recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Rca til Xlr preout ingen lyd. Hjælp mig
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rca til Xlr preout ingen lyd. Hjælp mig

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Rca til Xlr preout ingen lyd. Hjælp mig
    Sendt: 11-Januar-2018 kl. 23:55
Sagen er den at jeg har forsøgt at koble min Rotel Ra1592 http://www.rotel.com/en-gb/product/ra-1592 integreret forstærker til min Yamaha Rx -V779  https://europe.yamaha.com/en/products/audio_visual/av_receivers_amps/rx-v779_g/index.html
I følge supporten på av.connection hvor Rotel er købt, er det KUN Rca preout på Yamahaen til Rotel XLR balanced in der vil virke. Det jeg skal have gjort er at få min int. stereoforstærker til at virke forstærker fronterne alene, og lade surrounden klare alle de andre kanaler. Fint nok. Det er det man har preout til. 
Har forbundet et Rca stereokabel stik til preout på Yamaha Rx-V779 og sat den ind i Rotel Ra1592 i XLR indgangen. 
Det burde være eneste måde at få preout til at virke med min Rotel. Rca til Xlr kabel. Okay jeg vælger så Xlr inputtet på min rotel i indstillinger men INTET virker. Der kommer ingen lyd på den kanal uanset hvad jeg prøver. Fronthøjttalerne er koblet til rotel som A højttaler. Alle andre højttalere er som sagt koblet til Yamaha sourrounden. 
Jeg kører 2 fronter, 1 center og 2 baghøjttalere. Og har testet med tvsignal og surroundsignal på flere blu-ray film, og det er KUN alle andre end fronterne der er lyd i. Dvs surroundsignalet virker fint, de andre højttalere virker fint, men fronterne kan bare ikke virker når rotel er koblet op til Yamaha via Xlr til prein på Rotel og Rca koblet til Yamaha preout. 

Der er power på kablet, da den giver en brummen fra sig når jeg rører ved det. Jeg har ikke testudstyr så kan ikke teste udgangene som sådan. Leder efter 2 rca-rca kabler, for at se om jeg kan få et eller andet til at virke vha rca. Har prøvet optisk og pc-usb i rotel og det virker. Men preout kombination virker bare IKKE. 

Kan også være et eller andet i setuppet på yamahaen jeg har overset, selvom jeg synes jeg har slået alt fra og til. 

Hvordan bærer jeg mig ad med at finde ud af hvad problemet kan være? 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2018 kl. 00:19
Sæt fronthøjttalere til Yamaha, kør en autokalibrering - får du lyd i fronterne?

Phonokabler fra pre out på Yamaha til Aux1 på Rotel.
Sæt fronthøjttalere til Rotel
Vælg Aux1 på Rotel og skru godt op.

Får du nu lyd i fronterne?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2018 kl. 00:44
Jeg har lige testet Klaus. Det viser sig at der bestemt er lyd igennem. Heldigvis. MEN men det er meget lavt, og jeg skal skrue rigtigt højt op 20-25 flere decibels på rotel før der er rigtig høj lyd igennem. 
Så det korte af det lange er at der er power men den er meget lav. Hvad pokker kan jeg gøre ved det? Fik at vide at Rca til Xlr er eneste måde at koble de 2 enheder sammen via preout. 
Hvis jeg køber en surroundprocessor vil det hjælpe? Kan man få en bedre kablet forbindelse og dermed køre lavere decibels? Er bange for at mine højttalere kan springe eller jeg direkte blive døv hvis der af uransagelige årsager kommer "normal" power igennem, og jeg lige pludselig spiller 20-30 dec for højt. 


Til top
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2018 kl. 00:47
Det gør ikke så meget hvis en surroundprocessor har bedre forbindelser til min Rotel, og også bare er mere avanceret. Altså så må jeg punge ud, hvis det er næste skridt i opgraderingskæden, og så sælge min yamaha. Det virker bestemt ikke til at være en optimal løsning af køre min Rotel Ra1592 igennem Xlr-Rca. Der er åbenbart for lidt lyd på forbindelsen så at sige, så man skal skrue gevaldigt op for at få ordentligt lyd på. Kablet eller signalet er måske for svagt. 
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2018 kl. 02:45
Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

Jeg har lige testet Klaus. Det viser sig at der bestemt er lyd igennem. Heldigvis. MEN men det er meget lavt, og jeg skal skrue rigtigt højt op 20-25 flere decibels på rotel før der er rigtig høj lyd igennem. 
Så det korte af det lange er at der er power men den er meget lav. Hvad pokker kan jeg gøre ved det? Fik at vide at Rca til Xlr er eneste måde at koble de 2 enheder sammen via preout. 
Hvis jeg køber en surroundprocessor vil det hjælpe? Kan man få en bedre kablet forbindelse og dermed køre lavere decibels? Er bange for at mine højttalere kan springe eller jeg direkte blive døv hvis der af uransagelige årsager kommer "normal" power igennem, og jeg lige pludselig spiller 20-30 dec for højt. 


Dit problem er at den Rotel ikke har Home theater direct input, så signalet kan komme uden om volumenkontrollen i Rotel forstærkeren. Det er derfor du skal skrue højt op på din Rotel. Havde den haft HT direct input, skulle du kun bruge volumenkontrollen på din Yamaha. Det vil ikke hjælpe, at købe en anden processor, da det er Rotellen der i grunden ikke er egnet til det du gerne vil lave. Du skal enten finde en anden stereoforstærker, med HT input, eller tilslutte alle kilder til Yamahaen, så du ikke kommer til, at slå den over på noget andet, medens den står på fuld spade.

Jeg kan dog ikke for øje på hvorfor det kun skulle være XLR bøsningerne der kan bruges. Man kan da lige så godt bruge RCA out til AUX (RCA) in. Det ville umiddelbart give det samme.


Redigeret af Mefisto - 12-Januar-2018 kl. 13:30
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2018 kl. 07:08
Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

]Så det korte af det lange er at der er power men den er meget lav. Hvad pokker kan jeg gøre ved det? Fik at vide at Rca til Xlr er eneste måde at koble de 2 enheder sammen via preout. 
Hvis jeg køber en surroundprocessor vil det hjælpe?


Alt er præcist som det skal være. At lyden er lav er fordi du har en volumenkontrol i din surroundforstærker og i din stereoforstærker.

Hvis du vil bruge din Rotel som effektforstærker til dine fronter, skal du skrue godt op på den.
Det lækre ved din Rotel er at du kan køre med "fixed gain" på Aux1 indgangen.

Det betyder at, hvis du bruger Aux1 (og glemmer forretningens sludder om xlr indgangen er den bedste til det du vil), starter med at skrues tilpas højt op til at en autokalibrering på surroundforstærkeren viser cirka 0dB på fronterne (eller rettere at der ikke er vildt forskel på dB på fronter og center. Når du ved, hvad stereoforstærkeren skal stå på af volumen, når du skal køre surround, kan du sætte Aux1 til en "fixed gain" på den værdi.
Så stiller forstærkeren sig selv til den volumen hver gang du vælger Aux1 for at køre surround.

Det er ikke Home Theater input, men fandens tæt på!

Så mangler vi bare problematikken omkring din subwoofer.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2018 kl. 13:29
Ja, hvis den kan sættes til fast volumen (fixed gain) på en af indgangene, så er det lige så godt som HT input og du kan også sagtens bruge RCA til RCA. Rotellen er næppe balanceret opbygget alligevel, så der kommer ikke noget ud af at køre RCA til XLR.
Til top
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2018 kl. 14:06
Jamen jeg prøver jeres forslag med rca til rca. Det var også det jeg ledte efter i går, mine stereo rca kabler men de ligger åbenbart nede i en eller anden bunke i kælderrummet. 
@KlausDm jeg gik også først efter dem med home theater input men jeg må have glemt eller misforstået noget, fordi det var først efter udpakning og tilslutning at det gik op for mig at min Rotel ikke havde det Ouch

Til top
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2018 kl. 15:18
Har sat den til fixed gain 75 cirka på rotellen og det fungerer fint. 
Nu må jeg lige finde ud af hvad jeg gør for fremtiden, om det er det mest optimale setup. Det er bare fordi det virker lidt "underligt" at skrue så højt op på en forbindelse, det er ikke noget jeg normalt er vant til. Er bange for at et eller andet kan gå galt med så høj en volumen. 

Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2018 kl. 16:09
Der er ikke noget at være bange for, hvis du lader være med at pille. Når volumenkontrollen, på Rotellen, står "højt", er det ca. det samme som bruge en effektforstærker uden volumenkontrol. Det kritiske er, at du ikke glemmer det og kommer til, at tilslutte noget andet, uden egen volumenkontrol, som f.eks. en CD-afspiller.

Det bedste er, at du stiller Fixed volume sådan, at Yamahaens EQ komme ud med 0db level trim, når du har kørt auto setup.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2018 kl. 17:42
Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

Det er bare fordi det virker lidt "underligt" at skrue så højt op på en forbindelse, det er ikke noget jeg normalt er vant til.


Nej, men du er heller ikke vant til at koble to forstærkere efter hinanden......

Der er intet underligt i det, tvært imod.




Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu