|
Radioantenne |
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
peter12 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Januar-2006 Status: Offline Point: 100 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 16-Juni-2013 kl. 12:04 |
|
2 spørgsmål i 1: I sommerhus har vi sådan set en udmærket radio (til vores formål), som dog ikke kan tage de nymodens digitale kanaler. Så derfor er det vi i første omgang nok søger slet-og-ret en FM-antenne. Modtageforholdene er noget dårlige. 1. Vil sagtens kunne acceptere en mindre udvendig antenne (evt. med forstærker på loftet. Man kunne jo forsøge med begge dele på loftet), men gerne retningsuafhængig (hvis det findes) – forslag til begge dele ønskes. 2. Kan man allerede nu vælge en antenne til den eksisterende radio, som tager forskud på en senere udskiftning til en radio, der kan modtage de nymodens digitale kanaler. Hilsen
|
||
Med venlig hilsen
Peter |
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Retningsbestemt DAB antenne. http://www.triax.dk/da/FindProduct/ProductDetails.aspx?product={A51266D5-2661-489F-85BD-E2417F3D8394}
Retningsbestemt FM antenne. http://www.triax.dk/da/FindProduct/ProductDetails.aspx?product={D64FC4BC-2AA9-4C4A-A174-2617E3130FA6}
|
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
![]() |
||
B-CLG ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-April-2009 Status: Offline Point: 655 |
|
Jeg ville forsøge mig med en rundstråleantenne når den ikke skal være retningsbestemt.
Kan den kommer lidt op, kan den ofte modtage FM/DAB udemærket. Men det afhænger af placering. |
||
![]() |
||
peter12 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Januar-2006 Status: Offline Point: 100 |
|
|
||
Med venlig hilsen
Peter |
||
![]() |
||
|
Kan rundstråleantennen kombineres med antenneforstærker?
Hilsen
|
||
Med venlig hilsen
Peter |
||
![]() |
||
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
|
Du skal ikke bruge en forstærker, men muligvis en større antenne.... Vore FM signaler er meget kraftige, så snart man har en nogenlunde frit signal. Bemærk at DAB (også) sendes fra andre master end de ret få der anvendes til FM. Hvor - kun sådan cirka - er dit hus ? Ved du hvilke sendere du skal modtage ? Lars :) Redigeret af reslfj - 16-Juni-2013 kl. 17:30 |
||
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
|
Antenneforstærkere er til brug på alle frekvenser inden for VHF/UHF. Den opsættes i masten, hvor så de enkelte antenner tilsluttes på de korrekte steder, kablet føres ned fra den, og forsyningen placeres et sted hvor der er et 220V udtag. Udgangen på den tilsluttes så en dåse med FM/DAB/TV udtag.
|
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
![]() |
||
|
Den der giver lidt støj er RadioAlfa på Syddjursland i ca kote 0!
|
||
Med venlig hilsen
Peter |
||
![]() |
||
B-CLG ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-April-2009 Status: Offline Point: 655 |
|
Se evt på naboens antenne, tal med naboen. Hvis du skal fordele signalet skal du måske nok have forstærker. Ellers er det ikke sikkert at det er nødvendigt. Men husk, at den også forstærker støj.
|
||
![]() |
||
twilight ![]() Bruger ![]() Oprettet: 13-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 130 |
|
Jeg har lavet en dipol-antenne af et coax-kabel til min DAB radio. Har også lige prøvet at slå over på FM, og VLR gik da fint igennem.....:
![]() ![]() For at ramme frekvensen nogenlunde har jeg lavet den totale længde 64cm: ![]() Da denne antenne er noget ustabilt diller-daller har jeg stripset den op på lidt lexanplade. Jeg har sat min op lodret, da DABsignaler sendes i lodret polarisering. Om din FM sender er lodret eller vandret polariseret - fisk..... Det er da en billig metode for at undersøge, om du har signal et eller andet sted i huset. Antennen bliver brugt på arbejde, og jeg sidder i et armeret beton-bur. Hvis jeg flytter antennen bare 2 cm til højre eller venstre, går jeg fra fuldt signal til 0-signal. Så det kan godt være lidt tricky at ramme den rigtige position indendørs. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |