responser på denne grå lørdag Smile
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2014 kl. 16:13
hvad er prisdifferencen ?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chaospling Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2014 kl. 16:27
Den er ikke det store, og prisen er heller ikke så afgørende i første omgang, selvom det dog mere eller mindre er et krav, at det er brugt, så jeg kan få lidt mere for pengene. Nogle af dem er vist i Jylland, men dette ignorerer jeg også i første omgang.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chaospling Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2014 kl. 22:22
Er der ingen, der har en mening om dette, eller er det et kedeligt emne? Det kunne desuden være interessant at høre, hvad Epson EH-TW6000 ejere normalt bruger af lærreder og afstande. Ifølge Epsons hjemmeside skal afstanden være mellem 3,54 og 5,76 meter fra projektor til et lærred på 120", men er det bedre med tæt på eller længere væk, og er sådan en størrelse overhovedet optimalt til en Epson projektor.
Til top
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Point: 641
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2014 kl. 09:14
Jeg var i samme situation, da jeg skulle vælge lærred. Min påstand: Du kan ikke se forskel på ISF eller ikke ISF, jeg vil personligt ikke smide de ekstra 1000-1500 kr efter et ISF lærred.

Plano vs LS frame. 

Plano er det pæneste. Jeg købte et brugt LS Frame (ISF) og har netop fået hængt det op (120"). Jeg er kanon glad for det, skal snart have fat i en projektor (igen). Jeg har en side afstand på ca. 3.5 meter fra lærred, og jeg mener at 120" er minimum du bør købe.

Jeg havde TW6000 før, men forventer at købe TW6100. Den bør sagtens kunne lyse et 120" lærred op, hvis den sidder i en passende afstand fra lærred.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2014 kl. 09:26
Hvilket der er pænestmå siges atvære en smagssag... LS er specifikt blevet designet fordi jeg beklagede mig over hvor grim Plano er, og over de problemer det giver at rammens profil er rektangulær (dvs der er en bred kant mod lærredet). Jeg vil til hver en tid vælge LS over Plano.

Der er kun én Truecolor, og den er ISF godkendt. White Flex er samme struktur, men ikke helt farveægte. Vvid man interesserer sig for om farvegengivelsen er helt korrekt bør man vælge den, alle andre parametre er ens.

At købe et brugt lærred for at skifte rammen er en dårlig ide, rammen er den dyreste del.
Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Juli-2013
Sted: Vestsjælland
Point: 255
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2014 kl. 09:31
Om det er den ene eller den anden hvide dug, er ikke nat og dag.

Send en mail til de firmaer der interesserer dig og bed om en A4 prøve på de duge du evt. ønsker dig. De plejer at gøre det uden beregning.
Tape prøverne op på dit nuværende lærred og få billede på, flyt dig selv mellem de normalt brugte pladser og flyt prøverne rundt så du både prøver i midten og hjørnerne.

Hvis du har hvidt bagved, kan en dug med sort baggrund anbefales, da kontrasten ellers lider under det reflekterede lys.

Mht. størrelse / afstand gå der en del lys tabt i projektorlinsen på tele - så en kort afstand mellem projektor vil give et lysere billede og da det ikke er high gain duge du har i kikkerten bør den korte afstand ikke give problemer med hot spot på dugen.

Når du skriver "optimal" mener du så størrelse eller materiale ?

Størrelsen er jo ofte en smagssag i forhold til sidde afstanden (personlig mening: 120" 3,0~3,5meter) 
du når nok ikke op på THX lysniveau men det kan godt være flot alligevel, prøv at zoome projektoren ud til 120" og se hvad du synes.

Materialet kan der tærskes langhalm på......men man kommer langt med en hvid dug og det bliver flottere jo mørkere du gør omgivelserne.
Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chaospling Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2014 kl. 12:49
Hmm ja... Jeg har vist ikke set Lissaus Plano ramme, men jeg kunne da også forestille mig, at en bred ramme vil være at foretrække, når man ser film. Grunden til, at jeg nævnte det med at skifte rammen, var fordi, at jeg så at av-connection solgte rammen adskilt, så jeg tænkte, at fandt jeg et lærred til en god pris men med Plano ramme, så kunne jeg altid udskifte den. Men ved ikke hvor besværligt, det er. Selvfølgelig ville jeg helst undgå at fifle rundt med det.

Ang. selve lærredet, så gik jeg ud fra, at lærredet altid har en sort dug bagpå, når vi taler lærreder med en nypris på kr. 5.000,- og over. Mit "billige" Lissau California har i hvert fald.

Ville I kunne se forskel på lærredet på en Lissau California model og så Lissaus White flex lærred?

@E100: Med "optimal" mener jeg, hvordan jeg får mest ud af min Epson EH-TW6000. Jeg vil gerne have en dybere sort, og for at opnå det vil jeg mørklægge lokalet så godt som muligt, vælge den rigtige afstand fra projektor til lærred og vælge den rigtige dug. Mørklægning står jeg selv for, og dugen vil jeg nok beholde på gain 1.0, så tilbage er der afstanden mellem projektor og lærred.
Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Juli-2013
Sted: Vestsjælland
Point: 255
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2014 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af Chaospling Chaospling skrev:

Hmm ja... Jeg har vist ikke set Lissaus Plano ramme, men jeg kunne da også forestille mig, at en bred ramme vil være at foretrække, når man ser film. Grunden til, at jeg nævnte det med at skifte rammen, var fordi, at jeg så at av-connection solgte rammen adskilt, så jeg tænkte, at fandt jeg et lærred til en god pris men med Plano ramme, så kunne jeg altid udskifte den. Men ved ikke hvor besværligt, det er. Selvfølgelig ville jeg helst undgå at fifle rundt med det.

Ang. selve lærredet, så gik jeg ud fra, at lærredet altid har en sort dug bagpå, når vi taler lærreder med en nypris på kr. 5.000,- og over. Mit "billige" Lissau California har i hvert fald.

Ville I kunne se forskel på lærredet på en Lissau California model og så Lissaus White flex lærred?

@E100: Med "optimal" mener jeg, hvordan jeg får mest ud af min Epson EH-TW6000. Jeg vil gerne have en dybere sort, og for at opnå det vil jeg mørklægge lokalet så godt som muligt, vælge den rigtige afstand fra projektor til lærred og vælge den rigtige dug. Mørklægning står jeg selv for, og dugen vil jeg nok beholde på gain 1.0, så tilbage er der afstanden mellem projektor og lærred.

mht. dit "billige" lærred rammer du hovedet på sømmet - jv. Lissaus direktør er sort baggrund "no go" på isf lærreder - derfor holder man alt i sort bag dem.
Personligt har jeg hvide vægge så den virker ikke hos mig (det kræver ikke en ørn at se problemet)

Med mørke omgivelser mener jeg ikke mørklægning (som er u-undværlig) men mørke farver på væggene, reflektion fra hvide væggge er fantastisk til at slå kontrasten ihjel.
Det er et problem nogle forsøger at løse med high gain dug der har lavere spredningsvinkel - så får du hotspot istedet......

Som med så mange andre ting i livet, findes der ikke kun en sandhed.
Hvis du vil have folk til at hjælpe med det "optimale" til DIG, bliver du nødt til at komme med lidt flere detaljer.
Nu kender vi - Epson EH-TW6000 + 120" lærred gain 1.0 + jeg formoder det er til film Wink
Er dit rum sort eller hvidt ?
100% mørklægning ?
Andet lys i rummet ?
hvor langt siddeafstand ?
Kan projektor plaseres helt frit ?
Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2014 kl. 13:59

Jeg er faktisk lidt i tvivl om om velcro'en har samme bredde, men ellers er det som sådan ikke svært overhovedet.

White Flex og TrueColor har IKKE black backing.

Ja, den forskel har jeg tit demonstreret i butikken (godt nok med en TrueColor, men det er som sagt samme fysiske struktur), og den er bestemt synlig. Strukturen i California er synligt grovere.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chaospling Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2014 kl. 19:20
Oprindeligt skrevet af E100 E100 skrev:

Hvis du vil have folk til at hjælpe med det "optimale" til DIG, bliver du nødt til at komme med lidt flere detaljer.
Nu kender vi - Epson EH-TW6000 + 120" lærred gain 1.0 + jeg formoder det er til film Wink
Er dit rum sort eller hvidt ?
100% mørklægning ?
Andet lys i rummet ?
hvor langt siddeafstand ?
Kan projektor plaseres helt frit ?

Ja lærredet er klart til film. Jeg er ikke flyttet ind endnu, så der er flere af detaljerne, som ikke kan besvares, men det kan dog være, at jeg får et gardin op, som vil dække begge sider af hjemmebioen, så der kun er front- og bagvæg tilbage. Siddeafstanden bliver ca. 3-3.5 meter og projektoren kan placeres op til ca. 4.2 meter fra lærredet. Så den bliver hængt ned fra loftet eller på bagvæggen.

@Otto J: Nå, White Flex og True Color har ikke black backing... Nå men det påvirker dem vel ikke negativt, at de ikke har det... Gætter jeg...

Ser ellers frem til en synlig forskel mellem mit nuværende lærred og et nyt.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu