recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Radiokanaler fra antennenettet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Radiokanaler fra antennenettet

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
ole kr Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-December-2011
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 34
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ole kr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Radiokanaler fra antennenettet
    Sendt: 30-December-2017 kl. 15:28
Hej
Antenneforeningen her holder op med at sende fm-signalet ud her i januar. Så er der kun de digitale signaler. Jeg har et ældre radioanlæg med højttalere i det meste af huset og skal nu finde en måde at få de danske radiokanaler på.

Jeg kan lade tv køre og sende lyden til radioen, men den løsning bryder jeg mig ikke om (selvom skærmen kan sættes i dvale når det er en radiokanal)

Jeg har en MAXIMUM T-641 VA boks jeg ikke bruger mere. Den er tilsluttet en udendørs aktiv antenne og kan vise tv-signaler fint. Styrken er ca. 75 og kvaliteten er 95. Men den vil ikke finde radiokanalerne.
Nu er jeg ikke så stiv i det tekniske men boksen dækker frekvensområdet 47-862 MHz og antennen dækker 47-230 og 470-870.
Jeg har fundet ud af at MUX-1 hvor flere af DR's radiokanaler skulle ligge sender på 227,360 MHz så den skulle være indenfor antennens område. Men der findes intet.
Jeg er blevet i tvivl om boksen har DVB-T eller DVB-T2. Kan det være det der er problemet?
Men hvorfor viser den så alle DR tvkanaler.

Er der nogen der kan hjælpe?
Mvh Ole

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2017 kl. 15:43

Der sendes IKKE Radio på DVB-T, Kabel TV udbyderne (You See og Stofa) havde det i deres net, men det er slut med det.
Der må høres Radio via FM/DAB med egen antenne, eller via Internettet.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2017 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af ole kr ole kr skrev:

Hej
Antenneforeningen her holder op med at sende fm-signalet ud her i januar. Så er der kun de digitale signaler. Jeg har et ældre radioanlæg med højttalere i det meste af huset og skal nu finde en måde at få de danske radiokanaler på.

Jeg kan lade tv køre og sende lyden til radioen, men den løsning bryder jeg mig ikke om (selvom skærmen kan sættes i dvale når det er en radiokanal)

Jeg har en MAXIMUM T-641 VA boks jeg ikke bruger mere. Den er tilsluttet en udendørs aktiv antenne og kan vise tv-signaler fint. Styrken er ca. 75 og kvaliteten er 95. Men den vil ikke finde radiokanalerne.
Nu er jeg ikke så stiv i det tekniske men boksen dækker frekvensområdet 47-862 MHz og antennen dækker 47-230 og 470-870.
Jeg har fundet ud af at MUX-1 hvor flere af DR's radiokanaler skulle ligge sender på 227,360 MHz så den skulle være indenfor antennens område. Men der findes intet.
Jeg er blevet i tvivl om boksen har DVB-T eller DVB-T2. Kan det være det der er problemet?
Men hvorfor viser den så alle DR tvkanaler.

Er der nogen der kan hjælpe?
Mvh Ole


Der sendes ingen radiokanaler på det danske DVB-T-net - hverken på det gamle DVB-T eller DVB-T2. DVB-T og DVB-T2 er KUN for TV-signaler.

Du skal have tilsluttet en antenne til dit musikanlæg for at kunne tage noget. Hvilken antenne har du? Måske, den kan tage FM-signaler også? Er der en radio/TV-stikdåse i stuen, og er din udendørs antenne monteret på den? Hvis ja, så bare prøv at smide et antennekabel i r*ven af radioen og den anden ende i vægdåsen, der hvor der står "R". Det er nemlig muligt at hive de nærmeste lokalradioer, og DR-kanaler ind på denne måde - selv med en TV-antenne.

DAB kan ikke anbefales, da der er dårligt signal indendørs mange steder.


Redigeret af mnielsen - 30-December-2017 kl. 15:48
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2017 kl. 15:46

Der kan IKKE modtages Radio på den måde, der er intet signal efter lukningen af FM i kabelnettet.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2017 kl. 15:49
Har ingen problemer med at modtage DAB+ som er det nye format. FM derimod falder ud på egen teleskop antenne indendørs.

Samtlige danske radiokanaler findes nu på DAB+ . Så det vil være fornuftigt at anskaffe en DAB+ forsats til anlægget.

Redigeret af Kampus - 30-December-2017 kl. 15:52
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2017 kl. 15:52
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Der kan IKKE modtages Radio på den måde, der er intet signal efter lukningen af FM i kabelnettet.

ER forstået! Her hos mig, ser det således ud: 
TV modtages fra YouSee's vægdåse.
Radio modtages fra en gammel, ramponeret "TV2-antenne", som man kaldte dem tidligere. Denne antenne sidder i mit opbevaringsrum, og i stuen har jeg opsat en vægdåse, og tilsluttet musikanlægget den
Der modtages de nærmeste lokalradioer, og DR


Redigeret af mnielsen - 30-December-2017 kl. 15:52
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2017 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Har ingen problemer med at modtage DAB+ som er det nye format. FM derimod falder ud på egen teleskop antenne indendørs.

Samtlige danske radiokanaler findes nu på DAB+ . Så det vil være fornuftigt at anskaffe en DAB+ forsats til anlægget.

Så er det nok pga. at jeg bo i en betonblok.
Til top
ole kr Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-December-2011
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 34
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ole kr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2017 kl. 15:55
Tak for svarene.
Så kan jeg bedre forstå det. Så er det antenneforeningen der har valgt at lægge radiokanalerne på DVB-C nettet. Der er et særskilt stik til fm i væggen men det er det der ophører med at virke her om nogle uger.

Jeg regner ikke med jeg kan få DAB+ kanaler ved en antenne til radioen for den vil jo kun modtage fm.
Det er især dr P5 jeg har brug for og den sendes kun digitalt så vidt jeg ved.

Der skal sikkert være en form for en boks der kan "tyde" DAB+ signalet og så sen de lyden til radioen.
Mvh Ole
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2017 kl. 15:58

Ja, du skal have en DAB eller internet Radio modtager tilsluttet dit anlæg.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2017 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af ole kr ole kr skrev:

Tak for svarene.
Så kan jeg bedre forstå det. Så er det antenneforeningen der har valgt at lægge radiokanalerne på DVB-C nettet. Der er et særskilt stik til fm i væggen men det er det der ophører med at virke her om nogle uger.

Jeg regner ikke med jeg kan få DAB+ kanaler ved en antenne til radioen for den vil jo kun modtage fm.
Det er især dr P5 jeg har brug for og den sendes kun digitalt så vidt jeg ved.

Der skal sikkert være en form for en boks der kan "tyde" DAB+ signalet og så sen de lyden til radioen.
Mvh Ole

Hvad så, din udendørsantenne? Har du prøvet at tilslutte den til dit musikanlæg?
Til top
ole kr Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-December-2011
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 34
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ole kr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2017 kl. 16:00
OK
Jeg må nok se mig om efter en DAB+ forsats. Så er det bare med at finde en der ikke koster det blege.

Tak for hjælpen
Mvh Ole
Til top
thxtex Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 319
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thxtex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2017 kl. 16:01
Du har fortsat radiokanalerne i DVB-C jfr. at du skriver at de virker på dit TV. Mit bud at finde en billig DVB-C boks - gerne med et display. Den skal så fremover være din ‘radio’.
Det signal du har på DVB-C er væsentlig bedre end DAB+.

Redigeret af thxtex - 30-December-2017 kl. 16:02
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu