recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Råd for tilslutning af aktive højttaler.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Råd for tilslutning af aktive højttaler.

 Besvar Besvar Side  <1 5859606162>
Forfatter
Besked
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2022 kl. 18:11
Hej Munch.

En aktive BeoLab højttaler aktiveres med en strøm mellem 2,5 volt og max 5,0 volt, på pin 4 i det 8 polet DIN stik.
ON / OFF - for højttaler relæ. > 2.5 V, < 0.5 V. står der. Som jeg forstår det, er standby strømmen 0.5 volt DC.
Ret mig endeligt hvis det er forkert.  Wink
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2022 kl. 19:00
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

..
 Som jeg forstår det, er standby strømmen 0.5 volt DC.
Ret mig endeligt hvis det er forkert.  Wink
Det er forkert, standby strøm måles i Ampere (eller mA ved små strømme) eller Watt, ikke i Volt. 
Og det er styresignalet du snakker om, det der skal måles er forbrug på 230V stikkontakt, når højttaler er i standby. Wink
Mvh. JørgenT
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2022 kl. 19:21
Det er jo lige det. Mit nyere TV bruger 0,5 watt i standby. Det blir til 4,38 Kw om året. 

Hvis de 6 aktive højttalere bruger det samme i standby, blir det 26,28 Kw om året.

Strøm er jo blevet ret dyrt, og kan ramme op til 8 kr/Kw, og så koster højttalerne altså op til 210,24 pr år
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2022 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Hvor meget bruger B&O højttalere i standby strøm? For powerlink fungerer vel kun fra standby?


Det kommer nok an på. hvor gamle de er.

Går ud fra at en Penta, bruger betydeligt mere i standby, end et sæt moderne aktive højttalere, der er underlagt reglerne for standby forbrug.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2022 kl. 20:08
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Strøm er jo blevet ret dyrt, og kan ramme op til 8 kr/Kw, og så koster højttalerne altså op til 210,24 pr år


Rolig nu, de 8 kr er peak, på samme vis som det også kan være 12 øre.

I snit betaler du nok cirka 1,76 kr/kwh + afgifter moms osv, hvad svarer til det mit el koster på en fastprisaftale.


Klaus


Redigeret af KlausDM - 06-September-2022 kl. 20:08
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2022 kl. 21:02
Fastprisaftale, det er suspenderet pga de stigende udgifter. Jeg udnytter en app til det at se hvornår strøm er billigst, så store forbrugere af strøm ikke tømmer kontoen.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2022 kl. 21:16
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Det er jo lige det. Mit nyere TV bruger 0,5 watt i standby. Det blir til 4,38 Kw om året. 

Hvis de 6 aktive højttalere bruger det samme i standby, blir det 26,28 Kw om året.

Strøm er jo blevet ret dyrt, og kan ramme op til 8 kr/Kw, og så koster højttalerne altså op til 210,24 pr år
Jeg har lavet gør-det-selv løsning med et Solid State Relay af denne type:
plus et par dioder til at tænde for ext power trin på min Denon AVR-X4000 Main Zone subwoofere og Zone 2 (køkken) højttalere.
Styres af de 2 Trigger outputs på AVR, og slukker helt for standby på højttalerne.


Mvh. JørgenT
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2022 kl. 13:59
Tak for jeres indlæg  Thumbs Up
____________________

Bang & Olufens Remote Mains switch, produceres ikke mere.





Når jeg med Beo4 aktivere mit TV, tænder trigger signalet mit øvrige setup. Signalet sendes
til 2 stk. B&O Remote mains switch relæer, der efter aktivering åbner 230V til div. apparater.

Mains switch relæ nr.1: Tænder min aktive Audio Pro subwoofer, og et hurtigt virkende dobbelt
højttaler relæ, som forhindre blop i mine passive BeoVox Penta højttalerne, samt YouSee,s
DVB-C - tuner Samsung HD 3106. Mains switch relæ nr.1 bliver trigget fra PowerLink SUB stik
dåsen på BeoVision 7-40" Mk III.

Mine to BeoLab 4000 surround bag højttaler får først tilført 230V. Når surround sound
processoren i mit TV modtager et Dolby digitalt surround rear signal. Mains switch relæ nr. 2
klare denne opgave. Mains switch relæ nr.2 bliver trigget fra PowerLink surround stikdåsen.

Ovenstående er praktisk i dagligdagen, men om der spares strøm, og evt. hvor meget ved jeg ikke.
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2022 kl. 09:09
Går du op i ældre B&O BeoVision/ tilslutninger.

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2022 kl. 11:59
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Masterbrew Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-September-2009
Status: Offline
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Masterbrew Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2022 kl. 13:10
Skal man have Beovision TV for at få sine gamle aktive Beolab m. Powerlink input med på Dolby Atmos?
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2022 kl. 14:51
Hej Masterbrew

For at opnå Dolby Atmos lyd, benyttes en enhed der kan afkode indhold i Dolby Atmos.
Et ældre BeoVision TV som mit, afkoder Dolby digital 5.1 / 7.1 lyd. Uanset hvad for et Dolby
system du vælger, vil du med PowerLink, kunne benytte B&O's aktive BeoLab højttaler.
Men der kræves et PRE-OUT udgangs signal.
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 5859606162>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu