Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Patriarken
Guld medlem
Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
|
Sendt: 16-Juni-2011 kl. 12:57 |
Exxtreme skrev:
Patriarken skrev:
claus_jac skrev:
nej det er desværre ikke bare sodimms - der er absolut ingen garanti for at tingene kører stabilt hvis man vælger "standard" valueram. jeg har set alvorlige problemer med en hel del der troede det bare var almindelige ram (og jo - rent "teknisk" er det :-) men kingston tester altså bare af og garanterer at betale såfremt det er deres ram der er skyld i en ødelagt maskine,. og så meget Premium er det nu heller ikke. bare fordi man er en nærigper - så er 50 mere for en klods der koster 200 ikke meget. det havde været noget andet hvis prisen havde været 3-doblet eller sådan noget, men det er jo ikke tilfældet.
|
Claus
Jeg har lavet PC'ere siden midten af 90'erne, og har kun ved 2-3 lejligheder oplevet problemer som jeg har kunnet isolere til RAM fejl. Er fordyrelse på 25% er en del.....Det er ikke fordi jeg er "nærrigper"... Men jeg har 50gb ram ca på de maskiner jeg huser pt.... Mener du så ikke at 50kr pr blok gør en forskel?
Jeg har billige A-Data ram i de fleste af mine maskiner....Kører
fint...Har sparet mig i mellem 5-800kr.
Problemet med ram er OFTE at der sidder nogle ram i en maskine og at man så køber et andet mærke og med andre specs, man ikke forstår sig på hvad dual channel er, hvilke mhz de skal kunne køre på mv., eller at man overclocker. Men det er vel ikke forventeligt at en gængs Mac bruger kan forholde sig til dette.
Du kan sætte dine Premium Ram sammen med noget andet eller tredje, men du er ikke garanteret noget som helst. At Kingston vil betale hvis noget forårsager skade, well det har vi jo love og regler der siger at de skal....
| Nu handler det ikke om hvad DU har brug for og hvad DU vil betale for ram, men hvad trådstarter skal vælge, og der er en 50'er pr. klods ikke ret meget for at få noget der virker synes du?... Og så kan det være ligemeget om du har samlet PC'er siden krigens tid, der ER forskel på de ram der er MAC-certificerede... Der findes et utal af folk der har haft problemer ved opgraderinger lige indtil de monterer MAC-certificerede ram... Men det er vel ikke forventeligt at en PC bruger kan forholde sig til dette...
|
Tak for din tilbundsgående anekdote. Du har åbenbart ikke læst tråden. Folk der har "mac" certificerede Ram har også problemer. Så de 50kr kroner de smider ekstra ud, er de så godt givet ud efter din bedste overbevisning? Folk winer i dette forum om at de skal bruge en halvtredser ekstra på et tastatur eller fordi deres HTPC bruger 1-2 watt mere i timen om sommeren eller hvad f. ved jeg... 50kr er relativt, det kan du ikke komme udenom. Er dette forum ikke erfaringsudveksling? Må jeg ikke byde ind med mine erfaringer mht Ram klodser og min mening om hvad der er dyrt og hvad der kan betale sig? Ren retorisk: Når du så indædt kan sige at der er forskel på MAC certificerede ram og andre ram med samme specs, kan du så præcisere hvori den forskel består? Yderligere, hvorfor har folk problemer med "Certificerede" ram?
Redigeret af Patriarken - 16-Juni-2011 kl. 13:00
|
Mit SetupThe Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
|
 |
Brixen
Guld medlem
Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Point: 6693
|
Sendt: 16-Juni-2011 kl. 13:30 |
Patriarken skrev:
Ren retorisk: Når du så indædt kan sige at der er forskel på MAC certificerede ram og andre ram med samme specs, kan du så præcisere hvori den forskel består? Yderligere, hvorfor har folk problemer med "Certificerede" ram?
|
Når man ser på Apples hjemmeside, er det hip som hap hvilket mærke man vælger, bare rammene overholder de specifikationer der stå.
Så jeg forstår heller ikke hvorfor der skulle blive problemer.
|
Venlig hilsen KB
|
 |
lahan
Guld medlem
Oprettet: 14-September-2004
Point: 9433
|
Sendt: 16-Juni-2011 kl. 13:34 |
Ved ikke om det ene er bedre end det andet. Jeg har dog købt standard ram til min maskine. Det virkede med det samme og har aldrig haft problemer.
|
 |
Exxtreme
Guld medlem
Oprettet: 07-Oktober-2006
Sted: Skagen
Point: 1091
|
Sendt: 16-Juni-2011 kl. 13:52 |
Patriarken skrev:
Tak for din tilbundsgående anekdote. Du har åbenbart ikke læst tråden. Folk der har "mac" certificerede Ram har også problemer. Så de 50kr kroner de smider ekstra ud, er de så godt givet ud efter din bedste overbevisning?
Det er meget få der oplever fejl på mac-certificerede ram... På samme måde som du ikke har oplevet mange fejl på dine billige a-data ram... Mac computere er MEGET følsomme over for hvilke ram der bliver smidt i maskinen, derfor har bl.a. Kingston lavet mac-certificerede ram der er (mere) kompatible med de originale ram... Og jo, jeg HAR læst tråden... Men du har åbenbart ikke læst nok om dette emne som du fejlagtigt prøver at kloge dig på...
Folk winer i dette forum om at de skal bruge en halvtredser ekstra på et tastatur eller fordi deres HTPC bruger 1-2 watt mere i timen om sommeren eller hvad f. ved jeg... 50kr er relativt, det kan du ikke komme udenom.
Lad os lige holde os til DENNE tråd ikke? - Hvad folk whiner over i andre tråde kommer ikke denne tråd ved...
Er dette forum ikke erfaringsudveksling? Må jeg ikke byde ind med mine erfaringer mht Ram klodser og min mening om hvad der er dyrt og hvad der kan betale sig?
Bestemt, men det lader ret kraftigt til at du netop INGEN erfaring har med ramklodser til Mac... Det fik jeg bestemt indtrykke af efter at have læst dit første indlæg i denne tråd.
Ren retorisk: Når du så indædt kan sige at der er forskel på MAC certificerede ram og andre ram med samme specs, kan du så præcisere hvori den forskel består? Yderligere, hvorfor har folk problemer med "Certificerede" ram?
Det kan jeg desværre ikke oplyse dig om... Så meget har jeg ikke studeret de tekniske forskelle så jeg kan præcisere hvad forskellene er, jeg ved heller ikke om de er oplyst nogen steder... Jeg vil anbefale dig at kontakte Kingston og få dem til at forklare dig det... Som jeg skrev længere oppe, så er mac computere MEGET følsomme overfor hvilke ram der monteres, og til trods for at mac-certificerede ram er mere kompatible (ens) med de originale ram fra Apple, har der åbenbart været visse fejl alligevel... Men der kan være fejl på ALT hardware, det burde du vide hvis du har så meget erfaring som du så fint skilter med...
|
|
 |
Patriarken
Guld medlem
Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
|
Sendt: 16-Juni-2011 kl. 14:42 |
Exxtreme skrev:
Patriarken skrev:
Tak for din tilbundsgående anekdote. Du har åbenbart ikke læst tråden. Folk der har "mac" certificerede Ram har også problemer. Så de 50kr kroner de smider ekstra ud, er de så godt givet ud efter din bedste overbevisning?
Det er meget få der oplever fejl på mac-certificerede ram... På samme måde som du ikke har oplevet mange fejl på dine billige a-data ram... Mac computere er MEGET følsomme over for hvilke ram der bliver smidt i maskinen, derfor har bl.a. Kingston lavet mac-certificerede ram der er (mere) kompatible med de originale ram... Og jo, jeg HAR læst tråden... Men du har åbenbart ikke læst nok om dette emne som du fejlagtigt prøver at kloge dig på...
Folk winer i dette forum om at de skal bruge en halvtredser ekstra på et tastatur eller fordi deres HTPC bruger 1-2 watt mere i timen om sommeren eller hvad f. ved jeg... 50kr er relativt, det kan du ikke komme udenom.
Lad os lige holde os til DENNE tråd ikke? - Hvad folk whiner over i andre tråde kommer ikke denne tråd ved...
Er dette forum ikke erfaringsudveksling? Må jeg ikke byde ind med mine erfaringer mht Ram klodser og min mening om hvad der er dyrt og hvad der kan betale sig?
Bestemt, men det lader ret kraftigt til at du netop INGEN erfaring har med ramklodser til Mac... Det fik jeg bestemt indtrykke af efter at have læst dit første indlæg i denne tråd.
Det kan jeg desværre ikke oplyse dig om... Så meget har jeg ikke studeret de tekniske forskelle så jeg kan præcisere hvad forskellene er, jeg ved heller ikke om de er oplyst nogen steder... Jeg vil anbefale dig at kontakte Kingston og få dem til at forklare dig det... Som jeg skrev længere oppe, så er mac computere MEGET følsomme overfor hvilke ram der monteres, og til trods for at mac-certificerede ram er mere kompatible (ens) med de originale ram fra Apple, har der åbenbart været visse fejl alligevel... Men der kan være fejl på ALT hardware, det burde du vide hvis du har så meget erfaring som du så fint skilter med...
|
|
Det er dig der "argumenterer" for at bruge Mac ram.... FIY, jeg har installeret Ram på en Mac....Ikke overaskende var det det samme som at gøre det på en PC. SODIMM er en standard  IMACs Core something kører på kendte Intel Chipset. Producenterne der leverer hardware til iMACs leverer samme hardware til brug i andre installationer herunder consument elektronik så som laptops mv Din tilgang til dette emne er ganske malplaceret, du har ikke lavet andet end at forsøge at hænge mig ud for min tilgang til tingene. Jeg er blevet bekræftet i at mine udsagn er gyldige - Både i denne tråd og fra mine og andres erfaringer andetsteds. Jeg gider ikke at læse op på hvad der kræves af RAM specs til en given MAC med mindre jeg umiddelbart står overfor at skulle udskifte nogen. Det var en opgave til dig, da du flere gange postulerer at der er en forskel - Well enlighten me please! Btw gider du ikke lade være med at citere på den måde....Jeg har aldrig skrevet det der står med FED hvilket jeg citeres for... 
Redigeret af Patriarken - 16-Juni-2011 kl. 14:44
|
Mit SetupThe Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
|
 |
Jonathan
Bruger
Oprettet: 26-Oktober-2005
Sted: Vanløse
Point: 137
|
Sendt: 16-Juni-2011 kl. 16:16 |
RAM til Mac og Mac computere ikke anderledes end standarden(SO-DIMM, 204 pin osv.). Derudover er Mac computere ikke "meget følsomme overfor RAM". Hvordan skulle det overhovedet lade sig gøre teknisk, og hvad ville pointen bag være?
|
 |
lahan
Guld medlem
Oprettet: 14-September-2004
Point: 9433
|
Sendt: 16-Juni-2011 kl. 16:22 |
Jonathan skrev:
RAM til Mac og Mac computere ikke anderledes end standarden(SO-DIMM, 204 pin osv.). Derudover er Mac computere ikke "meget følsomme overfor RAM". Hvordan skulle det overhovedet lade sig gøre teknisk, og hvad ville pointen bag være? |
Yep kan ikke se hvorfor de skulle kræve special ram. HDD derimod, ja den er vist special på de nye modeller (desværre)
|
 |
Exxtreme
Guld medlem
|
Sendt: 16-Juni-2011 kl. 18:43 |
Patriarken skrev:
Det er dig der "argumenterer" for at bruge Mac ram....
FIY, jeg har installeret Ram på en Mac....Ikke overaskende var det det samme som at gøre det på en PC. SODIMM er en standard IMACs Core something kører på kendte Intel Chipset. Producenterne der leverer hardware til iMACs leverer samme hardware til brug i andre installationer herunder consument elektronik så som laptops mv
Din tilgang til dette emne er ganske malplaceret, du har ikke lavet andet end at forsøge at hænge mig ud for min tilgang til tingene. Jeg er blevet bekræftet i at mine udsagn er gyldige - Både i denne tråd og fra mine og andres erfaringer andetsteds.
Jeg gider ikke at læse op på hvad der kræves af RAM specs til en given MAC med mindre jeg umiddelbart står overfor at skulle udskifte nogen. Det var en opgave til dig, da du flere gange postulerer at der er en forskel - Well enlighten me please!
Btw gider du ikke lade være med at citere på den måde....Jeg har aldrig skrevet det der står med FED hvilket jeg citeres for...
|
Jamen så prøver jeg på denne måde hvis det er nemmere at forstå... Det var faktisk dig der starter med at sige at man sagtens kan bruge ram med samme specs. hvilket der findes utallige tråde (og har selv erfaret det) om at det kan man ikke regne med. Selvfølgelig findes der også nogle typer der ikke er mac-certificerede, men som godt kan bruges fordi de teknisk set ligger tæt på de certificerede, og dermed også på de originale... Men der findes rigtig mange der IKKE kan bruges, og hvis du gad at bruge 5 minutter på at surfe lidt omkring så ville du falde over masser af personer der bekræfter netop dette... Så det er IKKE bare at finde et sæt der har samme specs om smække dem i... Det er et lotteri - Måske virker de, måske virker de ikke... Og det er DERFOR jeg anbefaler at købe certificerede ram når de er så lidt dyrere... Ja SO-DIMM er en standard, og dermed bruger den samme sokkel uanset platform - Well no shit Sherlock!    Og ja de kører med Intel cpu og chipset, det er heller ikke nogen hemmelighed... Din tilgang er mindst lige så malplaceret (for at bruge dine egne ord)... Da du bliver ved med at insistere på at jeg skal bevise en forskel som jeg ikke kan forklare hvad er, blot at den er tilstede... Men lad os lige vende den om engang så - Hvordan forklarer du at der findes et utal af tilfælde hvor en person har købt et sæt ram der (ifølge specs) er identiske med de originale for derefter at erfare at de IKKE virker? Til trods for at du postulerer at både ram og faktisk også resten af maskinen er en standard PC? EDIT: Desuden kan det også sagtens være at det ligger i softwaren, altså Mac OS... Der er masser af tilfælde indenfor forbrugerelektronik hvor hardwaren begrænses af softwaren... F.eks. PVR-bokse hvor man ikke altid kan smide en hvilken som helst harddisk i, til trods for at de alle virker på en PC...
Redigeret af Exxtreme - 16-Juni-2011 kl. 18:51
|
 |
Exxtreme
Guld medlem
|
Sendt: 16-Juni-2011 kl. 18:56 |
Jonathan skrev:
RAM til Mac og Mac computere ikke anderledes end standarden(SO-DIMM, 204 pin osv.). Derudover er Mac computere ikke "meget følsomme overfor RAM". Hvordan skulle det overhovedet lade sig gøre teknisk, og hvad ville pointen bag være? |
Det kan sagtens være begrænset i softwaren - Altså Mac OS
|
 |
quarkir
Guld medlem
Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Point: 1583
|
Sendt: 16-Juni-2011 kl. 19:25 |
Exxtreme skrev:
Patriarken skrev:
Det er dig der "argumenterer" for at bruge Mac ram....
FIY, jeg har installeret Ram på en Mac....Ikke overaskende var det det samme som at gøre det på en PC. SODIMM er en standard IMACs Core something kører på kendte Intel Chipset. Producenterne der leverer hardware til iMACs leverer samme hardware til brug i andre installationer herunder consument elektronik så som laptops mv
Din tilgang til dette emne er ganske malplaceret, du har ikke lavet andet end at forsøge at hænge mig ud for min tilgang til tingene. Jeg er blevet bekræftet i at mine udsagn er gyldige - Både i denne tråd og fra mine og andres erfaringer andetsteds.
Jeg gider ikke at læse op på hvad der kræves af RAM specs til en given MAC med mindre jeg umiddelbart står overfor at skulle udskifte nogen. Det var en opgave til dig, da du flere gange postulerer at der er en forskel - Well enlighten me please!
Btw gider du ikke lade være med at citere på den måde....Jeg har aldrig skrevet det der står med FED hvilket jeg citeres for...
| Jamen så prøver jeg på denne måde hvis det er nemmere at forstå...
Det var faktisk dig der starter med at sige at man sagtens kan bruge ram med samme specs. hvilket der findes utallige tråde (og har selv erfaret det) om at det kan man ikke regne med.
Selvfølgelig findes der også nogle typer der ikke er mac-certificerede, men som godt kan bruges fordi de teknisk set ligger tæt på de certificerede, og dermed også på de originale... Men der findes rigtig mange der IKKE kan bruges, og hvis du gad at bruge 5 minutter på at surfe lidt omkring så ville du falde over masser af personer der bekræfter netop dette... Så det er IKKE bare at finde et sæt der har samme specs om smække dem i... Det er et lotteri - Måske virker de, måske virker de ikke... Og det er DERFOR jeg anbefaler at købe certificerede ram når de er så lidt dyrere... Ja SO-DIMM er en standard, og dermed bruger den samme sokkel uanset platform - Well no shit Sherlock!    Og ja de kører med Intel cpu og chipset, det er heller ikke nogen hemmelighed... Din tilgang er mindst lige så malplaceret (for at bruge dine egne ord)... Da du bliver ved med at insistere på at jeg skal bevise en forskel som jeg ikke kan forklare hvad er, blot at den er tilstede...
Men lad os lige vende den om engang så - Hvordan forklarer du at der findes et utal af tilfælde hvor en person har købt et sæt ram der (ifølge specs) er identiske med de originale for derefter at erfare at de IKKE virker? Til trods for at du postulerer at både ram og faktisk også resten af maskinen er en standard PC? | Det er vel mere sandsynligt at problemet er at det er de billigste moduler der købes, mere end om de er certificerede !? Hvis man køber kvalitets RAM er problemet nok langt mindre eller ikke eksisterende. Specielt når Apple selv netop ikke skriver noget specielt om hvad der skal bruges.
Exxtreme skrev:
EDIT: Desuden kan det også sagtens være at det ligger i softwaren, altså Mac OS... Der er masser af tilfælde indenfor forbrugerelektronik hvor hardwaren begrænses af softwaren... F.eks. PVR-bokse hvor man ikke altid kan smide en hvilken som helst harddisk i, til trods for at de alle virker på en PC...
|
I de tilfælde er det normalt også ganske nøje beskrevet. Det er ikke tilfældet med RAM til iMacs.
|
mvh Jesper \
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams
|
 |
Exxtreme
Guld medlem
|
Sendt: 16-Juni-2011 kl. 22:09 |
quarkir skrev:
Det er vel mere sandsynligt at problemet er at det er de billigste moduler der købes, mere end om de er certificerede !? Hvis man køber kvalitets RAM er problemet nok langt mindre eller ikke eksisterende. Specielt når Apple selv netop ikke skriver noget specielt om hvad der skal bruges. |
Det er netop ikke altid de billigste ram der har skabt problemer, men selv hvis det var så er det jo også underligt når flere af jer påstår at de er ens... Hvordan vil du forklare den? De billigste har jo samme specs som de dyre...
Exxtreme skrev:
EDIT: Desuden kan det også sagtens være at det ligger i softwaren, altså Mac OS... Der er masser af tilfælde indenfor forbrugerelektronik hvor hardwaren begrænses af softwaren... F.eks. PVR-bokse hvor man ikke altid kan smide en hvilken som helst harddisk i, til trods for at de alle virker på en PC...
|
quarkir skrev:
I de tilfælde er det normalt også ganske nøje beskrevet. Det er ikke tilfældet med RAM til iMacs. |
Nej det er det måske ikke, men Apple anbefaler selv deres egne premium ram, så det kunne være for at sælge dem...
Redigeret af Exxtreme - 16-Juni-2011 kl. 22:10
|
 |
Brixen
Guld medlem
Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6693
|
Sendt: 16-Juni-2011 kl. 22:26 |
Exxtreme skrev:
Nej det er det måske ikke, men Apple anbefaler selv deres egne premium ram, så det kunne være for at sælge dem...
|
Det synes jeg ikke er rigtigt. Se mit link på side 1. Der skriver Apple: Du kan bruge alle SO-DIMM-moduler (Small-Outline dual inline memory modules), der opfylder alle disse kriterier:
Redigeret af Brixen - 16-Juni-2011 kl. 22:27
|
Venlig hilsen KB
|
 |