recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - ramme- eller rullelærredløsning?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

ramme- eller rullelærredløsning?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
MartinT Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-December-2005
Sted: Ballerup
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MartinT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: ramme- eller rullelærredløsning?
    Sendt: 18-Februar-2012 kl. 12:04
Hej

Jeg er ved at ligge planer for at udbygge mit nuværende setup fra fladskærm til projektor+lærred samt beholde eksisterende fladskærm til normal tv-kigning.

Min store udfordring er at finde ud af om jeg skal vælge
a) en rammelærred løsning og så forsøge at få fladskærmen hængt op i hjørnet af rummet med et beslag hvor fladskærmen kan vippes ud ved behov(hvis man kan få det med et 42"?)

b) at lade fladskærmen blive hængende og købe et california Tab-tension rullelærred til at køre ned foran når der skal ses film.

Umiddelbart vil jeg jo nok helst have en rammelærred løsning idet der vel er penge at spare ved køb af rammelærred? Ligeledes slipper jeg for at skulle køre lærred op og ned hele tiden. Er dog i tvivl om hvorvidt fladskærmsløsningen i hjørnet bliver bøvlet og grimt? Derudover er jeg nervøs for om et rammelærred er godt i en stue hvor der også er børn på 3 og 6 år? I sidste henseende er det nok mere fornuftigt med rullelærred som hænger mere sikkert og ikke hænger fremme når ungerne slår sig løs i stuen.

Kom med jeres synspunkter for og imod.

smider lige et billede ind af det nuværende setup, hvor fladskærmen evt. skulle ud i højre hjørne ved døren(se lige bort fra alt roddet :)  )

Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 12:19
Løsning B virker oplagt.

Hvis du anvender projektoren mere end TV'et taler det jo for rammelærred, men gør du/i det?

Der lader til at være ret højt til loftet, hvorfor du lige skal sikre dig at der er nok dropdown på rullelærredet. Jeg vil anbefale at du installerer således at billedet kommer helt ned til din center højtaler. På den måde undgår du bedst muligt i dit setup, at "knække" nakken, særligt ved 16:9 materiale. Dit rack er forholdsvis lavt og center ikke alt for høj, så der er gode muligheder for en behagelig projektoroplevelse:) Du kan evt afmontere hjulene, så vinder du yderligere et par cm:)
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2350
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

Løsning B virker oplagt.

Hvis du anvender projektoren mere end TV'et taler det jo for rammelærred, men gør du/i det?

Der lader til at være ret højt til loftet, hvorfor du lige skal sikre dig at der er nok dropdown på rullelærredet. Jeg vil anbefale at du installerer således at billedet kommer helt ned til din center højtaler. På den måde undgår du bedst muligt i dit setup, at "knække" nakken, særligt ved 16:9 materiale. Dit rack er forholdsvis lavt og center ikke alt for høj, så der er gode muligheder for en behagelig projektoroplevelse:) Du kan evt afmontere hjulene, så vinder du yderligere et par cm:)

Jeg ville også vælge løsning B.

Hvad angår højden til loftet/dropdown leverer Lissau vægbeslag der saves til efter mål, så lærredet ikke kommer for langt ud fra væggen; kun just ned foran tv'et.

Desuden kræver det nok at de to lamper flyttes, og afhængig af lærredets størrelse skal de to fronter måske også rykkes lidt ud til siden. Reolen kan drejes så den har fronten ud mod rummet; sub og højre højttaler kan bytte plads. 

Redigeret af kaizer - 18-Februar-2012 kl. 12:32
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skyum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 12:53
Jeg har valgt B-løsningen ,dog ikke tab-tension lærred, da jeg ikke helt forstår fordelen ved det? 
Mit lærred er snor-lige efter mere end 2 års brug.

Redigeret af Skyum - 18-Februar-2012 kl. 13:29
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
MartinT Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MartinT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 13:43
Hov....

Redigeret af MartinT - 18-Februar-2012 kl. 13:44
Til top
MartinT Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MartinT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 14:12
Jeg tror også at løsning b vil være æstetisk mest korrekt.

Jeg vil nok fortsat mest bruge tv og kun projektor til film - evt spil.

Der er ca. 2.7 m fra gulv til loft så et Lissau California vil få svært ved at nå ned lige over centeren fra loft selv med anvendelse af alle 50 cm dropdown. Der er ca. 2.10 fra loft ned til center. Så løsningen er vel at montere rullelærredet på væggen, men er i tvivl om hvorvidt lærredet kan komme ud foran tv. Jeg har på nuværende tidspunkt et ret skod tv-beslag hvorved at fronten af tv er hele 19 cm fra væggen, med ca. 8 cm luft imellem tv og væg. Jeg må bare finde et andet beslag så, men hvor langt ud vil lærredet kunne komme med  standard vægbeslag tror i?

Lamper mv kan sagtens komme af vejen. Fronterne kan godt rykkes længere ud og sub og højre front bytte plads. Så er der ihvertfald nok plads til lærredet :)

Har forstået det sådan at de ekstra penge for et tab-tension er godt givet ud da mange døjer med bølger i et alm rullelærred, og det vil jeg for alt i verden undgå hvis jeg skal ud og spytte så mange penge i nyt grej.

Angående lærredstørrelse er der mulighed for 92" og 106". Hvad vil i mene er fornuftigst størrelse? jeg vil komme til at sidde ca. 3.3 m fra lærredet. Projektor har jeg ikke bestemt mig for endnu. Den skal hænge i loftet og der er rigeligt med plads bagved siddeplads så her er der ingen hindring ift. lærred.

Til top
martineren Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 14-Februar-2012
Sted: danmark
Point: 30
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér martineren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 14:24
Har netop oprettet en afstemning ang. størrelse på lærred som er rimelig relevant for dig. 
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 16:08
Jeg ved ikke om man kan få standard beslag til lærred, men hvis Lissau ellers ikke har ændret på deres kassetter, er de beslag de har vist 40 cm. som standard. Når lærredet bestilles specificerer du hvor lange beslag du skal bruge, og de vil blive leveret på mål.
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Februar-2007
Point: 475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vijnana Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af <BR><BR>Angående lærredstørrelse er der mulighed for 92 og 106. Hvad vil i mene er fornuftigst størrelse? jeg vil komme til at sidde ca. 3.3 m fra lærredet. Projektor har jeg ikke bestemt mig for endnu. Den skal hænge i loftet og der er rigeligt med plads bagved siddeplads så her er der ingen hindring ift. lærred.<BR><BR> <BR>[/QUOTE

Angående lærredstørrelse er der mulighed for 92 og 106. Hvad vil i mene er fornuftigst størrelse? jeg vil komme til at sidde ca. 3.3 m fra lærredet. Projektor har jeg ikke bestemt mig for endnu. Den skal hænge i loftet og der er rigeligt med plads bagved siddeplads så her er der ingen hindring ift. lærred.

[/QUOTE skrev:

Tror  92" passer bedst til din siddeafstand. 106" er i hvert fald i overkanten.
Tror  92" passer bedst til din siddeafstand. 106" er i hvert fald i overkanten.
Til top
MartinT Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MartinT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 20:45
Lyder fint vedr beslagene. Så er der ingen problemer ift. vægmonteret rullelærred.

Umiddelbart tror jeg også 92" er mest egnet, da jeg tvivler på at øjet kan overskue et 106" på den forholdsvis korte afstand. Vil dog nødigst sidde bagefter og tænke....ahhh, lidt større ville ikke have gjort noget :) Jeg må i hifiklubben og teste afstanden på deres lærreder.
Er der andre steder i københavn og omegn der ville være fornuftige at besøge ift. surround/projektor/lærreder?

Til top
MartinT Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MartinT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 21:04
hmm ifølge dette fra lissau's hjemmeside så sidder kassetten 1 cm fra væggen. Håber man kan få beslag som får den længere væk fra væggen.

http://lissau.dk/mediearkiv/File/DK/Forside/California.pdf
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 21:59
Oprindeligt skrevet af MartinT MartinT skrev:

hmm ifølge dette fra lissau's hjemmeside så sidder kassetten 1 cm fra væggen. Håber man kan få beslag som får den længere væk fra væggen.

http://lissau.dk/mediearkiv/File/DK/Forside/California.pdf

Det er standard beslagene.

Jeg bestilte disse http://www.av-connection.dk/?PNo=LS-OPT-WBMF til mit Lissau C75. Jeg fik dem savet til så de passede til mit setup.

Om de passer til Lissau California ved jeg som sagt ikke, men det kan de svare på ved forhandleren eller producenten.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu