recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Radio i tv signalet ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Radio i tv signalet ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Rehof Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 27-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 37
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rehof Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Radio i tv signalet ?
    Sendt: 06-Februar-2012 kl. 10:35
Inden jeg drøner ud og køber en masse kabel, vil jeg lige høre de profesionelle om det kan lade sig gøre.

Jeg har Yousee kabeltv, og det kabel fra Yousee går ind på loftet, og derefter ind i en antenne forstærker. Derfra går kablet i en 8 vejs tv splitter ( F-connector ), som så fordeler tv signalet til 4 forskellige steder i huset.

Så nu er spørgsmålet: Kan jeg sætte endnu et antennekabel i denne splitter og køre direkte derfra ned i FM indgangen på mit nye Samsung anlæg, og så er der FM radio, eller skal jeg bruge noget andet, for at jeg ville kunne komme til at høre radio ?
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2012 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af Rehof Rehof skrev:

Så nu er spørgsmålet: Kan jeg sætte endnu et antennekabel i denne splitter og køre direkte derfra ned i FM indgangen på mit nye Samsung anlæg, og så er der FM radio, eller skal jeg bruge noget andet, for at jeg ville kunne komme til at høre radio ?
 
Medmindre der - meget  unormalt - er indsat et filter i din linieforstærker/splitter, så er FM signalerne i alle dine coaxforbindelser og har du monteret et standard  antetenneudtag  - fx Triax TD260D * - i rummet, så er der et stik til TV og et et til (FM) Radio.
 
Men måske er det bedre, at vælge de digitale radiosignaler, der udsendes med DVB-C på de samme frekvenser, som anvendes til TV.
 
Lars    Smile 
 
 
  
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Rehof Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 27-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 37
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rehof Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2012 kl. 11:26
Hej Lars. Tak for svaret, men nu blev jeg endnu mere forvirret da du skrev den sidste linje. Hvis jeg så vælger digitale radiosignaler hvad skal jeg så bruge af hardware til at modtage disse signaler?
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2012 kl. 16:47
Oprindeligt skrevet af Rehof Rehof skrev:

Hej Lars. Tak for svaret, men nu blev jeg endnu mere forvirret da du skrev den sidste linje. Hvis jeg så vælger digitale radiosignaler hvad skal jeg så bruge af hardware til at modtage disse signaler?


Em DVB-C boks/fjernsyn og et lille display.    FM er nok lettere at anvende her og nu. 
Det er muligt, de digitale radio  kanaler som youSee  pt.  sender ikke er bedre end FM.

Men de digitale kanaler har muligheden for fx at sende surround 5.1.

Det kunne være interessant om nogen med passende udstyr ville se nærmere på radiokanalerne.

Lars  Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Der Alte Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 15-Januar-2011
Status: Offline
Point: 367
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Der Alte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2012 kl. 19:21
Du skal bruge en DVB-C settop boks (Blue Tinum eller Clint DC1). Radiokanalerne kan du udtage til din FM-radio, enten digitalt via HDMI eller analogt via RCA standard stik.
Det virker fint, dog er lydkvaliteten under FM-niveau.

(Det har intet med emnet at gøre, men med boksen kan du så passende også optage TV-udsendelser, sætte direkte TV på pause etc., se billeder og høre musik. Det kræver blot en USB-disk eller USB-stick tilsluttes).
Til top
Rehof Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 27-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 37
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rehof Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2012 kl. 20:23
Takker og bukker for svarene 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu