recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Raidsonic ICYBOX IP-MP309 Popcorn killer?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRaidsonic ICYBOX IP-MP309 Popcorn killer?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
xeon Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 182
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2009 kl. 15:56
3: Brug evt handbrake istedet

http://handbrake.fr/
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2009 kl. 16:11
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

3. Magic dvd ripper er noget skrammel, og din rip til avi er sikkert påvirket af dette - remux den med Virtualdub til en ordentlig opendml container - og check med mediainfo at video kodningen er i overensstemmelse med hvad der er supporteret på NMT'en - dette kan sagtens være anderledes end på din gamle VR558


Øv, den er ellers dejlig nem at bruge. Måske skal jeg på den igen med en omripning, så

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

7. I hvilken retning ?

Tillykke med den



Taktak
Hæhæ, selv en blind kan se, at alt står så meget bedre

Tak for Jeres råd! Jeg må kigge på det, når tid kommer

Venligst
Søren
Til top
uncle sam Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 50
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2009 kl. 20:10
Prøver lige Handbrake! Det ser lovende ud
Xtreamer
Logitech Z5500
Til top
whocares Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2009 kl. 22:22
Jeg købte en icybox mp309 med wireless dongle, det hele
fungere fint og er meget brugervenligt.

dog havde jeg desværre overset at den ikke kan vise
undertekster i .sub + .idx format, dødirriterende!

er der nogen som ved om man kan installere noget på
icyboxen for at den kan afspille sub/idx eller har godt
fif til konverteringsprogram måske?


Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2009 kl. 23:18
Oprindeligt skrevet af whocares whocares skrev:

er der nogen som ved om man kan installere noget på
icyboxen for at den kan afspille sub/idx eller har godt
fif til konverteringsprogram måske?


Du er nødt til at vente på en firmware upgradering. Det er endnu ikke kommet i Popcorn, og de andre NMT afspillere får firmware senere end Popcorn afspillerne (Syabas udvikler først til Popcorn A-100).

Status er ukendt -- firmware udviklingen er gået lidt i stå hos Syabas, forhåbentligt kun midlertidigt.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
whocares Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2009 kl. 09:01
takker, men øv...

Jeg må følge lidt med på firmware status måske på http://www.networkedmediatank.com/ firmware releases

eller her på recodere.dk velsagtens :-)


Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2009 kl. 18:35
Nu har jeg kigget lidt mere på den lille.
Den fungerer jo ganske fint med back-up af DVD'er fra Magic DVD Ripper (MDR).
Den funger også nogle gange med avi fra MDR (!?)
MDR bruger et internt codec, men det burde kunne opdateres... Jeg tør/må bare ikke installere FFDshow eller andet på min arbejds-pc, hvor min MDR ligger, så det er ikke godt.
Jeg er nu er blevet afskåret fra at gå på mit hjemmenetværk via den trådløse forbindelse parallelt med min hardware-VPN til arbejdet, så alt arbejde med mediefiler er forbundet med stor irritation og bøvl.

Jeg har dog sat en gammel pc op (P4 3GHz 512MB(!) W2K) (2 pc'er fylder sgu for meget), og her har jeg testet Handbrake og VirtualDub.

Situationen er, at jeg har rippet mine film til avi med hardmattede undertekster, og dem vil jeg gerne sætte over til en batch-reencoding i et codec, som NMT kan forstå. Alle film ligger på min NAS.

Mine tests med Handbrake (som kan batch-rippe) viste, at alle undertekster blev skåret af i bunden af filmen - har dog ikke prøvet 16:9 - kun 1,85:1
Jeg prøvede at ændre lidt på settings, men det virkede ikke: Foreløbigt et 'no go'
Nu har jeg så også prøvet VirtualDub, men her endte jeg med en fil på 143 GB på min NAS. Den virker fint, men så får jeg vist ikke plads til alle mine film

Jeg kunne godt tænke mig at få nogle råd
Lige nu er jeg mest stemt for at lave en backup af mine film med MDR, men vi snakker en faktor fire ift mine avi, og så får jeg da igen brugt al min plads.

(Måske kunne I også give mig lidt ammunition til min disput med vores IT-chef, som synes, at jeg er en værre én at foreslå, at jeg kan have adgang til mit private netværk, selvom der er både firewall og virusbeskyttelse og især godt opdragelse af klienternes brugere )

Venligst
Søren

Til top
whocares Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2009 kl. 19:47
Oprindeligt skrevet af Breddam Breddam skrev:

Jeg kunne godt tænke mig at få nogle
råd[:Y:] Lige nu er jeg mest stemt for at lave en backup
af mine film med MDR...


Jeg er vældig glad for FairUse
(http://fairusewizard.com/) til at rippe min datters
børnedvd'ere til Xvid avi. Jeg ripper ofte i batch,
altså mange dvd'er på en gang når hun har fået en ny
samling dvd'ere.

Fairuse giver nem mulighed for at vælge 2 audio spor
(fx. dansk og engelsk), og også et sprog undertekster.
Det er så utrolig brugervenligt at vælge kvaliteten man
ønsker, fx. bitrate, 2-pass encode osv osv...

Jeg brugte i længere tid den gratis version som maximum
kan lave 700 mb rips, men jeg har siden købt den fulde
version så jeg kan opnå lidt bedre kvalitet med for
eksempel 2 gange 700 mb .avi filer på visse af filmene.

Desværre bliver underteksterne rippet i .idx/.sub format
som min ny Icybox desværre ikke kan vise. Det gør dog
ikke så meget, vi bruger ofte bare dansk audio, så jeg
venter på et firmware update som kan afspille grafiske
.idx/.sub undertekster.
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2009 kl. 23:51
Tak for dit forslag!

Det lyder som et godt program, som måske også lige mangler det allersidste. Det har jeg erfaringer med, som det ses nedenfor

Lige nu er mit fokus på at få reencodet mine avi-filer, så jeg kan se dem med Icybox/NMT, så jeg slipper for at rippe alle mine cd'er igen.

Og det måtte jo også gerne ske i en eller nok flere batch(es) Jeg har jo allerede haft arbejdet én gang med den manuelle metode 

Den metode (med avi) blev egentlig brugt, fordi min Kiss ikke kan vise subs, når der bliver spillet fra en video_ts-mappe. Og så fylder en film lidt for meget med backup-metoden.

Derfor blev det også MDR, som jo kunne klare det hele i en håndevending med subs og i en god kvalitet. Konkurrenten DVDFab kunne ikke få afviklet sit slutprodukt ordenligt af min Kiss uden hakken, så på trods af gode anbefalinger, måtte jeg afvise DVDFab. Det lader til, at jeg betaler for denne beslutning nu, hvor jeg har skiftet afspiller

Det virker dog for mig lidt underligt, at en medieafspiller som Kiss kan afvikle en fil uden problemer, hvor en moderne NMT-afspiller må give op
(XviD, Simple@L3)

Venligst
Søren
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2009 kl. 00:48

Det kan der være flere grunde til

En af grundene er at den profil der hedder Simple@L3 kun er beregnet til encodning af video i op til 352x288 pixels ved 15fps, med max bitrate på 384kbps - så den profil der er brugt er forkert hvis det er en dvd rip i "normal" størrelse - det er med andre ord forkert kodet og afspilleren vil have problemer med buffer underrun fordi den buffersize der bruges i Simple@L3 er for lille. DVD rips i normal SD størrelse skal kodes med Advanced_Simple@L5

En anden grund kan skyldes den er kodet med flere and 1 GMC warppoint hvilket er maksimum supporteret

En tredie grund kan være - at MDR laver ukurante avi containere pga dårlig avi muxere (samt åbenbart også encoder i forkert xvid profil). Container problemet kan du løse med en simpel remux i VirtualDubmod i direct copy mode, til en ordentlig open dml avi container. Det er muligt dette alene kan få din avi til at spille.

Det kan godt være NMT'en kan spille mange flere formater end Kiss'en - men da den er udviklet til at understøtte bestemte officielle format standarder, så kan den godt finde på at rynke på næsen af hjemme kodninger der ikke overholder disse officielle standarder.

Mit bedste råd til dig er at undgå alt for mange timer med spred hagl omkring hvad du skal kode til og hvordan - men brug lidt tid på at dykke grundigt ned i de supporterede formater, og hvordan du koder til disse mest korrekt. Hvis du gør det, vil du også sikre en bedre kompatibilitet med fremtidige afspillere.

Start med at beslutte om du vil bruge DVD backup i almindelig DVD format eller om du vil bruge reencodning for at spare plads.

Hvis du vil bruge reencodning for at spare plads vil dit bedste valg være en avc/h264 encodning hvor du bibeholder det originale AC3 eller DTS surround track - og gemmer det i en .mkv container. Filstørrelsen vil være omkring 2-2.5gb afhængig af kvalitetskrav

Handbrake kan sagtens bruges til dette formål - også uden undertekster skæres af - hvis settings der vælges er rigtige.  

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2009 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:


Det kan der være flere grunde til

En af grundene er at den profil der hedder Simple@L3 kun er beregnet til encodning af video i op til 352x288 pixels ved 15fps, med max bitrate på 384kbps - så den profil der er brugt er forkert hvis det er en dvd rip i "normal" størrelse - det er med andre ord forkert kodet og afspilleren vil have problemer med buffer underrun fordi den buffersize der bruges i Simple@L3 er for lille. DVD rips i normal SD størrelse skal kodes med Advanced_Simple@L5

En anden grund kan skyldes den er kodet med flere and 1 GMC warppoint hvilket er maksimum supporteret
En tredie grund kan være - at MDR laver ukurante avi containere pga dårlig avi muxere (samt åbenbart også encoder i forkert xvid profil).

Jeg er sikker på, at det ikke er forhold, som jeg højde for, da jeg købte MDR... Det er dog rigtigt godt, at få en forklaring!

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:



Container problemet kan du løse med en simpel remux i VirtualDubmod i direct copy mode, til en ordentlig open dml avi container. Det er muligt dette alene kan få din avi til at spille.


Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:



Det kan godt være NMT'en kan spille mange flere formater end Kiss'en - men da den er udviklet til at understøtte bestemte officielle format standarder, så kan den godt finde på at rynke på næsen af hjemme kodninger der ikke overholder disse officielle standarder.

Ja, det forstår jeg nu på egen krop. Jeg er stor tilhænger af standarder, men det er jo ikke altid noget, vi skilter med! Det er højst noget vi river andre i næsen med
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Mit bedste råd til dig er at undgå alt for mange timer med spred hagl omkring hvad du skal kode til og hvordan - men brug lidt tid på at dykke grundigt ned i de supporterede formater, og hvordan du koder til disse mest korrekt. Hvis du gør det, vil du også sikre en bedre kompatibilitet med fremtidige afspillere.

Det er jo sikkert et rigtigt godt råd, men jeg kan ikke se fx. Simple@L3 eller Advanced_Simple@L5 i specs for min NMT. Der står MPEG4 - mere eller mindre... MPEG4 er et supporteret format!?
Jeg installerede det codec, som Mediainfo linkede til, og så skabte VirtualDub en fil på 143 GB på 7 timer.
OK, det kræver noget tid at sætte sig ind i, men det er nu en stor en social begivenhed for mig, at jeg ikke længere kan tilgå mit privatnetværk. Så bliver min tid mest prioriteret i retning mod arbejds-pc'en...
Jeg skal selvfølgelig have installeret det rette codec på min 'nye' pc. Det kan jeg vel gøre ved at lægge FFDshow på?
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:



Start med at beslutte om du vil bruge DVD backup i almindelig DVD format eller om du vil bruge reencodning for at spare plads.

Hvis du vil bruge reencodning for at spare plads vil dit bedste valg være en avc/h264 encodning hvor du bibeholder det originale AC3 eller DTS surround track - og gemmer det i en .mkv container. Filstørrelsen vil være omkring 2-2.5gb afhængig af kvalitetskrav

Handbrake kan sagtens bruges til dette formål - også uden undertekster skæres af - hvis settings der vælges er rigtige.  


Backup-metoden virker tiltalende, fordi den er så enkel. Jeg vil imidlertid nødigt bruge den i praksis, fordi jeg alt for tidligt vil løbe tør for plads. Derfor vil jeg helst reencode, og det kan meget vel være i avc/h264, hvis det er det bedste.
Mine film er allerede blevet rippet på nær de seneste to, men jeg kunne _virkelig_ godt tænke mig et bud på
en god metode til i praksis at få reencodet mine film på min NAS.

Jeg har prøvet mange settings med Handbrake, og programmet er sikkert godt i andre sammenhænge, men reencoding af mine filer inkl. subs har den endnu ikke kunnet levere med tilfredsstillende resultat. Er der nogen, der kan pege i den rigtige retning for mig?

Venligst
Søren




¨

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2009 kl. 13:14

Det er jo sikkert et rigtigt godt råd, men jeg kan ikke se fx. Simple@L3 eller Advanced_Simple@L5 i specs for min NMT. Der står MPEG4 - mere eller mindre... MPEG4 er et supporteret format!?

Det er ikke en begrænsning i NMT'en - men nogle regler for hvilke mpeg-4 profiler der benyttes til at encode forskellige former for materiale.

NMT'en understøtter fint både simple L3 og advanced simple L5 enkodninger - men reglerne for mpeg-4 video encoding beskriver at eks. simple L3 profilen bruges til at encode materiale der er max 352x288 pixels ved 15fps, med max bitrate på 384kbps. Hvis man så encoder et Full D1 materiale 720x576 ved 25fps med en bitrate på 1500 eks. og bruger simple L3 profilen til det - ja så har du (eller MDR) lavet en encodning der ikke følger selve mpeg-4 standarne rigtigt og dette kan give problemer med afspilning på en hardware decoder som er designet efter disse standarder.

Det er altså ikke et spørgsmål om at den ikke er enkodet til NMT standard, eller at NMT'en ikke understøtter de forskellige mpeg4 profiler, men at selve filen ikke er kodet korrekt efter de officielle mpeg-4 standarder. Der er kort sagt brugt en forkert profil i forhold til den type materiale der er enkodet.

Du kan sammenligne det med de officielle DVD standarder - det handler ikke blot om at noget er kodet i mpeg2 til nogle vob filer - men om at der er nogle helt bestemte regler for hvor stor bitrate der må bruges, hvilken opløsning der må bruges, hvilken packet size der skal bruges i muxningen osv. - hvis du laver en DVD der ikke overholder nogle af disse regler, ja så vil den altså ikke spille på en dvd-afspiller - uanset at det "ligner" en dvd fordi den består af noget mpeg2 video i nogle vob filer. 

Video encodning er en kæmpe mundfuld - det tager lang tid at lære og endnu længere tid at mestre - det er ikke bare en simpel process som mange brugere og "one click" software løsninger tror bare fordi et eller andet hjemme encodning lige spiller på computeren. De fleste af disse "one click" software man kan finde laver nogle ret besynderlige mediafiler.

-------------------------------

Jeg installerede det codec, som Mediainfo linkede til, og så skabte VirtualDub en fil på 143 GB på 7 timer.

Så har du gjort noget galt. Det er ikke nok blot at installere et codec - i Virtualdub skal du også ind under video settings og vælge om den skal komprimere eller ej, og hvis den skal komprimere så skal du vælge hvilket format/codec den skal komprimere med samt med hvilke indstillinger den skal gøre det. Disse indstillinger skal passe til det du vil lave og sættes korrekt.

Mht. supporterede formater - så er der angivet i specsheets hvilke containere, hvilke video codecs og hvilke audio codecs der er supporterede og til dels med hvilke profiler de er supporterede - men ikke nødvendigvis hvordan disse skal sammensættes eller med alle detaljer om hvad der ikke er supporteret. Der er nogle gængse regler for dette som man er nødt til at lære undervejs. Eks. er der regler for hvilke video og audio typer der kan lægges i de forskellige containere og hvilke profiler der benyttes i forskellige sammenhænge osv. - man kan ikke uhæmmet blande dem rundt efter lyst - og der kan være gamle varianter af en videotype som ikke er understøttet. Eksempelvis er det kun VMW9 der er understøttet, ikke ældre VMW formater selvom alle ligger i en .wmv container.

her er listen over understøttede formater

Media files supported

  • Video containers:
    • MPEG1/2/4 Elementary (M1V, M2V, M4V)
    • MPEG1/2 PS (M2P, MPG)
    • MPEG2 Transport Stream (TS, TP, TRP, M2T, M2TS, MTS)
    • VOB
    • AVI, ASF, WMV
    • Matroska (MKV)
    • MOV (H.264), MP4, RMP4
  • Video codecs:
    • XVID SD/HD
    • MPEG-1
    • MPEG-2
      • MP@HL
    • MPEG-4.2
      • ASP@L5, 720p, 1-point GMC
    • WMV9
      • MP@HL
    • H.264
      • BP@L3
      • MP@L4.0
      • HP@L4.0
      • HP@L4.1
    • VC-1
      • MP@HL
      • AP@L3
  • Audio containers:
    • AAC, M4A
    • MPEG audio (MP1, MP2, MP3, MPA)
    • WAV
    • WMA
    • FLAC
    • OGG
  • Audio codecs:
    • Dolby Digital
    • DTS
    • WMA, WMA Pro
    • AAC
    • MP1, MP2, MP3
    • LPCM
    • FLAC
    • Vorbis
  • Audio pass through : DTS, Dolby Digital, DTS-HD MA, DTS-HD HR, Dolby True HD, Dolby Digital Plus
  • Photo formats : JPEG, BMP, PNG, GIF
  • Other formats:  ISO, IFO
  • Subtitle formats : SRT, SMI, SUB, SSA

 ------------------------------------------------------ -------

Mine film er allerede blevet rippet på nær de seneste to, men jeg kunne _virkelig_ godt tænke mig et bud på
en god metode til i praksis at få reencodet mine film på min NAS.

Jeg har prøvet mange settings med Handbrake, og programmet er sikkert godt i andre sammenhænge, men reencoding af mine filer inkl. subs har den endnu ikke kunnet levere med tilfredsstillende resultat. Er der nogen, der kan pege i den rigtige retning for mig?

Taler vi her om at du har DVD backups i DVD format som du vil reencode - eller taler vi om at reencode dine allerede encodede avi filer ??

Din avi filer skal du ikke reencode - men starte med at remuxe med Virtualdubmod. Det er en lynhurtig process der ikke ændrer video/audio kvaliteten men kun skriver det ned i en ny avi container der er mere korrekt end den MDR har lavet. Derved er der en god chance for at dine avi filer alligevel vil spille.

Man åbner Virtualdubmod, åbner sin videofil, sætter både video og audio til "direct copy" i Virtualdubmod, og vælger "save as" til en ny fil.

Hvis det er DVD backups i DVD format du vil reencode til h264/mkv med handbrake - kan jeg godt lige lave en oversigt over hvilke settings du kan bruge lidt senere - skal lige køre sønnen til en konfirmation

 

 

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu