recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Råd for tilslutning af aktive højttaler.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Råd for tilslutning af aktive højttaler.

 Besvar Besvar Side  <1234 62>
Forfatter
Besked
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2010 kl. 14:54
_____________________________________________________________________
 
Mr. Myx skrev -
Jeg købte en Twix box til Film og en Sonos til musik, en Synologi DJ210 NAS til filer.
Jeg har Beolab 3/Beolab 11 i køkken/allrum som er tilsluttet direkte til min Sonos. BeoLab 9 i stuen som er tilsluttet
Cambridge DAC denne modtager signal fra coax output fra Sonos. Musikken styres via Sonos. PC, Iphone eller iPad.
Film Kvaliteten via HDMI er markant bedre end scart fra BeoCenter 2. Når jeg ser film styre jeg volumen på mine Beo-
Lab 9 via variabel output fra twix via DAC. Beo5 kan konfigureres til at styre en Twix men jeg brød mig ikke om denne
fjernbetjening og solgte denne ret hurtig.
Lyden fra mit Samsung fjernsyn kører digital til min DAC, der har jeg købt en TC levelpilot, så jeg kan styre volumen
på mine BeoLab 9 når jeg ser fjernsyn
Jeg en apple TV 3 på prøv. Nice med youtube på 50" men ellers klarer jeg mig fint med ovenstående. Tilslutter man en
Apple TV via et digital optisk kabel til sin DAC. Kan man styre volumen på sine aktive højtaler via sin iPhone eller iPad.
_______
 


Redigeret af Peter Pan - 10-Juni-2018 kl. 13:10
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2010 kl. 11:00
______________________________________________________
 

En god ide, Feks med lange træk til baghøjttaler.

        PowerLink Mk III kablet er støj sikkert.

High-end Phono-Trigger til Powerlink venstre og højre (kort version) + Y mono 3.5 Jack
adapter til samling af trigger signal ved  trigger out på Pre-out forstærker. 2 stk. 8 polet DIN
hun til hun adapter (B&O Butikken), bruges til at samle PowerLink kablerne. En til hver,
frem til hver (her) BeoLab 3 højttaler.

http://www.av-connection.dk/?PNo=AV-D8B-XXX&ML=

______________________________________________________
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2010 kl. 22:15
_______________________________________
 

TC Electronic Level Pilot

Kontrol af lydstyrken på aktive monitors kan give nogle udfordringer i mindre hjemmestudie-setups
og andre steder hvor der ikke er analog volume kontrol inden for rækkevidde. Regulerer man lyden
i sin DAW ændres bit-raten og dermed lydkvaliteten radikalt.

Dét råder TC Electronic nu bod på med Level Pilot; en højkvalitets, analog volumekontrol med XLR
ind/ud, direkte til brug med enhver aktiv høttaler.
 

TC Electronic Level Pilot Specifikationer

Passiv volumeregulering (ingen klangfarvning)
Balancerede kabler med 2 XLR-han og 2 XLR-hun stik
Potentiometer: Bourns stereo, fuldt balanceret
Range off – 0dB dæmpning
Kabellængde: 1,75m
Skridfast gummibelægning i bunden
Finish: Sandblæst aluminum
Dimensioner: Bredde (top): 45 mm. Bredde (bund): 60 mm. Højde: 50 mm.

Pris: 459 Kr.

__________________________________________________________

Til BeoLab højttaler, "ægte" B&O tilslutning med DIN stik, giver det bedste resultat.

Se volumen kontrollen TC Level Pilot Link:

http://www.aage.dk/shoppingsystem/produkter.asp?gruppe=Studi econtrollere

http://www.aage.dk/shop/studiecontrollere/tc-electronic/leve l-pilot.html

________________________________________________________________


Redigeret af Peter Pan - 25-August-2014 kl. 15:14
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
jsj1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-December-2009
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsj1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2010 kl. 17:57
Hej, må sige at jeg er imponeret over din viden/interesse omkring dette emne, flot! Jeg går selv med overvejelser omkring at bruge aktive beolab højttalere i surround setup, men kommer til at tænke på hvor stor betydning en receivers udgangseffekt har, jeg kommer jo kun til at bruge forforstærkeren når jeg vælger de aktive beolab... skal jeg stadig gå efter en receiver med generelt gode anmeldelser...., mener også at kvaliteten af receiveren og udgangseffekten nærmest følges ad... håber du forstår mit sp. mål :-)    
Mvh
Jan
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2010 kl. 00:23
_________________________________________________________________
 
Tak jsj1 
 
Receivers udgangseffekt har ikke stor betydning, da det er et preout linie signal fra
forforstærkeren du skal bruge. Dette lydsignal forstærkes jo i de aktive højttaler.
 
Men bemærk at en kvalitets forforstærker altid er højt pris sat, og det er jo fordi
at kvaliteten på de andre komponenter har stor betydning for lyd resultatet.
 
Men som du selv er inde på, findes volume styrede preout surround udgange også
først på de lidt dyrere surround receiver.
_________________________________________________________________
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
flyverfisk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér flyverfisk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2010 kl. 00:31
Hej Peter Pan,
Jeg kunne godt tænke mig et enkelt setup med et par beolab 6000 der skal spille via min airport express fra min macbook. Uden for mange kabler og noget der nemt kan sættes op. 

Tror du det kommer til at spille godt med den xmod du anbefaler og har du noget feedback på hvor godt det virker? Hvad er der ellers af muligheder hvis jeg vil spille mp3 fra min airport på beolab 6000 uden at købe et kæmpe anlæg. Der er jo så vidt jeg ved indbyggede forstærkere i beolab 6000 som jeg gerne vil udnytte. Så vidt jeg har læst mig til er det ikke smart at tilslutte direkte til højttalerne?

Mvh Martin
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2010 kl. 09:24
_________________________________________________________________________
 
Xmod giver volume styring og 5 volt triggersignal via USB porten, for off/on af højttalerrelæet.
for ægte DIN tilslutning. Læs på tidligere indlæg hvad forskellen er på Phono og DIN tilslutning.
 
 


Redigeret af Peter Pan - 21-April-2018 kl. 15:12
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
flyverfisk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér flyverfisk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2010 kl. 13:13

Hej Peter,

Tak for dit svar. For at være helt ærlig ved jeg ikke hvad der sker, men synes at have læst mig til at det var en god ide med en xmod så man ikke sprang højttaleren? Jeg ved virkelig intet om hi-fi, men kunne godt tænke mig at spille mine mp3 over beolab 6000. Så håber ikke jeg spilder jeres tid herinde. Tror du det ville komme til at fungere med det setup jeg har omtalt?
 
mvh Martin
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2010 kl. 17:24
______________
 
Hej igen flyverfisk

Ja det er rigtigt, at du uden en volume styrings enhed, sender FULD power ind i forstærkeren.
Når du har købt en Xmod kan du jo starte med at tilslutte med denne adapter, som indeholder
både højre og venstre lydsignal. http://www.av-connection.dk/?PGr=78&ML=935

Fra en 3,5 stereo Jack/ RCA adapter, frem til de to BL. 6000 føres højre og venstre Phono kabel.
Husk at sætte den lille omskifter på BL. 6000, der bestemmer om den skal spille højre eller venstre kanal.

Vil du så opdatere til DIN tilslutning på et tidspunkt, så skriver du bare igen. Valget er dit. 
 
_______________________________________________________________________ 


Redigeret af Peter Pan - 28-Oktober-2010 kl. 16:33
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
flyverfisk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér flyverfisk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2010 kl. 02:03
Hej Peter,

Mange tak for svar igen. Det lyder til at det er til at sætte op uden for meget besvær. Men så vidt jeg også kan forstå på dig kan der være problemer med at beolab 6000 slukker når de ikke får signal/ eller lavt signal i kort tid når man bruger phono tilslutning?

Er det bedre at bruge DIN tilslutning hvis man vil undgå det omtalte problem? Og i så fald er der nogle færdige løsninger man kan købe til at slutte ipod/mac direkte til beolab aktive højttalere med powerlink (går udfra det er det samme som DIN...?), så man ikke skal ud og lodde selv?

på forhånd tak
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2010 kl. 06:57
___________________________________________________________
 
Hvordan tilslutter jeg digital lyd til B&O, når jeg ikke har B&O fjernsyn.
Spørgsmålet kommer ofte, og her er svaret - BeoLab 5.
 
    
 
Der er vist ingen andre aktive højttaler der yder så mange tilpassede watt til de enkelte
højttalerenheder, og har digital SPDIF tilslutning. ICEpower forstærkerne er et kapitel
i sig selv, da de udnytter over 80% af den tilførte strøm til lyd.
 
 
Når BeoLab 5 højttalerne er plasteret i et setup og tændes første gang, kører en lille mikrofon ud fra
bunden under den 15" bas, og afspiller en række pulserende frekvenser. En af gangen, for at justere
sig selv til rummets akustik, så de kan producere en lyd der er specifikt tilpasset rummet, samt deres
position i rummet. Er du tilfreds med resultatet er placeringen (hjørne/væg) korrekt. Ret imponerende.
 
Når der tales om højttaler sammenligning er det altid underforstået at en aktive højttaler tilføres et
analog pre-out liniesignal. På en BeoLab 5 er dette den ene af to mulighed.
 
 
BeoLab 5 har indbygget DA konverter, og tilslutning af digitale lydsignaler via SPDIF indgang.
Dette betyder at du kan tilslutte alt dit digitale udstyr her. I digital mode styres BeoLab 5 direkte
med Beo4 eller Beo5. BeoLab 5 har idag også PIN-kodesystem.
 
Så er der lyden! den er der altid delte meninger om, nok fordi at vi har forskellige referencer til lyd
(vane). Læs: http://www.facebook.com/note.php?note_id=57093474522
 
 
       Og så er den smuk. 
 
 
 
_____________________________________________________________________________


Redigeret af Peter Pan - 25-August-2014 kl. 15:22
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
flyverfisk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér flyverfisk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2010 kl. 02:43
Hej Peter,

Har nu været omkring din hjemmeside og se nærmere på de forskellige muligheder. Så vidt jeg kan forstå skal der være et triggersignal der sørger for at højttalerrelæet er slået til når man spiller musik?

Hvis den eneste lydkilde er en minijack port fra en airport express, hvilket kabel skal jeg så bruge til at connecte til beolab 6000? Vel at mærke uden at jeg skal bekymre mig om at hverken sprænge højttalerne eller at trigger-relæet ikke er aktiveret når der spilles lavt. 

Så vidt jeg kunne forstå på dig skulle den xmod kun bruges hvis man connecter til phono?

Beklager hvis jeg roder rundt i begreberne, men jeg aner virkelig intet om det og vil bare gerne have en sikker løsning til mine højttalere :)

Mvh Martin
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 62>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu